Pilotul Titi Aur, expert în conducere defensivă, vorbește despre modificările din Codul Rutier de la finalul acestei luni, în exclusivitate pentru DC NEWS.
„Modificările care s-au făcut, din punctul meu de vedere, erau necesare. Aș putea spune că anumite măsuri ar fi trebuit să fie mai dure pentru anumite fapte, pentru că aceste măsuri, prin această modificare, se raportează în primul rând la categoria de șoferi teribiliști.
Când spun teribilism mă refer la șoferul care face lucruri aproape extreme și foarte riscante în mod conștient: se urcă băut la volan, se urcă drogat la volan, merge cu viteză foarte mare, face concurs în trafic, face depășiri riscante, exagerate. Așa e modelul, face mereu, în continuu.
Pentru această categorie, care în statisticile poliției apare responsabilă de 15-20% din accidentele grave, cu răniți, într-adevăr trebuiau măsuri mai dure. Dacă ne uităm la Suedia, o referință pentru Europa, acolo se ajunge repede la anularea permisului de conducere, la confiscarea mașinii, chiar la ani de închisoare doar pentru gesturi. Nu trebuie neapărat victime”, a transmis expertul în conducere defensivă.
„Trebuie să ținem cont că în România anumite gesturi aparent extreme nu se petrec doar din asumarea celui de la volan. În 80% din accidente cel de la volan fie nu a fost învățat corect să facă, nu știe cum să facă, fie este un șofer normal, dar are momente în care face o greșeală sau o înlănțuire de greșeli pentru că nu conștientizează că lui i se poate întâmpla.
Acest șofer nu crede că a intrat în zona de teribilism. El crede că nu e o problemă că a depășit și el o dată viteza. Dau un exemplu, în loc să meargă cu 50 km/h în localitate merge cu 70-80 km/h în localitate. I se pare lui că nu e atât de mult, se duce în zona de teribilism fără să-și asume sau să conștientizeze”, a adăugat el.
„Primul element de noutate şi cu cel mai mare impact vizează definirea comportamentului agresiv în conducerea vehiculelor pe drumurile publice, precum şi sancţionarea acestui comportament cu amendă cuprinsă între 580 de lei şi 725 de lei, clasa a II-a de sancţiuni, şi suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile”, a spus Bode, conform Agerpres.
O altă modificare se referă la regimul de circulaţie pe autostradă şi la înăsprirea sancţiunilor pentru nerespectarea regulilor.
„Se sancţionează fapta privind circulaţia nejustificată a autovehiculelor pe banda de urgenţă a autostrăzilor cu amendă prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni, între 1.305 şi 2.900 de lei, şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile. Se introduce sancţiunea complementară a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile pentru săvârşirea faptelor privind executarea pe autostradă a manevrelor de întoarcere sau de mers înapoi", a informat Bode.
„Este trecută într-o clasă superioară de contravenţii, din clasa a II-a de sancţiuni în clasa a III-a de sancţiuni, fapta privind nerespectarea regulilor referitoare la efectuarea manevrei de depăşire şi neacordarea de prioritate, precum şi majorarea perioadei de suspendare a permisului de la 30 de zile la 60 de zile", a explicat acesta.
S-a aprobat şi majorarea perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce de la 90 de zile la 120 de zile în cazul nerespectării regulilor de trecere la nivel cu calea ferată.
Totodată, este reglementat un nou prag de viteză, respectiv pragul de peste 70 de km pe oră faţă de limita legală, pentru depăşirea căreia se va aplica o perioadă majorată de suspendare a exercitării dreptului de a conduce, respectiv 120 de zile.
Se introduce o nouă contravenţie pentru nerespectarea obligaţiei de a menţine permanent curate parbrizul, luneta şi geamurile laterale ale autovehiculului.
„S-a constatat o lipsă de eficienţă a punctelor de penalizare aplicate, întrucât în situaţia depunerii plângerii contravenţionale, termenul de prescripţie a cumulului de puncte nu se suspendă. De aceea, venim cu o nouă reglementare şi se reglementează soluţia de suspendare de drept a termenului de prescripţie de 6 luni pentru cumul de 15 puncte de penalizare, până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti", a mai spus el.
O altă măsură introduce interdicţia de a conduce un vehicul pe drumurile publice în urma condamnării pentru săvârşirea unor infracţiuni la regimul rutier pe teritoriul României pentru titularii de permise de conducere emise de autorităţile altor state.
"De asemenea, a fost introdusă o facilitate importantă pentru cetăţeni, şi anume posibilitatea susţinerii testului de verificare a cunoştinţelor regulilor de circulaţie, care permite reducerea perioadei de suspendare, la orice serviciu al Poliţiei Rutiere de pe teritoriul României", a mai anunţat ministrul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News