Consiliul Național al Rectorilor (CNR) precizează că susține orice demers al Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice de acordare a unei autonomii sporite instituțiilor de învățământ superior, inclusiv în ceea ce privește procesul de elaborare a tezei de doctorat și acordare a titlului de doctor, însă solicită "cu fermitate" să fie implicat în elaborarea, finalizarea și avizarea cadrului normativ care reglementează aceste studii.
"Consiliul Național al Rectorilor, în calitate de partener de dialog social în domeniul învățământului superior, susține orice demers al Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice de acordare a unei autonomii sporite instituțiilor de învățământ superior, inclusiv în ceea ce privește procesul de elaborare a tezei de doctorat și acordare a titlului de doctor, prin propunerile de modificare a Legii Educației Naționale, lansate recent în dezbatere publică. Acestea trebuie privite însă în contextul mai larg al tuturor modificărilor care se au în vedere pentru cadrul normativ care reglementează organizarea studiilor doctorale, Consiliul Național al Rectorilor solicitând cu fermitate să fie implicat în elaborarea, finalizarea și avizarea lui", se arată într-un comunicat remis duminică Agerpres.
În opinia CNR, fundamentarea modificărilor vizate pe principiul autonomiei universitare constituie o recunoaștere a responsabilității și rolului esențial al instituțiilor de învățământ superior din România, în promovarea excelenței în organizarea programelor de studii universitare, precum și în protejarea integrității academice.
[citeste si]
"În acest context, creșterea responsabilității universităților în gestionarea studiilor doctorale, prin preluarea prerogativelor de acordare și retragere a titlului științific de doctor, va trebui susținută de consolidarea cadrului instituțional și normativ intern al fiecărei universități privind organizarea studiilor doctorale, evaluarea internă a calității, dar și analiza și sancționarea abaterilor de la regulile bunei conduite în cercetarea științifică și activitatea universitară, în general", afirmă CNR.
Rectorii precizează că susțin și stabilirea unor mecanisme de evaluare și asigurare a calității pentru ciclul de studii doctorale, care să vizeze întreaga durată a studiilor, nu numai lucrarea de doctorat, și care să aibă în vedere și prevederi clare menite să descurajeze practicile care nu sunt în acord cu etica universitară, precum și derularea de urgență a unui proces de reevaluare a școlilor doctorale, în scopul verificării îndeplinirii standardelor minimale de către toate entitățile care organizează studii doctorale.
"În același timp, la stabilirea tuturor procedurilor cu privire la elaborarea și susținerea tezei de doctorat, precum și la acordarea titlului de doctor, trebuie avut în vedere evitarea birocratizării, prin elemente care nu sunt relevante pentru activitatea științifică a doctorandului. De o deosebită importanță, în procesul de creștere a performanței științifice a studiilor doctorale, ca principală sursă de cunoaștere și inovare, este finanțarea adecvată a acestora, în vederea atragerii celor mai buni studenți și cadre didactice, precum și pentru crearea și întreținerea unei baze materiale adecvate, și reiterăm astfel solicitarea către Guvernul României de a acorda sectorului educației o finanțare adecvată rolului major pe care îl are în dezvoltarea socio-economică a țării", mai arată reprezentanții CNR.
Potrivit rectorilor, orice abordare generalizatoare, care dorește să arunce asupra sistemului național de educație stigmatul de sistem "profund corupt, în total dezacord cu realitățile din sălile de studiu" este "extrem de periculoasă și poate avea ca rezultat destructurarea societății în ansamblul ei".
Ministrul Educației, Adrian Curaj, a anunțat, pe 10 februarie, la finalul ședinței de guvern, că proiectele privind modificarea legislației referitoare la doctorate vor fi supuse consultării publice.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu