Europarlamentara PSD Claudia Țapardel, membră în Comisia pentru Transporturi a PE, trage un puternic semnal de alarmă și atrage atenția că trebuie să se renunțe la dublul standard la nivel european și să se înțeleagă că "o piață de transporturi eficientă înseamnă găsirea unui echilibru între drepturile angajaților și consolidarea pieței de transporturi".
Conferință cheie la Bruxelles
În contextul în care instituțiile de la Bruxelles dezbat măsurile legislative cuprinse în Pachetul de Mobilitate, europarlamentara PSD Claudia Țapardel a organizat la Parlamentul European conferința "The Mobility Package - Stricking the right balance between workers rights and the competitiveness of companies", în parteneriat cu Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) și Uniunea Internațională a Transportatorilor din Europa (IRU).
La eveniment au participat reprezentanți ai asociațiilor de profil din 11 state membre, precum și europarlamentari din Comisiile pentru Transporturi (TRAN) și Ocuparea Forței de Muncă și Afaceri Sociale (EMPL), pentru o analiză a impactului măsurilor cu caracter social din primul Pachet de Mobilitate asupra pieței de transport rutier din Europa.
Eliminarea anumitor operatori din piața transporturilor
"Măsurile cuprinse în primul Pachet de Mobilitate - publicat de Comisia Europeană în mai 2017 - vin atât pe fondul unor schimbări structurale pe piața de transporturi, cât și ca răspuns la o serie de acțiuni unilaterale abuzive luate de anumite state membre, urmărind să ofere soluții la o serie de provocări sociale, legislative și tehnologice. Este evident însă că, în ciuda acestor intenții declarate ale executivului european, unele propuneri, în special cele care privesc reconfigurarea cadrului social și obligațiile transportatorilor, au stârnit controverse puternice la nivel european și ridică semne de întrebare în ceea ce privește aplicabilitatea lor. Pe aceste considerente, prin evenimentul pe care l-am organizat astăzi la Parlament mi-am dorit să îi aduc față în față pe cei vizați direct de acest Pachet - transportatorii - și pe colegii mei din Comisiile TRAN și EMPL, o premieră în contextul discuțiilor care au început cu aproape un an în urmă. Intenția mea a fost de a da posibilitatea asociațiilor patronale din mai multe state membre să își prezinte punctul de vedere, iar concluziile sunt clare. Fie că vorbim de țări din estul, nordul sau sudul continentului, opinia care predomină este că anumite prevederi legislative prezintă riscul de a afecta negativ sectorul transporturilor europene și să scoată cu totul de pe piață anumiți operatori" a subliniat Claudia Țapardel.
Puncte sensibile
"Punctele sensibile rămân restricționarea cabotajului, extinderea Directivei Detașării asupra transporturilor și obligativitatea cazării la hotel a șoferilor în cazul în care nu există însă suficiente parcări securizate, doar trei dintre chestiunile pe care eu, ca membru în Comisia pentru Transporturi, le consider abuzive și antieuropene. Nu mi se pare onest să vorbim despre consolidarea pieței unice în termeni abstracți când ceea ce facem ca legislatori ridică în mod evident bariere în calea liberei circulații a mărfurilor și a forței de muncă. Totodată, nu putem ignora nici faptul că vor fi afectate în mod disproporționat statele periferice, cum este cazul României, Spaniei sau Irlandei, și mă bucur că acest lucru a fost remarcat de toți participanții la acest eveniment. Dacă vrem cu adevărat un să creăm un cadru legislativ european și echitabil pentru toți participanții de pe piață, atunci trebuie să ajungem la un echilibru între drepturile angajaților și cele ale transportatorilor, luând în calcul și interesele consumatorului european" a mai spus Claudia Țapardel.
Europarlamentara a continuat: "Nu în ultimul rând, acest nou cadru va trebui să pună capăt practicilor informale răspândite prin care companiilor din est li se oferă tarife sub cele de care se bucură cele din vest, deși prestează același tip de servicii".
Compromis
Pavel Telička, Coordonatorul Grupului ALDE în Comisia TRAN și Vice Președinte al Parlamentului European, a tras, de asemenea, un semnal de alarmă în ceea ce privește necesitatea unui compromis care să ajute la consolidarea pieței europene: "Deși negocierile din această instituție sunt și vor rămâne la nivel politic, compromisul la care vom ajunge va trebui să răspundă nevoilor sectorului de transport, nu nouă politicienilor. Piața europeană este la acest moment distorsionată din cauza măsurilor unilaterale și protecționiste luate de anumite state membre, iar acest lucru trebuie corectat printr-o legislație care merge către liberalizare și oferă reguli clare și cu adevărat aplicabile. Opinia mea este că anumite măsuri – în forma propusă de Comisie și sprijinită de unii dintre colegii noștri din Parlament – nu sunt realiste și vor afecta în mod nedrept companiile din est sau din statele periferice".
Acuzații false și nepotrivite
Boguslaw Liberadzki, membru al Comisiei de Transport și Vice Președinte al Parlamentului European din partea Grupului Socialiștilor și Democraților, a sancționat abordarea nedemocratică a anumitor state membre în negocierile care se desfășoară în cadrul legislativului european și al Consiliului: "Din păcate, Pachetul de Mobilitate ne-a adus în situația în care vestul Europei pare să vrea să pedepsească estul pentru simplul fapt că firmele sale au ajuns mai competitive și domină piața comunitară în ceea ce privește transportul internațional. Acuzațiile de dumping social sunt total nepotrivite și false pentru că tot ceea ce fac transportatorii din est este să se folosească de avantajele competitive din țările lor. Cu toții ne dorim ca muncitorii și șoferii noștri să fie mai bine plătiți și chiar să ajungă să aibă salarii ca în vest, dar acest lucru nu se poate face peste noapte, ci gradual, respectând ritmul de creștere econimică din țările estice. Pe aceiași notă, Roberts Zīle, Coordonatorul Grupului Conservator în Comisia pentru Transporturi, a subliniat importanță consolidării pieței europene. „Este regretabil că statele membre nu pot ajunge la un compromis în interesul pieței unice și ne luptăm încă să trecem peste clivajul artificial dintre este și vest. Economia noastră are nevoie de reguli egale pentru toate părțile, nu de bariere administrative. Este important însă să profităm de evenimente precum cel de azi pentru a sta față în față cu cei vizați direct de acest pachet pentru ca legislația finală să nu fie doar un compromis politic."
Avertisment clar
Din partea asociațiile patronale, Matthias Maedge, Director General al Uniunii Internaționale a Transportatorilor Rutieri (IRU), a explicat care sunt sunt așteptările patronatelor europene, făcând apel la o soluție care să nu ignore realitățile pieței: "Deși transportatorii din toate statele membre au interese comune ca rezultat al mai multor factori, inclusiv situarea geografică, numitorul comun ar trebui să rămână respectarea principiilor pieței unice și sanționarea celor care nu respectă regulile. Opinia generală este că nu avem nevoie de legi noi, ci de un control mai strict al aplicării celor existente. De asemenea, nu trebuie să blocăm accesul firmelor din est, dar trebuie să luam în calcul și preocupările exprimate de cele din vest. Compromisul la care sper că vor ajunge instituțiile europene trebuie să ia în calcul că piața de transport rutier este în creștere, iar orice restricție va afecta negativ competitivitatea anumitor companii și va crea distorsiuni."
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News