Riscul de a întâlni mine plutitoare pe ruta principală de transport maritim al Mării Negre se adaugă la pericolele pentru navele comerciale care navighează în regiune, iar guvernele trebuie să asigure trecerea în siguranță pentru a menține lanțurile de aprovizionare în funcțiune, spun oficialii maritimi.
Marea Neagră este cheia pentru transportul de cereale, petrol și produse petroliere. Apele sale sunt împărțite de Bulgaria, România, Georgia și Turcia, precum și Ucraina și Rusia, care sunt în război de când președintele Vladimir Putin și-a invadat vecinul din sud, pe 24 februarie.
Ucraina și Rusia s-au acuzat reciproc că au pus mine în Marea Neagră, iar în ultimele zile, echipele militare de scufundări turcești și românești au dezamorsat minele rătăcite în jurul apelor lor, potrivit Marine Link.
Sindicatul Federației Internaționale a Muncitorilor din Transporturi (ITF) și Grupul Comun de Negociere al angajatorilor maritim au declarat că încearcă să găsească modalități de a se asigura că navigatorii și navele lor nu vor deveni „daune colaterale în conflictul continuu din Ucraina”.
„Îndemnăm cu tărie guvernele să facă tot ce le stă în putere pentru a atenua amenințarea și pentru a asigura trecerea în siguranță a navelor care fac comerț în apropierea acestor zone de conflict”, a declarat David Heindel, președintele Secțiunii navigatorilor ITF.
„Este esențial ca navigatorii lumii să își poată continua să își îndeplinească sarcinile în siguranță și să mențină în mișcare lanțurile globale de aprovizionare.”
Doi navigatori au fost uciși și cinci nave comerciale au fost lovite de proiectilele - care a scufundat unul dintre ei - în largul coastei Ucrainei de la începutul conflictului, spun oficialii de transport maritim.
„Informațiile disponibile indică o amenințare clară pentru navigație și navigatori din cauza minelor plutitoare și în derivă din zonele Mării Negre”, a declarat un purtător de cuvânt al agenției de transport maritim ONU, Organizația Maritimă Internațională.
Centrul de transport maritim al NATO a declarat într-un aviz actualizat din 4 aprilie că autoritățile naționale continuă căutările și că „amenințarea cu mine suplimentare în derivă nu poate fi exclusă”.
Luna trecută, Comitetul Comun de Război al industriei asigurărilor a lărgit zona cu risc ridicat a apelor din jurul Mării Negre și Mării Azov pentru a include zone apropiate de România și Georgia, ceea ce a contribuit la creșterea primelor asiguratorilor.
„Dacă se dovedește că există un număr semnificativ de mine vii care depășesc abilitățile statului litoral de a le reține, atunci se va trece la reevaluarea zonelor enumerate”, a spus Comitetul într-o notă separată din 31 martie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu