Corespondența Comisiei către reprezentanța permanentă a României la Bruxelles dezvăluie un angajament luat de guvernele Orban-Cîțu față de comisarii europeni. Practic, România s-a angajat să lichideze o companie strategică, având în prezent peste 5000 de angajați.
Potrivit 7est.ro, o scrisoare a Comisiei Europene din 11 mai 2021 către Reprezentanța permanentă a României la Uniunea Europeană dezvăluie intențiile Guvernului în privința CFR Marfă.
În februarie 2020, Comisia a constatat că operatorul de transport feroviar de marfă CFR Marfă a primit un ajutor de stat incompatibil în valoare de cel puțin 570 de milioane euro, din partea României, prin anularea datoriilor și prin neîncasarea unor datorii de la societate. României i s-a cerut să recupereze de la CFR Marfă aceste sume, iar Comisia a precizat că nu vor fi acceptate servicii în natură, compania trebuind să achite suma cu lichidități. Ca urmare, a fost elaborat un plan de recuperare, în cadrul restructurării din concordatul preventiv,
Într-o primă etapă, actuala conducere a CFR Marfă urmează să concedieze circa 1.400 angajați. Această măsură este făcută în detrimentul companiei și în beneficiul concurenței, pentru că restructurarea va afecta în primul rând personalul productiv, ceea ce va duce la imposibilitatea îndeplinirii contractelor actuale. Decizia actualei conduceri a CFR Marfă este discutabilă, scrie 7est.ro, în contextul în care directorul companiei, Mihai Frăsinoi, a fost în ultimii ani director general al competitorului CFR Marfă, Unicom Tranzit, iar fratele său face parte din conducerea altui mare operator, DB Schenker.
Ulterior, se pregătește transferul patrimoniului CFR Marfă și a contractelor către operatorii privați. În cadrul acestei proceduri, CFR Marfă va transfera către Rofersped SA (societate la care CFR Marfă deține 98% din acțiuni) o parte din patrimoniu sub formă de majorare de capital, dar și o parte dintre contracte. Rofersped va prelua doar 41% din volumul transportat de CFR Marfă, restul contractelor fiind cedate deliberat către competitorii privați!
„Conform planului de recuperare actualizat, o parte din activele recuperate în natură de la beneficiar, CFR Marfă, ar fi transferate ulterior unei alte companii, Rofersped, în schimbul capitalului propriu. Aceste active includ 22% din vagoanele CFR Marfă și 27% din locomotivele sale, în medie 23% din materialul rulant al companiei CFR Marfă. Autoritățile române au explicat că niciun angajat nu ar fi transferat direct de la CFR Marfă la Rofersped, care și-ar angaja personalul de pe piață. Planul de recuperare actualizat estimează că dimensiunea forței de muncă a Rofersped s-ar situa la 55% din numărul angajaților CFR Marfă.
Rofersped nu ar primi contracte de la CFR Marfă și și-ar crea portofoliul propriu de clienți. În acest scop, Rofersped ar transmite oferte noi către 23 din cei aproximativ 256 de clienți ai CFR Marfă (9%). Acești 23 de clienți reprezintă aproximativ 41% din volumul de marfă al CFR în 2019 și aproximativ 60% din cifra de afaceri din același an. Serviciile Comisiei salută clarificările furnizate de autoritățile dvs în acest sens și le consideră a fi un alt pas în direcția corectă”, se arată în scrisoarea Comisiei Europene din 11 mai 2021, citată de 7est.
Acțiunile deținute de CFR Marfă la Rofersped vor fi transferate către Ministerul Transportului în contul datoriei generate de ajutorul de stat ilegal. În același timp, activele importante ale societății vor fi date și ele în plată Ministerului Transporturilor. Aceste clădiri și terenuri în valoare de zeci milioane de euro vor fi apoi introduse în capitalul social al aceleiași Rofersped, care va deveni un nou CFR Marfă. O companie cu un patrimoniu impresionant, cu contracte, cu angajați puțini și fără datorii. O societate căreia statul i-a stabilit deja viitorul: privatizarea.
„În conformitate cu planul de recuperare actualizat, CFR Marfă și-ar transfera mai întâi acțiunile deținute la Rofersped către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România ca parte a ajutorului ilegal recuperat în natură. Ulterior, ministerul respectiv ar transfera activele recuperate de la CFR Marfă către Rofersped în schimbul capitalului propriu. În documentul transmis pe 11 martie 2021, autoritățile române s-au angajat să privatizeze Rofersped după ce acesta primește activele necesare de la CFR Marfă. (…) Autoritățile dvs au explicat în documentul transmis pe 11 martie 2021 că planul de recuperare actualizat ar avea loc în diferite faze. Într-o primă fază, autoritățile române ar recupera în natură o parte din ajutorul ilegal în contextul procedurilor în curs de pre-insolvabilitate a companiei CFR Marfă. Într-o a doua fază, după finalizarea recuperării parțiale în natură, autoritățile române ar lichida CFR Marfă, care și-ar înceta activitățile și ar ieșie de pe piață” , susține 7est.ro invocând scrisoarea Comisiei Europene.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu