Ciudățenia alegerilor prezidențiale din 2014

În acest an cursa pentru Cotroceni va fi una neobișnuită. Nu doar din cauza mizei. Este drept că românii au înțeles că, de fapt, președintele face jocurile. Amăgindu-se cu lozinca ”noi ne alegem conducătorul”, au oferit o putere excesivă unui singur om. Orice ar promite candidații, puterea obținută îl va face, pe cel ce o câștigă, să o și folosească. Dacă sistemul nu va face implozie, ca în 1989, nu va apărea niciun reformator care să îl schimbe, de sus în jos. De facto, o să avem o republică prezidențială. Chiar dacă în acte va figura ca republică parlamentară, viitorul președinte își va căuta Boc-ul prin intermediul căruia poate conduce țara, de la Cotroceni.

Publicitate

Altceva asigură identitatea alegerilor prezidențiale din 2014. Cu excepția alegerilor prezidențiale din 2000, contactul nemijlocit cu alegătorii a înclinat balanța. Mâna pe care a strâns-o candidatul este cea care a pus ștampila Votat în dreptul numelui său.
 
În 1996, campania condusă de Traian Băsescu s-a bazat pe sute de acțiuni, pornite încă din luna februarie. Asta i-a adus lui Petre Roman 20%, enorm într-o epocă polarizată pe axa Iliescu-Constantinescu, fără acces la televiziune și fără internet. Procentele lui Roman au permis victoria candidatului CDR și i-au asigurat fostului premier a doua poziție în stat.
 
În 2004, Băsescu a alergat în toată țara, pentru a-și pune în valoare carisma. Incidentul cu copilul a avut loc la Ploiești, dar câte alte mitinguri nu au fost organizate în țară. Năstase, blocat la Guvern, nu a putut acoperi, în ultima lună de campanie, decât marile orașe și câteva sate. În 2009, Geoană a luat țara la pas, mașinăria PSD mobilizând alegătorii acolo unde nu reușea candidatul să scoată oamenii din case. De cealaltă parte, Traian Băsescu a folosit avantajele președinției. Și-a anunțat candidatura pe ultima sută de metri, după ce a profitat de cel mai mare buget de deplasări din istoria instituției prezidențiale, alergând de la Ziua Fermierului la Sâmbra Oilor și de la Sărbătoarea Orașului X la premiile revistei Y.
 

Citește și: 10 tehnici de manipulare folosite de Traian Băsescu pentru a câștiga președinția, în 2009

 
 
În 2014, niciun candidat nu pare a fi ”dotat” pentru interacțiunea nemijlocită cu alegătorii. Victor Ponta nu poate lăsa baltă Guvernul, în plus nici nu-l văd dând pe gât țoiul de palincă, în timp bate pe umăr alegătorul cu studii medii, din urbanul mic.
 
Crin Antonescu este un vorbitor de sală, care poate  străluci, eventual, la un miting sau două. Pentru asta, oamenii trebuie scoși din case, cărați cu autobuzul, trebuie să stea două ore în picioare... cam mult efort pentru un discurs pe care l-au auzit și la televizor. Era mai eficient să meargă un candidat la Ziua comunei, să se amestece prin cei veniți spontan la petrecere, dar nu mai este timp pentru asta. Au rămas 24 de săptămâni până la alegerile prezidențiale. Nu sunt destule sărbători gen Sâmbra Oilor, ca să ajungă la toți candidații. Fiecare ar trebui să ”rezolve” două județe pe săptămână. Unde mai pui că nici în 2009 nu l-am văzut pe Antonescu în piețe, bătând cuba cu alegătorii.
 
Elena Udrea nu a excelat, nici ea, la capitolul interacțiune cu masele. Despre Predoiu sau alți pitici din sondaje nu are rost să vorbim, la capitolul carismă. Nici în piață, nici la televizor.  
 
Principalii candidații au, însă, antrenament în războiul pe sticlă. Pentru alegerile prezidențiale din 2014, lupta se va da la televizor. Chiar dacă, pentru prima dată în istoria electorală, internetul are un rol dominant în difuzarea informației, televiziunea este cea care îți aduce candidatul în casă. Nu la colțul străzii, cum îl aducea campania, până acum. De aceea, lupta pentru controlul televiziunilor este atât de înverșunată și de aceea nu va fi exclus niciun mijloc pentru a o câștiga.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel