Chiriaş, memoriu adresat Vioricăi Dăncilă: Discriminare şi inechitate în ceea ce priveşte locuirea în România

Am primit pe adresa redacţiei un memoriu al unui chiriaş într-o locuinţă socială adresat premierului Viorica Dăncilă în cadrul căruia sunt expuse mai multe probleme şi neconcordanţe în legislaţia privind locuinţa, memoriu pe care vi-l prezentăm în cele ce urmează. 

MEMORIU

Numele meu este ***, sunt chirias intr-o locuinta sociala din municipiul Pascani iar problema pentru care va interpelez se refera la cateva aspecte care, din punctul de vedere al chiriasilor, creeaza o discriminare si o inechitate in ceea ce priveste locuirea in Romania. Fac acest demers cu ocazia introducerii in parcursul avizarii legislative a unui proiect de modificare a art.47 din legea Locuintei nr.114/1996, proiect ce este inregistrat la Senat cu nr.L550/2018

Momentan exista  doua tipuri de locuinte sociale, cele normale daca pot spune asa care sunt in general locuinte cu un grad scazut de confort, cumparate de pe piata libera sau transformate de catre autoritatile locale din diverse locuinte dezafectate in timp si a doua categorie, locuinte sociale construite in baza HG 687/1997 privind contractarea si garantarea de catre Guvern a unor credite pentru realizarea unor programe guvernamentale privind pietruirea drumurilor comunale, alimentarea cu apa a satelor, asigurarea cu locuinte sociale, refacerea si dezvoltarea infrastructurii in intravilanul localitatilor rurale, cu modificarile si completarile ulterioare. Aceste locuinte construite de un consortiu britanic, MIVAN KIER, au un grad crescut de confort, beneficaza de finisaje de calitate etc.Din informatiile vehiculate la nivelul primariilor, din discutiile cu diversi consiglieri juridici, cf.clauzelor Contractului Comercial INTRE Guvernul Romaniei si Mivan Kier, dupa inchirierea locuintelor timp de 10 ani, acestea pot fi scoase la vanzare. La momentul acestui demers inca nu am reusit sa am acces la acest contract.

"Probleme pe care le întâmpină tinerii şi celelalte categorii de chiriaşi"

Exista foarte multe probleme pe care le intampina atat tinerii cat si celelalte categorii(SINGURA DIFERENTA IN DEFINIREA PERSOANELOR CARE POT SOLICITA O LOCUINTA ANL SAU SOCIALA FIIND SINTAGMA TINERI) de aceea consider ca PUNCTUL DE VEDERE al Guvernului nu este motivat si justificat raportat la realitate.

Guvernul  sustine,legal de altfel, ca locuinta sociala este definita ca fiind acea locuinta”care se atribuie cu chirie subventionata unor persoane sau familii ,a caror situatie economica nu le permite accesul la o locuinta in proprietate sau inchirierea unei locuinte in conditiile pietei” .Doar ca aceeasi definitie o regasim si in cazul locuintelor construite prin “Programul privind constructia de locuinte pentru tineri ,destinate inchirierii”.Mai mult conform raspunsului 39082/18.04.2018,aceste locuinte au un caracter social.Deci ce avem in fapt?Doua programe de construire a locuintelor care au, ambele, caracter social, cu diferenta ca se adreseaza unor categorii de beneficiari care au cel putin un element comun-tinerii care au varsta sub 35 de ani

Plecand si trecand de acest element comun ,beneficiarii acestor programe ,Guvernul se face ca nu vede discriminarea si nedreptatea la care este supusa una dintre categoriile mentionate.Astfel ,chiria locuintelor sociale a fost instituita a se calcula de o OUG(40) din 1999 care de fapt se adresa altor categorii de beneficiari  (vezi punctul 1)

1.Problema chiriilor

Dupa practica din ultimul timp de la nivelul UAT-urilor, accesul intr-o locuinta sociala este conditionat de existenta unei forme legale de munca, un contract de munca legal.Astfel daca in cazul primei categorii de locuinte sociale, nu este necesar un venit consistent, in cazul celei de a doua categorie(locuintele Mivan Kier), pentru plata chiriei si pentru plata utilitatilor, este nevoie de un venit mediu pe economie(2200-2400) net pe membru de familie  avand in vedere ca aceste locuinte au 2 si 3 camere , necesarul financiar lunar pentru acoperirea cheltuielilor lunare(chirie+utilitati) a  acestor apartamente indica in mod evident ca nu se incadreaza in categoria locuintelor sociale.

