Florinel Chiș, Director Executiv ARMO, a vorbit despre comerțul online în 2020, cum l-a schimbat pandemia, dar a oferit și previziunile pentru anul 2021.
”Un an atipic a adus și o evoluție pe măsură în ceea ce privește categoriile cele mai căutate și comandate online. Mutarea biroului în propria locuință i-a convins pe mulți consumatori să investească în produse și soluții care să le facă viața mai ușoară și mai confortabilă. Așadar nu e de mirare că în topul celor mai de succes verticale categoria home&deco este în top 3, surclasând, poate neașteptat, categorii de tradiție în ecommerce, precum mobile, IT sau electronice. Astfel, pe primul loc rămân electrocasnicele, urmate de home&deco și DIY, un alt segment foarte atractiv pentru cei care au căutat alternative la petrecerea timpului liber, mult mai restricționat acum.” a spus Florinel Chiș, Director Executiv - ARMO - Asociația Română a Magazinelor Online.
Cât despre domeniile vedetă în 2021, el spune că ”Depinde foarte mult și de modul în care evoluează pandemia, campania de vaccinare ce este în plină desfășurare le oferă speranțe multora că ne vom întoarce la normalitatea pe care o știam acum exact un an. Există, totuși, anumite obiceiuri de consum dezvoltate în 2020 și care se vor menține și anul acesta: plata cu cardul online și livrarea fără contact sunt doar două dintre acestea. Mulți dintre consumatorii care au accesat pentru prima dată comerțul online anul trecut declară că vor continua să îl utilizeze pentru cumpărături și după ce restricțiile sunt ridicate. Astfel, ne putem aștepta ca piața de online fashion să continue creșterea din 2020, în timp ce produsele de curățenie și igienă personală vor rămâne, de asemenea, în topul intereselor, la fel ca electrocasnicele, obiectele de mobilier și decorațiunile interioare, dar și sectorul de food delivery.”
Există loc de creștere în 2021 după fabulosul 2020? ”Comerțul online din România a înregistrat cea mai mare creștere dintre toate țările membre ale Uniunii Europene în 2020 și nu este prima dată când ocupăm această poziție. Oportunitățile de creștere sunt foarte mari, dar trebuie continuate eforturile de educare digitală a consumatorilor. Există în continuare o gamă variată de produse care nu sunt disponibile pe piața locală și, cu cât retailerii își vor diversifica oferta, cu atât va crește potențialul de dezvoltare.” a mai răspuns Florinel Chiș.
Cine au făcut cumpărături online cel mai frecvent, bărbații sau femeile?
Florinel Chiș: Potrivit celei mai recente analize de la INS, bărbații par mai atrași de comerțul online, 58,7% dintre ei au accesat Internetul în 2020 pentru a face cumpărături. Diferența față de femei este însă infimă, 57,7% dintre doamne și domnișoare au plasat cel puțin o comandă online anul trecut.
Raportul „de forțe” s-a inversat, totuși, pe final de an, iar femeile au avut un apetit mai mare pentru cumpărăturile online în ultimele 3 luni, 47% dintre ele plasând cel puțin o comandă în perioada menționată. Nici bărbații nu sunt departe în această statistică, 42,9% au utilizat Internetul pentru a cumpăra diferite produse.
Ce cumpără femeile?
Florinel Chiș: Deși piața de fashion a fost serios afectată la începutul pandemiei, lucrurile s-au mai așezat pe parcursul anului, iar în cazul magazinelor online de fashion chiar au fost înregistrate creșteri substanțiale, de până la 40% față de anul trecut. Evoluția este datorată și apetitului femeilor pentru achiziția de îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii, 76% dintre cumpărăturile făcute de femei online fiind din acest segment. În topul intereselor femeilor s-au mai regăsit produsele cosmetice, produsele de curățare și igienă, cărțile și jucăriile.
Ce cumpără bărbații?
Florinel Chiș: Poate surprinzător sau nu, dar tot hainele sunt pe primul loc și în coșul de cumpărături online ale bărbaților (66%). Diferențele apar abia începând cu locul 2 în topul intereselor, bărbații preferând comerțul online pentru a-și cumpăra electronice și electrocasnice, iar mai apoi alimente sau băuturi.
Câtă mâncare se cumpără online?
Florinel Chiș: Acest segment al comerțului online ar trebui împărțit în mai multe subcategorii, întrucât 2020 a mai marcat o noutate în materie de creștere a interesului - livrarea acasă a cumpărăturilor din marile magazine. Platformele care se ocupă de această zonă au înregistrat creșteri exponențiale, fiind chiar depășite de numărul mare de comenzi în anumite momente ale anului.
În ceea ce privește platformele tradiționale de food delivery, competiția a fost și rămâne acerbă, iar cifrele arată o dublare in 2020 față de 2019. E de ținut cont de faptul că acest domeniu e abia la început, ca urmare este de așteptat ca ritmul de creștere sa fie semnificativ.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu