„Citește pentru a trăi" dorește să se axeze pe valorile promovate de sistemul de educație din țara noastră, și anume: colaborare, implicare și responsabilitate, în contextul în care programele analitice se dovedesc a fi încărcate de noțiuni teoretice, iar școlile dovedesc o atitudine deschisă în implicarea elevilor în activități practice, interactive și interdisciplinare.
„Citește pentru a trăi" își propune o serie de activități menite să apropie adolescenții proveniți din medii defavorizate (care au o situație materială precară, neavând acces la mediul cultural; din licee aflate la periferia orașului București) de literatura dramatică și să-i familiarizeze cu tipul de lucru, atmosfera și noțiunile specifice teatrului.
În cadrul fiecărei unități de învățământ vizate, proiectul a înglobat următoarele etape:
1. vizionarea spectacolului „Paravan. Două telefoane" de Matei Lucaci-Grunberg și discuții cu echipa artistică având ca teme „Conceperea și dezvoltarea unui spectacol de teatru. De la prima lectură la ultima cădere a cortinei.", „Piesa de teatru vs Spectacolul de teatru", „Pot fi înțeleși marii dramaturgi? Cum?"
2. susținerea atelierelor de lectură cu elevii înscriși. Au fost aleși următorii autori: William Shakespeare - Hamlet, I.L.Caragiale - O scrisoare pierdută, Mihail Sebastian - Steaua fără nume, Elise Wilk - Avioane de hârtie. În timpul atelierelor s-au inițiat discuții și exerciții care au pornit de la textele citite și au avut ca direcție familiarizarea și deschiderea către universul, temele și personajele autorilor.
În cadrul evenimentelor accesul este gratuit și s-a adresat comunității școlare.
Trainerii atelirelor au fost: Liviu Lucaci (actor, dramaturg, regizor și profesor), Mihaela Sîrbu (actriță, profesor), Dragoș Muscalu (actor și improvizator), Ștefan Huluba (actor și improvizator), Madălina Craiu (actriță), Andrei Cătălin (actor), Matei Lucaci-Grunberg (regizor și dramaturg), Reka Szasz (actriță).
Liceele în care s-a desfășurat proiectul au fost: Colegiul Economic „Viilor", Colegiul Tehnic „Petru Rareș", Liceul Teoretic „Decebal", Liceul Teoretic „Lucian Blaga", Colegiul Tehnologic „Mircea Vulcănescu".
Perioada de lucru în licee a fost septembrie - noiembrie, dar în urma reacțiilor și a interesului din partea cadrelor didactice, dar mai ales din partea elevilor, am început demersurile pentru continuarea proiectului. Ne dorim să dezvoltăm acest prim pas pe care l-am realizat.
Proiectul este ințiat de Asociația Jamais-vu. Aceasta este formată dintr-un grup de tineri absolvenți ai Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică din București. Echipa noastră fiind formată din regizori de film și teatru, directori de imagine, scenariști, monteuri, sunetiști, actori și producători. Asociația are ca scop stimularea interesului pentru înțelegerea diversificată a spațiului artistic, prin promovarea și perpetuarea valorilor culturale. Obiectivul principal al asociației îl constituie desfășurarea de activități, programe și proiecte care să contribuie la îmbunătățirea atitudinii față de artă și cultură.
Proiectul cultural este co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finațării, arată un comunicat remis de Diana Sârbu, coordonatoarea proiectului.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News