Turiștii care vor trece pragul Castelului Peleș până în vara anului viitor vor avea ocazia să vadă, în afara interioarelor castelului (parter, etaj și mansardă) și o foarte valoroasă expoziție temporară intitulată Comorile Peleșului. Vernisată în 30 iulie 2022, expoziția va putea fi admirată de către iubitorii de istorie și artă până în ziua de 14 mai 2023.
Castelul Peleş din Sinaia, monument emblematic al fenomenului istorist european, rămâne și astăzi nu numai cel mai vizitat muzeu al României, dar și una dintre cele mai importante instituții muzeale ale țării, datorită diversității şi valorii excepționale a colecţiilor pe care le adăpostește.
Este cunoscută pasiunea cu care regele Carol I și-a constituit colecția de pictură europeană, una dintre cele mai valoroase colecții regale din vremea sa, de care a fost extrem de atașat și pe care, prin testament, a lăsat-o moștenire țării pe care i-a fost dat să o conducă. „Galeria mea de tablouri – preciza regele Carol I în Testamentul său din 1899 – tocmai cum e descrisă în catalogul ilustrat al bibliotecarului meu Bachelin, va rămâne pentru totdeauna și pe de-a întregul în țară ca proprietate a Coroanei României”. Cum „clădirea Bibliotecii Fundației și a Castelului Peleș, cu Galeria de tablouri, erau creațiile de care se simțea mai strâns legat” – după cum nota un cunosctător în materie, Alexandru Tzigara-Samurcaș –, această valoroasă colecție de pictură va decora interioarele fastuoase ale reședinței regale de vară de la Sinaia. Dintre cele 214 tablouri achiziționate de regele Carol I – și care reprezentau creații ale unor vechi maeștri sau copii după opere celebre – 149 de lucrări se aflau la Castelului Peleș și 20 la Castelul Pelișor, când au fost inventariate, în 1928, la un an după decesul regelui Ferdinand I al României. Deși după 1948 cea mai mare parte a acestor tablouri a fost alocată constituirii Muzeului Național de Artă al României, Castelul Peleș mai păstrează încă tablouri valoroase din colecția regelui Carol I. Pânze originale semnate de mari maeștri ai picturii europene (între care Anton van Dyck sau Theodor van Thulden) pot fi admirate împreună cu cópii nu mai puțin valoroase realizate după pictori flamanzi și olandezi ai barocului, ca într-un muzeu virtual din care regele Carol I nu a dorit să-i lipsească ce era mai reprezentativ în arta europeană.
Cum armele au constituit o pasiune cu totul specială a regelui Carol I, suveranul a considerat că reședința sa de suflet nu va fi complet decorată fără a amenajarea unor săli speciale în care să își expună valoroasa colecție. Crescând în ambianța castelului de la Sigmaringen, unde tatăl său, principele Karl Anton von Hohenzollern-Sigmaringen, îmbogățise galeria de arme a strămoșilor, principele Carol păstrează și în noua țară gândul de a-și forma o colecție de arme, apelând la consultanța unui specialist reputat în epocă, vienezul Julius Scheuerer, cu care poartă o asiduă corespondență, care îi procură piesele cele mai importante și întocmește un catalog ilustrat, păstrat azi în colecțiile muzeului. Pentru adăpostirea colecției ce sporea de la un an la altul, suveranul va ordona amenajarea în Castelul Peleș, între anii 1900 și 1910, după proiectul arhitectului Karel Liman, a trei săli speciale: Marea Sală de arme, Sala Armelor de Vânătoare și Camera Tezaurului cu Sala armelor orientale. În aceste spații dedicate, regele Carol I va expune cele mai reprezentative piese ale valoroasei sale colecții, unică în România, formată din peste 4.000 de piese cu valoare istorică, documentară și artistică. Chiar dacă în anii 1964 și 1973 autoritățile comuniste au ordonat efectuarea a două mari transferuri de arme, cuprinzând piesele cele mai importante din colecțiile Castelului Peleș, către Muzeul Militar Național „Regele Ferdinand I” și către Muzeul Național de Istorie a României, Muzeul Național Peleș mai păstrează astăzi în patrimoniu cca 3.600 de piese valoroase, fie ele arme de Curte sau de paradă, militare ori de vânătoare.
Inițiată în anul 2016 ca o expoziție itinerantă, Comorile Peleșului a bucurat zeci de mii de iubitori de artă și istorie, care au putut-o admira la Muzeul „Casa Mureșenilor” din Brașov (2016), la Muzeul „Paul Păltănea” din Galați (2016), la Muzeul Brăilei „Carol I” din Brăila (2017), la Muzeul de Artă din Piatra Neamț (2017) sau la Muzeul Național al Bucovinei din Suceava (2018) sau în cataloagele editate cu acel prilej. Peste câteva luni va putea fi achiziționat și impresionantul catalog al expoziției (740 de pagini, bogat ilustrate) care pune în valoare piesele cele mai reprezentative din colecțiile Muzeului Național Peleș, prezentând largi texte introductive și descrieri minuțioase privind istoria acestor obiecte de artă, potrivit unui comunicat oficial al Muzeului Naţional Peleş.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu