Cine pe cine păcălește, de fapt

Nu ma numar printre naivii care sa ignore coincidentele. Mai ales atunci cand ele sunt provocate. O imprejurarea de acest fel este legata de calculul momentului in care ar putea deveni valida Legea referendumului. Cea cu pragul de 30 la suta. Si, implicit, posibilitatea vehiculata de unii reprezentanti USL ca, in ziua celui de-al doilea tur de scrutin, sa poata fi votata si Constitutia revizuita. Basescu, ajutat de Curtea Constitutionala, a tras de timp cat a putut. Si a impins acest termen la limita. Unii spun ca s-ar fi pacalit. Eu nu cred asta. Eu sunt convins ca Basescu le-a intins adversarilor sai o momeala.

Am gasit in presa un calcul interesant pe care si-l fac unii, adaugand 365 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial a Legii, de asta data validata si promulgata, a referendumului. Prin aceasta aritmetica ar fi, spun unii, posibil ca, adaugand cele 365 de zile ale anului, sa fie tehnic posibil ca al doilea tur de scrutin sa fie organizat simultan cu referendumul pentru Constitutie. Ce s-ar intampla daca asemenea calcule ar fi materializate?

 Sa admitem ca reprezentantii USL insista in a specula o asa-zisa greseala de calcul cu o singura zi facuta de Traian Basescu. Si ca, prin urmare, ar incerca materializarea proiectului simultaneitatii celor doua scrutinuri. Desi exista un asemenea precedent al unor alegeri prezidentiale si al unui referendum, el nu este identic. In ce sens? Cand s-a mai intamplat acest lucru, in 2009, nu a fost vorba despre un referendum pentru o Constitutie revizuita. Ci doar despre un referendum prin care cetatenii au fost chemati sa se pronunte daca doresc sau nu ca numarul parlamentarilor sa fie redus la 300, iar ei sa functioneze nu in doua, ci intr-o singura camera. In mod evident nu este vorba despre acelasi lucru. Simultaneitatea celor doua actiuni electorale nu era de natura sa puna in discutie continutul mandatului prezidential. In situatia in care ne aflam, aceasta tema ar deveni de prima marime si de prima importanta.

 Este evident ca daca si noul presedinte si Constitutia revizuita se hotarasc in aceeasi zi, in mentalul colectiv si nu numai va fi pusa, in mod legitim, intrebarea: Pe ce mandat va functiona succesorul lui Traian Basescu? Pe cel de cinci ani sau pe cel de patru ani din Constitutia revizuita? Si in ce vor consta atributiile acestuia? Ele vor fi extinse cum sunt cele detinute in prezent de presedinte sau restrictionate sub imperiul Constitutiei revizuite?

 Chiar din momentul in care s-ar pune asemenea intrebari, in mod evident si in mod automat va intra in ecuatie o alta tema. Legitimitatea si constitutionalitatea simultaneitatii referendumului cu alegerile prezidentiale. Pentru ca nici intr-un univers stiintifico-fantastic nu i se poate solicita unui simplu cetatean ca din oferta prezidentiala existenta sa fie in stare sa aleaga, punand stampila pe un singur nume, un presedinte jucator si in acelasi timp un presedinte nejucator, un presedinte pentru cinci ani, deci care ar putea sa-l nominalizeze si pe viitorul premier, chiar sa hotarasc el insusi cine va fi si, in acelasi timp, un presedinte cu un mandat doar de patru ani.

Citește mai multe pe CorectNews 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel