Războiul economic dintre SUA și China afectează și industria avioanelor, dar implică totodată și industria europeană.
Pilotul Cezar Osiceanu a analizat acest „război comercial” și efectele sale asupra industriei:
„Războiul economic tripartit, faza pe motoare și avioane! Nu mai este demult un secret ca războiul global se poartă între diverși parteneri, nu mereu aceiași, și cu orice mijloc aflat la îndemâna combatanților. Astăzi o să vedem acest război mondial în faza pe motoare de avion și evident pe avioane comerciale. China ultimilor ani a făcut eforturi uriașe de a intra pe piața exclusivistă a producătorilor de avioane comerciale. Întâi de toate au scăzut costurile cercetării ca să zicem așa!. Pentru că l-au păcălit pe președintele Franței François Mitterand, poreclit “Airbus the best sale agent “ să accepte construirea unei fabrici de asamblare în China pentru Airbus 320.
Ca atare, cu fabrica Airbus în curtea lor, chinezii au copiat și răscopiat avionul Airbus 320 până când au scos modelul “made in China”. Anul trecut firma chineză COMAC l-a dat la zbor și l-a testat pe C 919 și au început să îl ofere cui dorește sau cui i se impune (companiile de stat chineze) să îl cumpere. Avionul chinezesc este în selectul segment al avioanelor “single aisle” unde piața este dominată de Boeing 737 și Airbus 320 cu toate că performanțele chinezești sunt sub cele ale celor doi lideri.
Calcul chinezilor pentru piața lor internă este bazat pe cele 8.000 de avioane necesare acoperirii relative de moment din care avioane “single isle “ ar fi circa 5960. Cu alte cuvinte loc ar fi!
Când presiunile americane asupra Chinei au început, „dragonul” a încercat să momească din nou Airbusul și a oferit o dublare a capacității de producție a fabricii de la Tianjin, de la 3 Airbus 320 pe lună la 6 aparate. În plus a ofertat Airbus pentru o nouă fabrică de asamblare pentru modelul lung curier Airbus 350 XWB.
“Airbusul chinezesc” cum este poreclit C919, în varianta de bază are o capacitate de 168 de pasageri și o raza de acțiune de 4.075 km. Pentru el deja COMAC a strâns 815 comenzi de la 28 de companii, ceea ce indică o presiune constantă în special asupra americanilor de la Boeing.
Boeing a trebuit să accepte provocarea europenilor prin construcția liniei de asamblare Airbus în China și au deschis și ei la rândul lor o fabrică de asamblare în China la ZhouShan. Comenzile chinezilor pentru Boeing 737 MAX au însumat până la oprirea temporară a modelului, 185 de bucăți in timp ce Boeing 737, seriile 700-800-900, au însumat 865 de aparate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News