China, care deja domină piața vehiculelor electrice (EV), își îndreaptă acum atenția spre o nouă provocare: roboții umanoizi care ar putea înlocui muncitorii umani pe liniile de asamblare, scrie Reuters.
În cadrul Conferinței Mondiale a Roboților de la Beijing, peste douăzeci de companii chineze au prezentat roboți umanoizi proiectați să lucreze în fabrici și depozite, alături de componentele de precizie necesare pentru a-i construi.
Această mișcare a Chinei în industrie se bazează pe formula de succes care a impulsionat inițial piața vehiculelor electrice cu mai bine de un deceniu în urmă: sprijin guvernamental, concurență acerbă la prețuri și o rețea de aprovizionare extinsă. Potrivit lui Arjen Rao, analist la LeadLeo Research Institute, industria roboților umanoizi din China beneficiază de avantaje clare în integrarea lanțului de aprovizionare și în capacitatea de producție în masă.
Efortul robotic este susținut de politica președintelui Xi Jinping de a dezvolta "noi forțe productive" în tehnologie, după cum se subliniază și în materialele promoționale ale conferinței. Orașul Beijing a lansat un fond de 1,4 miliarde de dolari susținut de stat pentru robotică în ianuarie, iar Shanghai a anunțat în iulie planuri pentru înființarea unui fond similar pentru industria roboților umanoizi.
Roboții prezentați în această săptămână beneficiază de aportul unor furnizori locali care au profitat de pe urma boom-ului vehiculelor electrice, inclusiv producători de baterii și senzori. Goldman Sachs a estimat că piața globală anuală pentru roboți umanoizi va ajunge la 38 de miliarde de dolari până în 2035, cu aproape 1,4 milioane de unități livrate pentru aplicații industriale și de consum. În 2023, costul materialelor necesare pentru construirea acestor roboți a scăzut la aproximativ 150.000 de dolari per unitate, excluzând costurile de cercetare și dezvoltare.
Shanghai Kepler Exploration Robotics, o companie fondată anul trecut, lucrează deja la a cincea versiune a unui robot lucrător care va fi testat în fabrici, cu așteptarea că prețul de vânzare va fi mai mic de 30.000 de dolari.
Deschiderea fabricii Tesla în Shanghai în 2019 a fost văzută de oficialii chinezi ca un catalizator pentru industria locală de vehicule electrice, forțând concurența să accelereze. Roboții umanoizi ai Tesla au avut un efect similar, spune CEO-ul Hu Debo. Tesla a prezentat pentru prima dată robotul Optimus în 2021, CEO-ul Elon Musk declarând că ar putea fi "mai semnificativ decât afacerea cu vehicule în timp".
Tesla, care a adus robotul Optimus la conferința din Beijing, a subliniat că se așteaptă să înceapă producția în volume mici anul viitor. Cu toate acestea, roboții umanoizi chinezi au captat atenția publicului cu mișcările lor complexe și prețurile competitive, arătând capacitatea Chinei de a reduce costurile de producție.
UBTECH Robotics, o companie listată la bursă în Hong Kong, a început testarea roboților săi în fabrici auto, cu planuri de a produce în masă până anul viitor, implicând până la 1.000 de roboți în fabrici. Compania folosește cipuri Nvidia, dar peste 90% din componentele sale sunt produse în China.
China domină deja piața globală cu cei mai mulți roboți industriali instalați în fabrici, depășind de peste trei ori numărul acestora din America de Nord. Vice-ministrul chinez pentru industrie și tehnologia informației, Xin Guobin, a declarat la deschiderea conferinței că țara a devenit "o forță importantă în industria globală a roboților".
China a solicitat producția în masă a roboților umanoizi până în 2025, dar această tranziție se va face treptat. Arjen Rao de la LeadLeo Research Institute consideră că vor trece cel puțin 20-30 de ani până când roboții umanoizi vor fi aplicabili la scară largă în producția industrială.
Această nouă etapă în dezvoltarea roboticii arată ambițiile Chinei de a transforma nu doar industria vehiculelor electrice, ci și pe cea a roboticii industriale, consolidându-și poziția de lider global în tehnologie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu