Conflictul din Marea Roșie amenință chiar și 20% din comerțul internațional, iar România nu este ferită de consecințele economice ale grupării care anunță că va răspunde cu toate armele la intervențiile Occidentului.
Gruparea Houthi a lansat de mai multe săptămâni atacuri împotriva navelor comerciale din Marea Roșie, un pasaj care, potrivit unora, reprezintă 15% din comerțul internațional - sau chiar 20% potrivit altora.
Pentru că lumea se îndreaptă tot mai mult către globalism, economiile sunt interconectate, iar un conflict poate genera provocări politice și financiare într-o țară aflată la mii de kilometri de „zona roșie” a luptelor.
Acesta este și cazul luptelor din Marea Roșie, motivul pentru care s-ar putea înființa o flotă maritimă europeană pentru a combate dezechilibrul comercial. În România, oamenii să tem că „aprovizionarea se va înjumătăți” în următoarea perioadă, motiv pentru care am hotărât să luăm legătura cu economistul Adrian Negrescu pentru a explica veridicitatea informației lansate.
Economistul Adrian Negrescu a acceptat invitația noastră pentru un interviu dedicat predicțiilor economice din următoarea perioadă, având în vedere că actorii internaționali, dar și economici, trag tot mai multe semnale de alarmă în privința impactului pe care l-ar avea blocarea pasajului comercial atât de mult frecventat.
DC News: Cum influențează conflictul din Marea Roșie comerțul și economia internațională de care depinde și România?
„Amplificarea tensiunilor din Orientul Mijlociu tinde să agraveze o problemă cu care ne confruntăm deja de ani de zile. Cu inflația, adică creșteri de prețuri pe toate planurile - transport, primele de asigurare, care mai departe se traduc din păcate în costuri mai mari în sectoarele alimentare și în tot ceea ce consumăm zi de zi. Dacă noi credem că suntem imuni la ceea ce se întâmplă în conflictul din Israel, iată că aceasta e cea mai bună situație pentru a infirma această idee. Cotațiile - în creștere - pentru transportul de marfă demonstrează că trăim într-o lume din ce în ce mai interconectată, iar orice conflict poate genera creșteri de prețuri și întreruperi de alimentare.”, ne-a spus economistul Adrian Negrescu.
Anumiți specialiști de pe scena internațională au preconizat că vor exista întârzieri de până la 3 luni în anumite sectoare ale piețelor Occidentale, însă pentru fiecare țară situația diferă.
DC News: Va fi o perturbare a lanțurilor de aprovizionare?
„Sunt câteva companii foarte mari care au anunțat deja probleme pentru că prin această regiune trece cam tot ce înseamnă trafic de mărfuri - aici mă refer de la produse alimentare până la haine, încălțăminte, electronice, piese și nu numai, care sunt produse de cel mai mare exportator al lumii, de China. În condițiile în care această regiune e sub semnul întrebării, se întâmplă ca transportul de marfă să se scumpească, iar acest lucru duce și la perturbarea ritmului de aprovizionare. Nu este exclus ca în Europa să vedem probleme de aprovizionare pe multe dintre lanțurile economice, mai ales în zona produselor electronice, electrocasnice, dar și în zona subansamblurilor mai ales în industria auto. Pentru toate acestea, cu cât ia amploare acest conflict, cu atât mai mult va genera mai multe probleme economice.”, a mai explicat economistul Adrian Negrescu pentru DC News.
Potrivit unor informații recente, dar neverificate, anumite voci din România au anunțat că „aprovizionarea în România va ajunge la jumătate din efectivul total” - lucru care ar fi egal cu o calamitate. Acesta este motivul pentru care l-am întrebat pe specialist dacă sunt adevărate informațiile pe care unii le-ar putea considera chiar alarmiste:
„Din fericire, în momentul de față, în România există destul de multe stocuri pentru că, de exemplu, consumul a scăzut foarte mult. Aici mă refer la produsele din zona fashion, electronicelor și a produselor care sunt cerute de aceste industrii. Avem stocuri suficiente pentru a rezista măcar o lună de zile, dar problemele ne vor ajunge din urmă deoarece creșterea costurilor cu transportul maritim se va traduce într-o accentuare a inflației atât în Europa, dar mai ales în România. Noi deja avem o inflație dublă față de cea din zona euro. La noi e 6,67%, pe când în zona euro e de 2,9%. Industria autohtonă este incapabilă să mențină consumul intern. Nu avem o diversificare foarte mare de produse, astfel încât suntem dependenți de importuri din ce în ce mai mult cam în toate industriile de care avem nevoie de zi cu zi.”, a mai precizat pentru DC News specialistul în economie Adrian Negrescu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu