Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a respins contestaţiile depuse de GfK România şi Mediaresearch, care solicitau anularea rezultatului licitaţiei pentru alegerea furnizorului unic pentru Serviciul Naţional de Măsurare a Audienţelor TV între 2012-2015 şi reluarea licitaţiei.
GfK România şi Mediaresearch au contestat la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor licitaţia pentru alegerea furnizorului unic pentru Serviciul Naţional de Măsurare a Audienţelor TV în perioada 2012 - 2015, al cărei câştigător, anunţat în ianuarie, este Kantar Media Audiences. Cele două societăţi au solicitat CNSC anularea rezultatului procedurii şi reluarea procesului de selecţie a furnizorului Serviciul Naţional de Măsurare a Audienţelor TV, cu respectarea condiţiilor impuse de O.U.G. nr. 34/2006.
CNSC a admis "excepţia inadmisibilităţii introducerii contestaţiilor, invocată de entitatea contractantă (Asociaţia Română pentru Măsurarea Audienţelor, n.r.)". Totodată, CNSC a respins "ca inadmisibile" contestaţiile formulate de GfK România şi Mediaresearch, ambele în contradictoriu cu Asociaţia Română pentru Măsurarea Audienţelor (ARMA).
"GfK România şi Mediaresearch au contestat procedura licitaţiei, spunând că ea ar fi trebuit să respecte paşii dintr-o licitaţie publică. Dar licitaţia organizată de ARMA, chiar dacă a avut în componenţa comisiei (Comisia Paritară, n.r.) cinci membri ai CNA, nu este o licitaţie publică, deoarece contractul este semnat cu o entitate privată (ARMA, n.r.). CNSC nu este îndrituit legal să rezolve aşa ceva, ei pot rezolva contestaţiile în cazul licitaţiilor publice", a declarat pentru MEDIAFAX Lucia Antal, preşedintele ARMA.
Totodată, Lucia Antal a spus că, în momentul în care au primit caietul de sarcini, GfK România şi Mediaresearch au primit procedurile şi modalităţile de notare şi au acceptat implicit condiţiile unei licitaţii private.
Compania Kantar Media Audiences a fost desemnată câştigătoare la licitaţia organizată pentru alegerea furnizorului unic pentru Serviciul Naţional de Măsurare a Audienţelor TV (SNMATV), urmând să asigure măsurarea audienţelor TV în perioada 2012 - 2015, potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX, pe 17 ianuarie, de ARMA şi CNA.
GfK România, care asigură în prezent măsurarea audienţelor TV, a contestat însă "nerespectarea transparenţei procesului decizional", reclamând faptul că "CNA, ca instituţie publică şi coparticipant în procesul de selecţie a câştigătorului SNMATV, trebuia, dimpotrivă, să fie garantul unei transparenţe absolute". "Despre ce fel de transparenţă trebuie să vorbim în condiţiile în care mecanismul licitaţiei nu prevede niciun mecanism de atac, nicio eventuală posibilitate de contestare a deciziilor?", au transmis reprezentanţii companiei într-un comunicat remis MEDIAFAX, în 1 februarie.
Totodată, GfK România se considera dezavantajată deoarece, după depunerea ofertei tehnice pentru licitaţie, COMPAR i-a cerut o altă ofertă, pentru panel nou, deşi acest lucru nu era prevăzut în caietul de sarcini, se mai arată în comunicat. "Mai mult decât atât, ni s-a cerut doar o ofertă financiară, nu şi una tehnică. Apreciem că acest demers a fost făcut special cu scopul de a forţa GfK să ofere un preţ mai mare, lucru care să ne defavorizeze în acest proces", au adăugat reprezentanţii companiei.
De asemenea, Mediaresearch a declarat, într-un comunicat remis, MEDIAFAX în 1 februarie, că a depus pe 27 ianuarie o contestaţie împotriva Procedurii de Licitaţie pentru alegerea furnizorului exclusiv al SNMATV pentru perioada 2012 - 2015.
Potrivit comunicatului, Mediaresearch a contestat lipsa transparenţei cu privire la documentaţia de atribuire (nu a cuprins informaţii detaliate şi complete privind criteriile de atribuire aplicate pentru stabilirea ofertei câştigătoare), inexistenţa unui sistem de factori de evaluare, lipsa unor explicaţii referitoare la motivele concrete care au stat la baza respingerii ofertei, detalierea caracteristicilor şi avantajele relative ale ofertei/ ofertelor câştigătoare în raport cu oferta Mediaresearch, necomunicarea termenului limită până la care se poate depune contestaţie de către firmele declarate necâştigătoare.
Andi Dumitrescu, directorul general GfK România, a transmis, de altfel, imediat după anunţul rezultatului licitaţiei, într-un comunicat din 17 ianuarie, că este "surprins" de decizia ARMA de a schimba furnizorul audienţelor TV, precizând că lipsa de continuitate poate duce la "modificări dramatice ale ratingurilor".
"Am aflat din presă că o altă companie este câştigătoarea licitaţiei pentru furnizarea serviciului naţional de măsurare a audienţelor TV. Suntem surprinşi de decizia ARMA de a schimba furnizorul. Lipsa oricăror discuţii între forul naţional de supervizare şi control al sistemului de măsurare a audienţelor TV şi furnizorul curent al acestui serviciu reprezintă o situaţie unică în oricare dintre ţările membre ale Uniunii Europene. În toate aceste ţări, forul naţional este interesat de acurateţea datelor şi continuitatea serviciului. Continuitatea serviciului asigură stabilitatea datelor, în timp ce schimbarea furnizorului poate duce, în unele situaţii, la modificări dramatice ale ratingurilor", a spus atunci Andi Dumitrescu.
În aprilie 2010, CNA a transmis printr-un comunicat de presă că societăţile de măsurare a audienţelor AGB Nielsen Media Research, GfK Romania, Kantar Media (TNS UK), Mediametrie şi Mediaresearch au fost invitate să participe la licitaţia pentru alegerea furnizorului unic pentru Serviciul Naţional de Măsurare a Audienţelor TV.
Procedura de licitaţie pentru desemnarea companiei care va măsura audienţele TV în perioada 2012 - 2015 a fost iniţiată la începutul lunii mai 2010.
Kantar Media Audiences, compania care va măsura audienţele TV în perioada 2012 - 2015, a fost desemnată prin licitaţie, de Comisia Paritară (COMPAR), în conformitate cu art. 45, alin. 2 din Legea audiovizualului. Licitaţiile pentru desemnarea companiilor care măsoară audienţele TV sunt organizate din patru în patru ani. Kantar Media face parte din Kantar Group, divizia de cercetare de piaţă a grupului WPP. WPP a preluat compania de cercetare de piaţă TNS, în luna octombrie 2008, în cadrul unei tranzacţii în valoare de 2,14 miliarde de euro.
Din COMPAR au făcut parte cinci membri ai Consiliului Naţional al Audiovizualului, cinci reprezentanţi ai staţiilor TV şi cinci reprezentanţi ai agenţiilor de media/ publicitate, după cum anunţa CNA în 4 martie 2010. Cei cinci membri ai Consiliului Naţional al Audiovizualului desemnaţi să facă parte din COMPAR au fost: Răsvan Popescu - preşedinte al CNA, Attila Szasz, Cristina Trepcea, Grigore Zanc şi Gelu Trandafir.
Din partea industriei de TV şi publicitate au fost membre în COMPAR companiile: PRO TV S.A., Societatea Română de Televiziune, TV Antena 1 S.A., SBS Broadcasting System, Realitatea Media, McCann Erickson, Zenith Media, Mediacom România, DBV Media House, Media Direction. De asemenea, la lucrările COMPAR au participat cu statut de observatori reprezentanţi ai Procter & Gamble, Coca-Cola, Unilever, Cosmote şi Ursus Breweries.
În prezent, audienţele TV sunt asigurate de GfK. Compania GfK a fost desemnată, pe 8 ianuarie 2007, câştigătoare a licitaţiei pentru măsurarea, în exclusivitate, a audienţei televiziunilor din România, în perioada 2008 - 2012. La respectiva licitaţie s-au mai înscris companiile Mediaresearch din Cehia şi TNS-AGB International, precedentul măsurător de audienţe. GfK a câştigat licitaţia cu o ofertă financiară în valoare de 7,9 milioane de euro valabilă pentru cei patru ani pe care a fost încheiat contractul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu