Coca-Cola, Danone și Nestlé au fost acuzate că fac afirmații înșelătoare cu privire la cantitatea de plastic pe care o utilizează și modul în care este reciclată.
Au fost depuse plângeri la Comisia Europeană, unde se arată că afirmațiile companiilor, cu privire la sticlele lor de plastic de unică folosință, fie că sunt 100% reciclate, fie că sunt 100% reciclabile, nu sunt în conformitate cu realitatea, scrie Sky News.
Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC), sprijinită de grupurile de mediu ClientEarth și Environmental Coalition on Standards (ECOS), susține că aceasta este o formă de înșelăciune, deoarece sticlele nu sunt niciodată realizate în întregime din materiale reciclate.
De asemenea, se menționează că este obișnuit să se adauge plastic care nu este reciclat la compoziția sticlei, iar plasticul nu poate fi reciclat la nesfârșit într-un ciclu infinit.
Capacele sticlelor nu pot fi făcute din materiale reciclate, iar etichetele de pe acestea sunt rareori din materiale reciclate.
Ursula Pachl, director general adjunct al BEUC, a declarat că consumatorii "doresc tot mai mult să facă alegeri sustenabile", dar sunt "confruntați cu afirmații incorecte și înșelătoare".
"Utilizarea afirmațiilor de tipul '100% reciclat/reciclabil' sau prezentarea de imagini cu natura și elemente verzi care sugerează că plasticul este prietenos cu mediul înșală consumatorii."
Cu toate că în teorie sticlele pot fi 100% reciclabile, acestea nu ajung întotdeauna în sistemul de reciclare și, uneori, sfârșesc pe străzi sau în oceane.
Sticlele de plastic sunt printre cele mai comune elemente găsite în mediul înconjurător, după chiștocurile de țigări, conform Programului Națiunilor Unite pentru Mediu.
Coca-Cola produce anual trei milioane de tone de ambalaje din plastic, echivalentul a 200.000 de sticle pe minut.
Conform datelor UE, doar 38% din ambalajele de plastic din bloc sunt reciclate, iar acest procent include nu doar sticlele, ci și alte tipuri de ambalaje din plastic.
Coca-Cola a declarat că „lucrează pentru a reduce cantitatea de ambalaje din plastic pe care le folosim și investim pentru a colecta și recicla echivalentul ambalajelor pe care le folosim”.
„Comunicăm pe ambalajele noastre doar mesaje care pot fi justificate, cu orice calificări relevante afișate în mod clar, pentru a permite consumatorilor să facă alegeri în cunoștință de cauză”, a precizat compania.
„Unele dintre ambalajele noastre poartă mesaje pentru a crește gradul de conștientizare a reciclării, inclusiv dacă ambalajele noastre sunt reciclabile și dacă sunt fabricate din conținut reciclat.”
Un purtător de cuvânt al companiei Nestlé a declarat: „Nu este vorba de un ambalaj care să nu fie în stare să se schimbe: Lucrăm din greu pentru a reduce cantitatea de ambalaje din plastic pe care le folosim; pentru a conduce investițiile și a sprijini circularitatea ambalajelor alături de parteneri și pentru a comunica în mod clar cu consumatorii care doresc să facă alegeri în cunoștință de cauză. Nestle a redus cantitatea de ambalaje din plastic virgin cu 10,5% din 2018 și suntem pe cale să ajungem la o treime mai puțin plastic virgin până la sfârșitul anului 2025.”
Iar Danone a spus: „Credem cu tărie în circularitatea ambalajelor – și vom continua să investim și să conducem campania pentru o mai bună infrastructură de colectare și reciclare alături de partenerii noștri.”
În cazul în care Comisia Europeană este de acord cu plângerea, aceasta poate organiza un răspuns coordonat între autoritățile naționale de protecție a consumatorilor, care pot apoi să ia măsuri.
Aceasta ar putea consta în solicitarea companiilor de a remedia situația sau în impunerea de amenzi în interiorul propriilor granițe. Comisia nu are competența de a impune sancțiuni proprii.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News