Școala românească nu mai scoate tâmpiți, așa cum spunea Băsescu. După rezultatele la Evaluare, scoate genii pe bandă rulantă. Subiectele la Evaluare au fost prea ușoare? Cum sunt subiectele la Bac?
Într-o discuție la Radio România, în emisiunea Alexandrei Andon, ministrul Educației, Sorin Câmpeanu, confirma că întrebările au fost mai ușoare ca anul trecut. Ministrul spunea să ne gândim și la elevii din rural, care nu au resursele celor din orașe. Evident, nu putem face abstracție de condițiile în care învață jumătate din elevii României.
Dar soluția nu cred că este coborârea gradului de dificultate a examenului. Cum nici examenele sperietoare, în care plouă cu patru din cauza subiectelor dificile, pline de capcane, nu sunt normale. Conform teoriei pendulului, menționată chiar de președintele Iohannis, fie se face exces într-un sens, fie în altul. Ori suntem prea-prea, ori foarte-foarte.
Unii profesori au protestat, subtil, pe rețelele de socializare: relaxând examenul sunt demotivați elevii (subtextul era că nu vor mai face meditații, dacă iau note mari cu ușurință). Nu cred că meditațiile vor fi afectate , iar școlile au de câștigat dacă se aplică metoda acordeonului.
Evaluarea Națională îi privește și îi stresează doar pe elevii care vor să ajungă la un liceu mai bun. Evaluarea Evaluării nu contează.
Adică, evaluarea școlilor sau a sistemului de educație nu se face, sau nu are valoare: cine să creadă că într-un an, fără să se schimbe nimic, s-au îmbunătățit rezultatele cu 100%? Ce s-ar întâmpla dacă, la anul, să spunem, ar scădea suma notelor cu 75 de procente?
Înainte de orice mega-reformă, de schimbarea legii sau a probelor, ar trebui ca pentru orice examen să fie definită NOTA 5. Ce trebuie să știe un copil din România, după opt clase, indiferent că locuiește în Primăverii sau la vârful muntelui. Iar dacă nu poate rezolva acest minim necesar, școala în care a absolvit, an de an, până într-a opta, are o problemă.
Urmează un set de întrebări de dificultate medie, pentru șapte sau opt, și întrebările de departajare, pentru zece.
Cât despre avalanșa de contestații, cred că este din nou vorba despre subiecte. De astă dată despre ambiguitatea acestora, nu despre corectură. Statistic, nu puteau greși atâția corectori, dacă formulările erau clare și nu exista posibilitatea interpretării răspunsurilor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu