În momentul de față, pentru zborurile care sosesc cu mai mult de 3 ore după ora programată, puteți pretinde de la 250 de euro în sus, în funcție de durata zborului.
Pandemia de coronavirus a dat o lovitură majoră în cuferele companiilor de transport, în special companiilor aeriene. În ciuda reluării călătoriilor, repercusiunile crizei sunt încă puternice, iar anulările continue ale zborurilor din ultimele luni, în principal din cauza lipsei de personal, sunt doar unul dintre cele mai puternice simptome ale situației dificile.
Și acum companiile fac din nou presiuni asupra Comisiei Europene pentru a înlătura regulile privind compensarea pentru întârzieri. După cum relatează Europa Today, discuțiile și negocierile se vor relua în Cehia, în cadrul președinției rotativa a CE.
Companiile aeriene au susținut de ani de zile că este nedrept să fie forțate să plătească sute de euro pentru o întârziere care probabil a avut un impact neglijabil asupra călătoriei unui pasager, subliniind că compensația este adesea mult mai mare decât prețul biletului.
”Cred că toată lumea este de acord că dacă plătiți 50 de euro pentru bilet și primiți 300 înapoi, nu este corect, nu are sens”, a spus Thomas Reynaert, CEO al lobby-ului industriei Airlines for Europe (A4E), cu sediul în Bruxelles.
Conform unei directive din 2004 privind drepturile pasagerilor, care se referă la călătoriile către și dinspre UE, în momentul în care un zbor este anulat, pasagerul are dreptul de a obține un zbor alternativ sau o rambursare a prețului biletului.
Dacă zborul întârzie mai mult de trei ore, se aplică o rată fixă de rambursare de 250 de euro până la 1.500 de kilometri, 400 de euro între 1.500 și 3.500 de kilometri și 600 de euro pentru zborurile de peste 3.500 de kilometri.
Comisia Europeană încercase deja să reformeze legislația, publicând o propunere revizuită în 2013 care recomandă o perioadă de cinci ore înainte de declanșarea despăgubirii și oferă exemple de ”circumstanțe extraordinare” în care o companie aeriană nu ar fi obligată să plătească.
Cu toate acestea, acest lucru îngrijorează asociațiile pentru drepturile consumatorilor,Steven Berger, managerul juridic al grupului Beuc cu sediul la Bruxelles, susține, dimpotrivă, că reglementarea ar trebui să meargă mai departe, să nu fie redusă și a spus că compensarea ar trebui să fie automată, argumentând că întârzierile și anulările au un impact mare asupra călătorului.
”Dacă pleci din Lituania în Portugalia cu 30 de euro și rămâi blocat timp de două zile între zboruri, este corect să primești doar câțiva euro în despăgubiri? Trebuie să menținem nivelul despăgubirilor și să consolidăm aplicarea acestora”, a declarat Steven Berger, managerul juridic al grupului Beuc.
Asociația Internațională a Transporturilor Aeriene (IATA) și A4E au estimat că rambursările datorate pasagerilor pentru biletele vândute, dar neutilizate între martie și mai 2020 se ridică la 9,2 miliarde de euro.
Conform regulilor actuale, companiile aeriene nu sunt obligate să plătească dacă o întârziere sau o anulare se datorează unei ”circumstanțe extraordinare”. Dar nu există un consens cu privire la ceea ce ar trebui de fapt considerat extraordinar și multe mizerii ajung în instanță și în fața Curții de Justiție a UE, unde se stabilesc noi precedente.
”Legea adoptată de Parlamentul European nu este legea pe care o avem acum; părți întregi din ea au fost inventate de judecători, sfidând textul”, a spus Harry Snook, șeful global al aviației la Oracle Solicitors din Belfast.
Dar organizațiile pentru drepturile pasagerilor susțin că numărul cazurilor în instanță provine din faptul că companiile aeriene nu plătesc adesea compensații așa cum ar trebui.
”Dacă agențiile de reclamație sunt acolo, este pentru că nu există nicio aplicare; dacă companiile aeriene ar respecta drepturile pasagerilor, nu ar exista piață pentru ei”, a spus Berger.
Europenii par că au uitat de pandemie şi îşi rezervă bilete de avion pentru vacanţe în străinătate în această vară. Însă revenirea zborurilor la niveluri apropiate lui 2019 s-a produs prea rapid pentru ca aeroporturile şi companiile aeriene să facă faţă cu uşurinţă creşterii numărului de călători, scrie Rador.
Unul dintre efectele pandemiei a fost pierderea masivă de personal, prin concedieri sau plecări voluntare, iar revenirea pare să fie anevoioasă. Nu de puţine ori lipsa de personal de la sol creează întârzieri care se propagă pe tot lanţul şi o problemă şi mai mare este anularea zborurilor de către companiile aeriene. Pentru a veni în sprijinul celor care se confruntă cu astfel de situaţii, Centrul European al Consumatorilor din România a dezvoltat un instrument prin care oamenii pot afla dacă au dreptul la compensaţii şi sub ce formă se acordă acestea.
Regulile privind drepturile pasagerilor în transportul aerian se aplică doar zborurilor care au loc pe teritoriul spaţiului comunitar şi care sunt operate de companii înregistrate în Uniunea Europeană. Calculatorul de compensaţii ne ajută să aflăm dacă şi ce despăgubiri putem obţine în anumite situaţii.
"Dacă discutăm, de exemplu, de zborurile anulate compensaţiile variază între 250 şi 600 de euro, asta în funcţie de distanţa pe care noi urma să o parcurgem. În cazul în care discutăm de o anulare de zbor, pe lângă partea de compensaţii, avem şi dreptul de a primi asistenţă pe aeroport, de cazare în cazul în care întârzierea este mult mai mare şi trebuie să petrecem o noapte", a spus Irina Chiriţoiu, directorul Centrului European al Consumatorilor din România.
Totodată avem dreptul şi la rambursarea preţului biletului de avion în termen de 7 zile. Însă Irina Chiriţoiu mai spune că acest lucru nu se întâmplă. Calculatorul de compensaţii îl găsiţi pe site-ul Centrului European al Consumatorilor din România.
Citește mai mult AICI.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News