Chiria acestora se calculeaza dupa OUG 40/1999, act normativ care, asa cum reiese din adresa Ministerului Justitiei(vezi atas), a avut un scop clar, protejarea temporara a chiriasilor in conditiile retrocedarii imobilelor.OUG 40/1999 a fost promovata de ministrul de interne Victor Babiuc deoarece beneficiarii acestui act normativ erau in mare parte cadre ale ministerului,la timpul respective aparand in presa destule articole referitoare la scandalul “Case pentru politisti,magistrate,etc”.

Diferenţa între chiriile locuinţelor ANL şi celor sociale

Pana in 2017, chiriile la apartamentele ANL se situau in jurul intervalului 400-700 ron. Dupa adoptarea OUG30/2017, nivelul chiriilor la ANL a ajuns undeva in intervalul 50-100 de ron,de circa 2-3 ori mai mare ca la locuintele sociale,150—300 ron(in atas aveti un exemplu de calcul comparativ social-ANL).

Modificarea modului de calcul s-a facut la initiativa unor parlamentari(demers legislativ precum cel de fata),ca urmare a cererilor chiriasilor ANL si ca urmare a adreselor autoritatilor locale. Daca pana la modificarea chiriilor, anl-istii doreau sa cumpere locuintele in care stau pe considerentul ca mai bine o rata mare decat o chirie mare, la nivelul actual al chiriilor putini mai sunt cei care doresc sa cumpere.

Guvernul sustine in “Punct de vedere” ca beneficiarii locuintelor sunt in  imposibilitatea de a-si intretine corespunzator locuintele pe care urmeaza sa le achizioneze motiv pentru care blocheaza vanzarea lor!!.

"Şi-a pus vreodata Guvernul problema că aceştia plătesc chirii şi de 2-3 ori mai mari decât beneficiarii locuinţelor ANL?"

-S-a autosesizat Guvernul ca sunt tineri sub 35 de ani care ,dupa ultimile mariri de salarii in sistemul bugetar (magistrate,doctori,etc) ,si-ar permite din salariu o chirie pe piata libera atata timp cat si-au permis pana anul trecut chirii de 500-700 ron(cand nu aveau salariile marite) SAU chiar se incadreaza la credite imobiliare?Cu siguranta s-a gandit si le-au redus prin lege chiria!Motivatia ca astfel se incearca tinerea acestora in tara este desueta,falsa ,fara corespondenta in realitate ,daca ne uitam la cifrele ref.la migratie. Spune Guvernul in raspunsul sau ca locuinta sociala cu chirie subventionata(aproape nimeni din beneficiarii acestor locuinte nu beneficiaza de subventie),”le asigura persoanelor cu venituri reduse precum si cu situatii sociale deosebite,o locuinta decenta cel  putin o perioada limitata, satisfacand astfel o nevoie fara impovararea acestora cu cheltuielie pe care nu si le permit”.

"Nimic mai fals si cinic!"

Am demonstrat mai sus (cu date)ca asa cum este la momentul de fata ,chiriasii din locuintele sociale platesc chirii (nesubventionate) de 2-3 ori mai mari decat cei de la ANL. Sunt chiriasi care stau de peste 12 ani in astfel de locuinte(eu unul) si asta  nu pare o perioada limitata de timp.

2. A doua problema se refera la o  realitate asupra careia va atrag atentia si pe care va rog sa o aveti in vedere atunci cand veti dezbate propunerea legislativa L550.

Este vorba despre  faptul ca, desi legea interzice clar vanzarea acestor locuinte(art.47 din legea114/1996), exista UAT-uri unde acestea s-au vandut deja.Este vorba de Piatra Neamt si Mangalia(in atas veti regasi hotararile Consiliului Local care modifica statutul juridic acestor  locuinte si cea prin care se aproba preturile si procedura de vanzare).Smecheria invocata este ca aceste locuinte nu sunt de uz public,in contradictie atat cu legea cat si cu punctul de vedere pe care l-ati exprimat.

In alte UAT-uri, tot contrar specificatilor legale, locuintelor sociale le-a fost schimbata incadrarea juridica, din locuinte sociale in locuinte de serviciu-UAT Focsani(vezi atas) folosindu-se acelasi pretext legal.

Interpelare trimisă Ministerului Dezvoltării

In urma tuturor acestor informatii, reale dupa cum puteti constata,am interpelat Ministerul Dezvoltarii cu nenumarate petitii si sesizari si desi acesta recunoaste ca este o incalcare clara a prescriptiilor legale,se pare ca nimeni nu vrea sau nu poate schimba situatia.Prefectul de Neamt,mi-a transmis ca este decazut din drepturi de a ataca HCL-urile in cauza, care culmea, desi sunt contrare prevederilor legale, isi produc efectele in continuare(exista  cereri pentru cumpararea acestor locuinte,cereri care stau in stand-by).

Pe de alta parte,cei din Ministerul Dezvoltarii spun ca sunt in cautarea unei solutii dar desi am facut primele demersuri in martie ,nici macar pana acum, nu s-a gasit una corect juridica,convenabila tuturor.

Proiect de modificare a legii, la Senat

In urma demersurile facute catre diferiti parlamentari,15 parlamentari  PMP au depus la Senat(ca prima camera sesizata) un proiect de modificare a art.47 din legea114/1996 (L550/2018).Altii precum dna Mara Calista de la Partidul National Liberal  au adresat interpelari Guvernului (1676B/2018) dar din pacate raspunsul nu a adus nici o lamurire pe acest subiect.

Inteleg dintr-o simpla parcurgere a acestei initiative,ca redactarea este facuta prost si nu este articulata legislativ asa cum trebuie, dar cu toate acestea raman  problemele expuse mai sus, asupra carora va rog sa va aplecati si sa analizati. In ceea ce priveste achizitionarea unei locuinte si daca in unele administratii teritoriale s-au putut vinde aceste locuinte cred ar fi normal ca la nivelul intregii tari  sa avem o practica unitara vizavi de acest subiect.

"Se oferă chiriaşilor posibilitatea de a avea o casă a lor"

De asemenea, atunci cand analizati oportunitatea sustinerii  acestui demers, aveti in vedere ca vanzarea acestor locuinte pune in miscare un intreg mecanism, o data prin demararea unui ciclu de finantare-construire –vanzare de locuinte noi si cel mai important, se ofera chiriasilor  posibilitatea de a avea o casa a lor.

Un alt element pe care ar trebui sa-l luati in considerare este faptul ca atat locuintele ANL cat si cele sociale au caracter social(vezi document atas)diferenta constand in sintagma “tineri”.Situatia este nefericita de exemplu pentru tinerii carora din diverse motive, autoritatile locale le-a repartizat locuinte sociale desi se incadrau f.bine la locuinte ANL.Dupa cum se poate intui, repartitiile s-au facut dupa bunul plac al autoritatilor, persoanele influente primind repartitii in locuinte care ulterior se pot cumpara.Mai mult, la locuinte ANL au avut acces ‘personalitati” de pe plan local, de la angajati ai primariilor pana la magistrati, politisti, etc.

Avand in vedere toate aceste aspecte, va rog sa analizati contextul actual referitor la problema locuirii in Romania si, avand in vedere conjunctura, sa reanalizati propunerea legislativa”. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel