Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anunțat recent că CFR Călători a obținut dreptul de a opera 12 dintre cele 37 de rame electrice contractate de ARF cu producătorul francez Alstom. Decizia, comunicată prin Hotărârea nr. 1/15.01.2025 a Bursei Române de Mărfuri, reprezintă un pas semnificativ în modernizarea transportului feroviar de călători din România.
Aceste rame, cunoscute sub denumirea RE-IR, vor fi distribuite pe patru rute de serviciu public: București Nord - Suceava, București Nord - Iași, București Nord - Galați și Iași - Cluj-Napoca. În total, anual, aceste trenuri vor parcurge peste 4,58 milioane de kilometri, cu un număr de 11.680 de curse dus-întors.
Conform declarațiilor ARF publicate pe pagina sa de Facebook, licitația a fost una competitivă, derulată prin platforma electronică a Bursei Române de Mărfuri. În urma evaluării ofertelor, Comisia de analiză a ales CFR Călători ca operator principal, cu o valoare a compensației unitare de 31,96 lei/tren-km. Oferta Transferoviar Călători, cu un preț de 32,00 lei/tren-km, a fost desemnată ca rezervă.
„Pachetele de servicii publice incluse în cele trei licitații vor fi implementate cu cele 37 de trenuri electrice Alstom Coradia Stream (RE-IR1), materialul rulant nou achiziționat de ARF în baza contractului nr. RUIC 257/2022, cu finanțare asigurată din fonduri europene nerambursabile”, au precizat reprezentanții ARF. Aceștia au subliniat că această abordare marchează o premieră pentru piața feroviară de călători din România și deschide calea către o competiție transparentă și echitabilă în acest sector.
Contractul în cadrul CSP-L3, având o durată de maximum 38 de luni, va include 11 rame electrice pentru operare și una de rezervă. Rutele acoperite traversează regiuni electrificate din nord-estul, centrul și sud-estul țării, deservind municipii importante precum București, Iași, Cluj-Napoca, Galați, Brăila, Suceava și altele.
Această alocare face parte dintr-un efort mai amplu de modernizare a serviciilor feroviare din România, început cu finalizarea recentă a procedurii CSP-L2, în cadrul căreia Interregional Călători a câștigat dreptul de a opera 13 trenuri noi pe rute din nord-vestul și centrul țării.
Începând cu 24 decembrie 2023, Uniunea Europeană a impus ca toate contractele de servicii publice pentru transportul feroviar de călători să fie atribuite prin proceduri competitive, conform Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007. Implementarea acestor reglementări în România a permis organizarea unor licitații transparente, contribuind la o mai bună monitorizare a costurilor și la creșterea sustenabilității financiare pe termen lung.
„Finalizarea celor trei proceduri pilot derulate de ARF reprezintă o premieră pentru piața feroviară de călători din România și deschide drumul spre o piață concurențială a contractelor atribuite exclusiv prin licitații. Acest demers va genera efecte pozitive la nivelul întregii rețele feroviare, prin îmbunătățirea calității serviciilor de transport și va permite, atât o monitorizare mai eficientă a costurilor contractuale, cât și un nivel de compensație care să asigure sustenabilitatea financiară pe termen lung a serviciului de transport public de călători”, a declarat ARF.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu