Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a dat publicităţii rezultatele unui chestionar efectuat în rândul operatorilor de calculator şi al experţilor electorali care au îndeplinit funcţia de preşedinte al biroului electoral al secţiei de votare (BESV) sau locţiitor al acestuia la alegerile din 26 mai.
Conform unui comunicat al AEP, chestionarul online pentru operatorii de calculator a fost completat de 13.024 de persoane, reprezentând 69,53% din totalul acestora, în timp ce chestionarul online pentru experţii electorali - de 24.565 de persoane, reprezentând 65,58% din totalul acestora.
În ceea ce priveşte chestionarul aplicat experţilor electorali, acesta a relevat că 51,2% dintre respondenţi au considerat că ziua alegerilor a decurs normal; 21,1% au apreciat că dificultăţile au fost determinate de faptul că alegerile europarlamentare s-au desfăşurat în acelaşi timp cu referendumul; 10,1% au întâmpinat probleme din cauza înscrierii olografe a unui număr mare de alegători care au votat pe lista suplimentară; 7,4% au întâmpinat probleme din cauza gestionării concomitente a două tipuri diferite de scrutine, în timp ce 4,9% au apreciat că scanarea cărţilor de identitate s-a făcut cu dificultate, iar 2,6% au spus că operatorul de calculator nu a făcut faţă numărului mare de alegători veniţi la vot.
Referitor la instruirea de care au beneficiat preşedinţii birourilor electorale şi locţiitorii acestora, a fost notată cu 10 de către 54,8%; cu 9 - de către 26,7%; cu 8 - de către 11,5% şi cu 7 - de către 3,2%.
Materialele de informare puse la dispoziţie de către AEP au fost considerate utile şi foarte utile de către 97% dintre subiecţii chestionarului.
Peste 92% au apreciat cooperarea cu locţiitorul/preşedintele BESV, dar şi cu operatorul de calculator ca fiind bună sau foarte bună. Pe de altă parte, în ceea ce priveşte cooperarea cu reprezentanţii partidelor în BESV a fost considerată bună sau foarte bună de către peste 83%, normală de către 14,1%, în timp ce 2,1% au calificat-o ca fiind slabă.
Întocmirea procesului verbal de constatare a rezultatelor votării a fost catalogată ca fiind normală de către 55,1%, uşoară sau foarte uşoară - de peste 35% şi dificilă sau foarte dificilă - de peste 9%.
Totodată, 6,7% dintre experţii electorali au spus că au existat persoane care prin acţiunile lor le-au îngreunat activitatea, prin presiuni nejustificate (preponderent a fost vorba despre reprezentanţii partidelor sau despre alegători).
Modul de organizare a procesului electoral a fost notat cu 10 de către 49% dintre respondenţi, cu 9 - de către 32,3%, cu 8 - de către 11,9% şi cu 7 - de către 3,2%.
Modul în care a fost organizată predarea materialelor după votare de către birourile electorale judeţene şi prefecturi a fost notată cu 10 de către 24,7%, cu 9 - de către 17,7%, cu 8 - de către 13,3%, cu 7 - de către 8%, în timp ce 9,8% au acordat nota 1.
Totodată, 5,7% au precizat că au întâmpinat probleme în primirea unei zile libere în ziua următoare alegerilor, 1% au avut dificultăţi la primirea indemnizaţiei, iar 2,6% au arătat că nu vor participa la viitoarele procese electorale dacă vor fi desemnaţi ca preşedinte sau locţiitor.
În ceea ce priveşte chestionarul aplicat operatorilor de calculator, acesta a relevat că 44,8% au notat cu 10 modul de organizare a procesului electoral; 27,5% cu nota 9; 16,2% cu nota 8; 5,4% cu nota 7; 2,5% cu nota 6; 1,4% cu nota 5.
Instruirea de care au beneficiat a fost notată de către 70,8% dintre respondenţi cu 10, în timp ce 19,9% i-au acordat nota 9, iar 6,1% nota 8.
De asemenea, 87,3% au precizat că nu au avut probleme cu funcţionarea tabletei. Funcţionarea aplicaţiei a fost notată cu 10 de către 62,6%, cu nota 9 - de către 24%, cu nota 8 - de către 8,6% şi cu nota 7 - de către 2,6%.
Totodată, 13% au avut probleme cu conexiunea la internet, iar 21,3% au avut dificultăţi în scanarea documentelor de identitate.
Cooperarea cu preşedintele şi locţiitorul BESV a fost considerată foarte bună de către 77,3% dintre subiecţi, în timp ce 17,8% au apreciat că aceasta a fost bună.
Cooperarea reprezentanţilor partidelor în BESV a fost considerată foarte bună de către 53,3%; bună - de către 36,9%, medie - de către 7,5%, slabă - de către 1,6% şi foarte slabă - de către 0,7%.
Totodată, 7,3% au menţionat că au existat persoane care prin acţiunile lor le-au îngreunat activitatea, prin presiune nejustificate. 8,1% au precizat că au întâmpinat probleme la predarea tabletelor, 8,6% - au întâmpinat dificultăţi în primirea unei zile libere în ziua următoare alegerilor, iar 3,4% - au avut probleme la primirea indemnizaţiei.
Chestionarul a fost transmis prin sms şi e-mail celor 18.730 de operatori de calculator şi 37.460 de preşedinţi ai birourilor electorale ale secţiilor de votare sau locţiitori ai acestora. Obiectivul acestei acţiuni a fost evaluarea corectă şi reală a modului de desfăşurare a activităţilor biroului electoral al secţiei de votare în vederea îmbunătăţirii tuturor aspectelor care alcătuiesc aceste activităţi, se arată în comunicatul AEP.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu