Noul vicepreşedinte al Academiei Române, academicianul Dinu C. Giurescu, și-a exprimat, duminică, dezamăgirea față de noile manuale de istorie de pe care învață elevii de astăzi ai României.
Publicitate
Felicitat pentru alegerea în funcția de vicepreședinte al Academiei Române, Acad. Dinu C. Giurescu a declarat: "De fapt este o obligație în plus și acum trebuie să gândesc puțin "ce-ai să faci de acum înainte" pentru că eu nu sunt multilateral dezvoltat, numai anumite regimuri erau multilateraldezvoltate, și atunci trebuie să te gândești, ținând seama și de vârstă, cum îți dozezi eforturile ca să poți să transmiți un mesaj sau să răspunzi, mai bine zis, la întrebările concetățenilor noștri".
Academicianul a continuat, vorbind despre ce-l macină: "Sunt profesor de istorie, scriu, am publicat recent volumul despre România 1948-1989 și n-am secat, am chef să scriu, am dorința de a scrie și de a sluji Academia, la care am fost membru corespondent timp de 11 ani, pentru că onorând Academia, îmi onorez meseria mea de profesor, de cercetător de istoric".
Marele "OF" al istoricului Dinu C. Giurescu
Întrebat despre prioritățile istoricului Giurescu în noua funcție, academicianul a vorbit despre marele său OF, dar nu numai al său, ci și al profesorilor de istorie și al colegilor săi: "Vechiul nostru OF, manualele de istorie și cele de literatură română. Instrumentele cu care se făurește sau, deocamdată, nu se făurește identitatea noastră pentru noua generație. Am primit semnale pozitive din partea Ministerului Educației și unul dintre ele a fost atunci când s-a decis întoarcerea clasei a IX-a la liceu".
Academicianul Dinu C. Giurescu a continuat: "Partea bună, dar cu OF, este promisiunea, dar deocamdată o aștept, că curicula la Istorie va fi revizuită complet, de la a V-a până la a XII-a, pentru că istoria noastră este tocată în bucățele și acele bucățele au fost luate și create pe teme, tematic. Viața noastră nu se desfășoară tematic. Viața mea s-a desfășurat că a fost războiul, regimul democrat-popular, alegerile. Se desfășoară cronologic, astfel că așteptăm să vedem noua curiculă care să ia cronologic și pe cicluri - primar, gimnazial și liceal - să repetăm cunoașterea istoriei, și ultimii patru ani să fie Istoria românilor - veche, medie, modernă și contemporană. Dacă dau câte un an fiecăreia dintre aceste perioade, tânărul va putea să înțeleagă ceva. Pot să-i fac un manual care să-l facă să sufere, să spere, să plângă, să râdă, că așa a fost, am suferit, ne-a plăcut, am iubit, era război, era comunism, ne luase tot și noi trăiam mai departe. Trebuie să le explicăm tinerilor cum a fost".
"Cu manualele care există acum, de ani de zile, s-a reinventat istoria și atunci de ce să-i reproșez eu tânărului că nu sunt patrioți", a mai spus noul vicepreşedinte al Academiei Române, duminică, la emisiunea Punctul de întâlnire, de la Antena 3.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu