Comisia Europeană orientări cu privire la participarea ofertanţilor din ţări terţe pe piaţa achiziţiilor publice din UE. Acestea fac parte dintr-un pachet de iniţiative menite să asigure o concurenţă echitabilă, o calitate ridicată şi condiţii competitive egale pe pieţele achiziţiilor publice, se arată într-un comunicat al executivului comunitar.
Orientările publicate miercuri oferă consultanţă practică achizitorilor publici din statele membre. Ele vor ajuta achizitorii publici să identifice ofertanţii din ţările terţe care au acces la piaţa UE a achiziţiilor publice. De asemenea, orientările au în vedere sensibilizarea autorităţilor contractante cu privire la diferitele instrumente disponibile în setul de instrumente al UE privind achiziţiile publice. Acestea includ măsuri care pot fi luate în cazul ofertelor cu preţuri anormal de scăzute, precum şi măsuri care să asigure faptul că ofertanţii din ţările terţe respecta aceleaşi criterii de calitate ca ofertanţii din UE în domenii precum securitatea, standardele de muncă şi standardele de mediu, precizează CE.
De asemenea, ele reprezintă primul rezultat al celor zece acţiuni prevăzute în Comunicarea privind relaţiile dintre UE şi China, susţinută de Consiliul European în concluziile sale din martie 2019.
Piaţa achiziţiilor publice din UE este deschisă, fiind cea mai mare din lume, cu o valoare estimata la 2.000 de miliarde de euro pe an. Pe pieţele din ce în ce mai globalizate, achizitorii publici din UE trebuie să deţină instrumente şi cunoştinţe adecvate pentru a putea gestiona ofertanţii din ţările din afara UE, apreciază Comisia Europeană.
"Toţi ofertanţii - europeni sau străini - trebuie să respecte aceleaşi norme. Achizitorii publici pot utiliza mecanismele de flexibilitate ale cadrului juridic pentru a stabili şi aplica standarde de calitate înalte în domeniul social, al mediului şi în alte domenii pentru toţi ofertanţii, indiferent de originea acestora. Aceasta creează un echilibru între ofertanţi", a declarat comisarul pentru piaţa internă, industrie, antreprenoriat şi IMM-uri, Elzbieta Bienkowska.
În plus, orientările ajută autorităţile contractante să examineze ofertele în mod eficient, să identifice ofertele cu preţuri anormal de scăzute şi să îşi adapteze achiziţiile pentru a alege opţiunea cea mai inovatoare, cea mai socială sau cea mai ecologică. Orientările se concentrează asupra următoarelor domenii: accesul ofertanţilor străini, respingerea ofertelor cu preţuri anormal de scăzute şi achiziţii publice bazate pe calitate.
În general, normele UE nu fac distincţie între întreprinderile din UE şi cele din afara UE. Cu toate acestea, orientările clarifică faptul că numai societăţile din ţări terţe cu care UE a semnat acorduri internaţionale sau bilaterale obligatorii de liber schimb ce includ achiziţiile publice au un acces garantat pe piaţa achiziţiilor publice din UE. Societăţile din alte ţări terţe nu au acces garantat pe piaţa achiziţiilor publice din UE şi ar putea fi excluse. În plus, orientările confirmă faptul că statele membre îşi rezervă dreptul de a restricţiona accesul la pieţele lor în domeniile apărării şi securităţii.
În plus, Comisia le reaminteşte autorităţilor contractante posibilitatea de a respinge, în temeiul normelor UE, ofertele care par să aibă un preţ nejustificat de scăzut. Orientările conţin o listă de verificare a întrebărilor pe care autorităţile le pot adresa ofertantului pentru a obţine clarificări cu privire la preţ.
Normele UE în materie de achiziţii publice încurajează autorităţile publice să achiziţioneze în mod strategic şi să pună inovarea, responsabilitatea socială şi sustenabilitatea în centrul procedurilor lor de achiziţii publice. Aceasta va evita acordarea contractelor exclusiv pe baza celui mai mic preţ. Orientările includ exemple concrete de astfel de achiziţii strategice şi explică modul de stabilire şi de aplicare a standardelor sociale, de mediu şi de muncă în cadrul procedurii de achiziţii. Aceste norme se aplică pentru toate ofertele şi indiferent dacă întreprinderile ofertante sunt stabilite sau nu în UE.
Orientările reamintesc, de asemenea, faptul că autorităţile publice pot solicita Comisiei să evalueze compatibilitatea unui proiect cu normele UE privind achiziţiile publice înainte de a lua măsuri importante, cum ar fi lansarea unei cereri de oferte pentru lucrările din cadrul proiectului principal sau semnarea unui acord internaţional (aşa-numitul mecanism de "evaluare ex-ante") Asistenţa poate consta, de exemplu, în consiliere cu privire la un preţ anormal de scăzut sau la o concepţie pe bază de calitate a achiziţiilor publice, se arată în comunicatul executivului comunitar.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News