Ramona Colea, CEO Flight Claim, o organizaţie care se ocupă de apărarea drepturilor pasagerilor de avion, a explicat pentru DC NEWS cum trebuie procedat în cazul în care bagajul de cală este rătăcit de compania aeriană, dar şi la ce despăgubiri au dreptul pasagerii.
"Compania aeriană nu spune niciodată că a pierdut bagajele. Practic, tu îţi laşi bagajul la aeroport şi îl iei la destinaţia finală, chiar dacă ai zbor cu escală. Dacă ajungem acolo şi bagajul nu apare, ce facem? Mergem la biroul de bagaje pierdute, fie cel al companiei, fie cel general dacă nu are compania, completăm un formular, numit Property Iregularity Report (PIR), în care descriem marca bagajului, culoarea, etc. Pe eticheta de bagaj se vede şi câte kilograme avea bagajul.
La PIR se ataşează şi eticheta de bagaj, cea primită încă de când a fost lăsat bagajul la cală. O copie a PIR-ului o primeşte şi pasagerul, iar o copie rămâne la compania aeriană. Rămâne să înceapă căutarea bagajului. S-ar putea să fie găsit imediat, să vină cu următoarea cursă, sau după câteva zile. Dacă ajunge bagajul după 5 zile, nu înseamnă că bagajul a fost pierdut, înseamnă că a fost întârziat. Bagajul este pierdut doar dacă nu vine în 21 de zile. Dar e nevoie să completăm acest formular, pentru că nu vine nimeni să tragă pasagerul de mânecă.
Dacă vine după 5 zile, bagajul este adus la destinaţia pasagerului. Există şi varianta în care pasagerul este deja acasă. Bagajul îi este adus acasă sau la hotel, sau unde este. Când i-l aduce, angajatul companiei recuperează PIR-ul. În felul ăsta, compania aeriană, având două PIR-uri, original şi copie, dovedeşte că a predat bagajul", a declarat Ramona Colea, CEO Flight Claim, pentru DC NEWS.
"Ideal ar fi să călătorim cu ceva în bagajul de mână. Mulţi îşi iau doar laptop, telefon, încărcător, dar ar fi bine să avem şi ceva de schimb, haine, lenjerie, medicamente, reţete. Pentru că dacă bagajul de cală întârzie, apar cheltuieli. Îţi iei şosete, tricouri, etc. Nu ştii când vine bagajul.
Dacă îţi iei prea multe haine, dar bagajul vine în cinci zile, depui o cerere de decontare către companie cu privire la ce ţi-ai cumpărat. Şi compania va spune atunci, spre exemplu, că nu îţi decontează 20 de tricouri pentru 5 zile, ci doar 3-4.
Sunt oameni care, neştiind asta, stau în acelaşi tricou 5 zile.
Mai erau companii care dădeau o sumă standard, 50 euro, să îţi cumperi produse de igienă. Dar nu se mai practică. Acum companiile decontează strictul necesar. Nu ne luăm haine de blană, geci nu ştiu de care, parfumuri, etc. Nu poate compania să deconteze aşa ceva, pentru că asta aveai în bagaj. Trebuie să fie chestii de bun simţ", a mai precizat CEO-ul Flight Claim.
"Bun, nu a venit bagajul în 21 de zile. Ce e de făcut? Având în vedere că pe etichetă scrie un număr de kilograme, fiecare kilogram valorează o anumită sumă, în funcţie de distanţa pe care am zburat. Dacă un pasager merge la Timişoara şi altul în Guadalupe, e normal ca 20 kg din al doilea bagaj să valoreze mai mult decât în primul.
Raportat la un preţ dintr-un tabel pe care îl au companiile aeriene, înmulţit cu numărul de kilograme din bagaj, reiese preţul bagajului respectiv. Dacă la bagaj este şi o geantă brand, care costa 300 euro, să zicem, se adaugă. Se ajunge şi la 1000-1200 de euro per piesă de bagaj", a concluzionat Ramona Colea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu