China, cu ochii pe fabricile Volkswagen din Germania care ar urma să se închidă - surse Reuters

Foto cu rol ilustrativ: Freepik
Foto cu rol ilustrativ: Freepik

Există semnale că sunt vizate fabricile Volkswagen de către oficiali și producători auto chinezi.

Oficiali și producători auto chinezi sunt cu ochii pe fabricile germane programate pentru închidere și sunt interesați în special de siturile Volkswagen, a declarat pentru agenția de presă Reuters o persoană care cunoaște viziunea Guvernului Chinei.

Cumpărarea unei fabrici ar permite Chinei să își construiască o influență în prețioasa industrie auto din Germania, care găzduiește unele dintre cele mai vechi și mai prestigioase mărci auto, a declarat persoana respectivă.

Companiile chineze au investit într-o serie de industrii în Germania, cea mai mare economie a Europei, de la telecomunicații la robotică, dar nu au înființat încă o fabrică tradițională de automobile, în ciuda faptului că Mercedes-Benz are doi mari acționari chinezi.

Orice astfel de mișcare ar putea marca cea mai sensibilă investiție politică a Chinei de până acum. VW a fost mult timp un simbol al puterii industriale a Germaniei, amenințată acum de o încetinire economică globală care afectează cererea și de o tranziție greoaie către tehnologiile ecologice.

Construirea de automobile în Germania pentru a fi vândute în Europa ar permite producătorilor chinezi de vehicule electrice să evite plata tarifelor UE pentru automobilele electrice importate din China și ar putea reprezenta o amenințare suplimentară la adresa competitivității producătorilor europeni.

În timp ce ofertele ar putea veni din partea unor firme private, a unor firme de stat sau a unor societăți mixte cu companii străine, autoritățile chineze își rezervă dreptul de a aproba anumite investiții în străinătate și ar fi probabil implicate în orice ofertă încă de la început.

Poziția noii conduceri din Germania, importantă

Deciziile de investiții vor depinde de poziția noului Guvern german față de China, în urma alegerilor din februarie, a declarat persoana respectivă.

Economiile celor două țări au devenit profund interconectate în timpul celor 16 ani de guvernare ai Angelei Merkel, alimentate de investițiile și exporturile producătorilor germani de automobile către China.

Relațiile s-au răcit însă pe măsură ce actuala coaliție încearcă să reducă dependența de China. Ministrul german de Externe, Annalena Baerbock, l-a descris pe președintele Xi Jinping drept un „dictator”, iar China drept un rival.

O sursă din cadrul Ministerului de Externe al Germaniei a declarat că China a evoluat pentru a deveni un rival sistemic.

Volkswagen explorează utilizări alternative pentru fabricile sale din Dresda și Osnabrueck, în cadrul unei campanii de reducere a costurilor pentru a-și restrânge operațiunile din Germania. Cel mai mare producător de automobile din Europa, care deține mărci precum Porsche, Audi și Skoda, a înregistrat o scădere a vânzărilor pe fondul creșterii concurenței din partea companiilor chineze.

Directorii VW doreau să închidă mai multe uzine, dar s-au confruntat cu rezistența sindicatelor. Într-un acord încheiat înainte de Crăciun, aceștia au convenit să pună capăt producției în Dresda, o fabrică cu 340 de angajați care produce modelul electric ID.3, începând cu 2025, și în Osnabrueck, unde 2300 de angajați produc modelul T-Roc Cabrio, începând cu 2027.

Compania VW ar fi deschisă să vândă fabrica din Osnabrueck unui cumpărător chinez, a declarat pentru Reuters o persoană familiarizată cu gândirea companiei.

„Ne-am angajat să găsim o utilizare continuă pentru sit. Scopul trebuie să fie o soluție viabilă care să ia în considerare interesele companiei și ale angajaților”, a declarat un purtător de cuvânt, refuzând să comenteze în mod specific speculațiile cu privire la o ofertă.

Companiile chineze sunt îngrijorate de modul în care ar fi primite de sindicatele germane, care dețin jumătate din locurile din consiliile consultative ale companiilor germane și care solicită garanții de anvergură privind amplasamentul și locurile de muncă, a declarat persoana familiarizată cu poziția Chinei.

Stephan Soldanski, un reprezentant sindical din Osnabrueck, a declarat că lucrătorii de la uzină nu ar avea nimic împotrivă să producă pentru unul dintre partenerii de ”joint venture” (n.r. companie mixtă) ai Volkswagen din China.

„Mi-aș putea imagina că am produce ceva pentru un 'joint venture' din China... dar sub sigla VW și în conformitate cu standardele VW. Aceasta este condiția cheie”, a spus el.

Un purtător de cuvânt al Ministerului chinez de Externe a declarat că ar trebui să se permită companiilor care doresc să investească în Germania să facă acest lucru.

„China a introdus o serie de măsuri de deschidere pentru a crea noi oportunități de afaceri pentru companiile străine... Se speră că partea germană va menține, de asemenea, o minte deschisă, (și) va oferi un mediu de afaceri echitabil, corect și nediscriminatoriu pentru ca firmele chineze să investească”, a declarat purtătorul de cuvânt într-o declarație pentru Reuters.

Sursa care cunoaște poziția guvernului chinez, care a vorbit cu Reuters sub protecția anonimatului din cauza sensibilității problemei, a refuzat să numească anumiți potențiali investitori.

Vânzarea fabricilor ar putea fi mai ieftină pentru VW decât închiderea completă a fabricilor, a declarat un bancher familiarizat cu producătorul auto, adăugând că acestea ar putea ajunge la 100-300 milioane de euro fiecare.

Volkswagen nu a comentat valoarea activelor.

Stephan Weil, premier al Saxoniei Inferioare și membru al consiliului de supraveghere al VW, a refuzat să comenteze.

Ocolirea tarifelor impuse de Comisia Europeană

Mulți producători auto chinezi caută locații pentru fabrici în Europa, a doua mare piață de mașini electrice din lume, pentru a ocoli tarifele impuse de Comisia Europeană anul trecut pentru a contracara ceea ce aceasta a considerat a fi subvenții neloiale în China.

Majoritatea au ales până acum să construiască noi fabrici în țări cu costuri mai mici și cu sindicate mai slabe, cum ar fi BYD în Ungaria și Turcia. Leapmotor planifică producția cu Stellantis în Polonia, iar Chery Auto va începe să producă mașini electrice în acest an într-o fabrică deținută anterior de Nissan în Spania.

Investitorii chinezi au analizat deja uzinele din Europa de Vest, potrivit unei surse separate, familiarizată cu aceste discuții, inclusiv uzina Ford din Saarlouis, în Germania, și uzina Audi a Volkswagen din Bruxelles.

Surse au declarat pentru Reuters în noiembrie că Leapmotor ia în considerare utilizarea unei fabrici din Germania pentru producția de vehicule electrice.

Chery a declarat pentru Reuters că analizează diverse opțiuni pentru producția în Europa și ar trebui să ia o decizie în acest an.

Executivul european de top al companiei Chery a declarat pentru Reuters în octombrie anul trecut că, deși ar fi mai rapid să cumpere o fabrică existentă, o fabrică nouă ar permite Chery să construiască la cele mai recente standarde.

BYD a declarat pentru Reuters că are obiective pe termen lung în Europa, care sunt în mare măsură independente de politica națională pe termen scurt.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2025 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: publicitate@dcnews.ro


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel