Fostul judecător Augustin Zegrean a arătat cum ar putea să se salveze industria de retail din România în contextul actual al stării de urgență.
Organizația Patronală a Retailerilor din România a precizat, printr-o scrisoare adresată premierului Ludovic Orban, faptul că măsurile de restricție ale autorităților nu au fost însoțite și de explicații despre relațiile contractuale dintre comercianți și centrele comerciale, pe perioada stării de urgență. În acest fel, companiile sunt obligate să plătească în continuare chirii proprietarilor de centre comerciale, într-o situație în care activitatea comercială a încetat.
'În această situație, cu chiriașii și proprietarii, trebuie să existe o colaborare. Este un articol în Codul civil în care se vorbește despre impreviziune. Prin urmare, între cele două părți contractante, creditor și debitor, trebuie să existe o colaborare' a menționat Augustin Zegrean, într-o intervenție telefonică la B1 TV, în cadrul emisiunii moderate de Tudor Barbu.
Amintim faptul că Organizația Patronală a Retailerilor din România (RORETAIL) a transmis o scrisoare deschisă premierului Ludovic Orban, avertizând despre un iminent „colaps în lanț al industriei de retail și al furnizorilor săi”.
(1) Părţile sunt ţinute să îşi execute obligaţiile, chiar dacă executarea lor a devenit mai oneroasă, fie datorită creşterii costurilor executării propriei obligaţii, fie datorită scăderii valorii contraprestaţiei.
(2) Cu toate acestea, dacă executarea contractului a devenit excesiv de oneroasă datorită unei schimbări excepţionale a împrejurărilor care ar face vădit injustă obligarea debitorului la executarea obligaţiei, instanţa poate să dispună:
a) adaptarea contractului, pentru a distribui în mod echitabil între părţi pierderile şi beneficiile ce rezultă din schimbarea împrejurărilor;
b) încetarea contractului, la momentul şi în condiţiile pe care le stabileşte.
(3) Dispoziţiile alin. (2) sunt aplicabile numai dacă:
a) schimbarea împrejurărilor a intervenit după încheierea contractului;
b) schimbarea împrejurărilor, precum şi întinderea acesteia nu au fost şi nici nu puteau fi avute în vedere de către debitor, în mod rezonabil, în momentul încheierii contractului;
c) debitorul nu şi-a asumat riscul schimbării împrejurărilor şi nici nu putea fi în mod rezonabil considerat că şi-ar fi asumat acest risc;
d) debitorul a încercat, într-un termen rezonabil şi cu bună-credinţă, negocierea adaptării rezonabile şi echitabile a contractului.
VEZI ȘI RORETAIL, scrisoare pentru Orban. COLAPS ÎN LANȚ al INDUSTRIEI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu