Pe măsură ce cursa pentru asigurarea suveranității energetice a Europei se accelerează, Nick Campbell, președintele Comitetului Tehnic European pentru Fluorocarburi, dezvăluie creșterea pieței negre a hidrofluorocarburilor și impactul său negativ asupra obiectivelor climatice și a economiei.
Hidrofluorocarburile (HFC) sunt un grup de substanțe chimice industriale folosite în principal pentru răcire și refrigerare. HFC-urile au fost dezvoltate pentru a înlocui substanțele care epuizează stratosfera de ozon, care sunt în prezent în curs de eliminare treptată în cadrul Protocolului de la Montreal privind substanțele care epuizează stratul de ozon.
Multe HFC-uri sunt gaze cu efect de seră foarte puternice și un număr substanțial sunt poluanți climatici cu durată de viață scurtă, cu o durată de viață între 15 și 29 de ani în atmosferă.
HFC sunt în întregime produse de om. Ei sunt produși în principal pentru a fi utilizați în refrigerare, aer condiționat, spume izolatoare și propulsoare de aerosoli, cu utilizări minore ca solvenți și pentru protecția împotriva incendiilor. Majoritatea HFC sunt conținute în echipamente, astfel încât emisiile sunt rezultatul uzurii, al întreținerii defectuoase sau al scurgerilor la sfârșitul duratei de viață a unui produs.
Provocarea pentru UE va fi să-și atingă obiectivele duble privind energia și clima, asigurarea aprovizionării cu energie, rămânând în același timp pe drumul către zero net până în 2050, prin prevenirea importurilor ilicite de gaze fluorurate și tranziția către agenți frigorifici cu potențial de încălzire globală (GWP) mai scăzut, relatează Politico.
Comerțul ilegal cu HFC este o problemă majoră în UE. Datele Comitetului Tehnic European pentru Fluorocarburi (EFCTC), un grup sectorial al Consiliului European al Industriei Chimice Cefic, au arătat că importurile ilegale în 2018 ar fi putut reprezenta până la o treime din piața legală a gazelor fluorate din UE (analiza Oxera Consulting).
Rapoartele Oficiului European de Luptă Antifraudă (OLAF) au arătat că peste 230 de tone de gaze fluorate importate ilegal au fost confiscate în mai multe țări doar în 2021.
În 2021, aproape jumătate dintre listele care încalcă drepturile raportate la Linia de acțiune EFCTC, un instrument de raportare a vânzării ilicite de produse cu gaz fluorurat, au fost postate pe piețele online care operează în acest domeniu. O proporție semnificativă a fost evidențiată și în Europa centrală și de vest.
Importurile ilegale nu numai că au un impact asupra climatului, ci au repercusiuni economice asupra veniturilor fiscale ale țărilor membre și asupra viabilității economice a afacerilor legitime.
În prezent, se presupune că rutele din sud-estul Europei sunt obstrucționate, ceea ce ar putea devia contrabanda prin alte rute. Acest lucru nu face decât să mărească urgența de a crește gradul de conștientizare cu privire la această problemă, astfel încât oficialii vamali să poată identifica HFC-urile de pe piața neagră într-un moment de presiune sporită asupra controalelor la frontieră și a comerțului ilegal oportunist.
În ciuda unui anumit succes împotriva acestei contrabande, multe țări membre ale UE se luptă să țină pasul cu problema pe măsură ce operațiunile criminale evoluează.
Importurile ilegale ar putea submina și mai mult eforturile UE de a-și îndeplini obiectivele climatice pentru 2050, deoarece aceste HFC ilegale pun în pericol sistemul de cote instituit pentru a reduce treptat utilizarea gazelor fluorate cu potențial ridicat de încălzire globală.
Importurile ilegale nu numai că au impact asupra climatului, ci au repercusiuni economice asupra veniturilor fiscale ale țărilor membre și asupra viabilității economice a întreprinderilor legitime care respectă regulile UE. Depozitarea, transportul și instalarea necorespunzătoare a HFC-urilor ilicite pot pune în pericol sănătatea publică din cauza scurgerilor neintenționate.
Gazele fluorate cumpărate ilegal pot fi, de asemenea, amestecuri de calitate scăzută, ceea ce înseamnă că eficacitatea lor în multe aplicații poate fi mult redusă.
Revizuirea propusă a regulamentului privind gazele fluorate marchează un pas crucial către îmbunătățirea aplicării acestuia, prin includerea de noi dispoziții pentru o mai bună aplicare și prevenirea comerțului ilegal cu HFC.
Cu toate acestea, provocarea viitoare va fi să se asigure că revizuirea propunerii de gaz fluorurat nu subminează eforturile stabilite în cadrul RePowerEU și obiectivele mai ample ale Acordului ecologic al UE de îmbunătățire a eficienței energetice.
În prezent, o reducere mai devreme și mai severă a HFC-urilor cu GWP mai mare ar putea împiedica implementarea la scară a pompelor de căldură și a altor tehnologii eficiente din punct de vedere energetic în întreaga Europă.
De asemenea, noile măsuri privind comerțul ilegal pot fi îmbunătățite. Îndrumarea adecvată și finanțarea autorităților țărilor membre cu privire la modul de eliminare a gazelor confiscate pot contribui la consolidarea dispozițiilor.
Interzicerea vânzărilor de gaze fluorate pe piețele online sau introducerea certificării obligatorii pentru întreprinderile care vând online gaze fluorate în vrac poate contribui la restabilirea încrederii în consumatori și în actorii lanțului de aprovizionare pentru piața gazelor fluorate.
În plus, în cazul în care se convine asupra unei taxe pentru cote, așa cum este prevăzută în propunerea Comisiei Europene, o parte a procedurii trebuie utilizată pentru a spori acțiunile împotriva comerțului ilegal și pentru a asigura distrugerea produsului confiscat.
O aplicare sporită trebuie să fie în paralel cu orice taxă pentru cote sau cu o reducere mai rapidă a HFC, deoarece acestea ar putea conduce și mai mult comerțul ilegal.
Împreună cu o aplicare consolidată la nivel național, UE poate contribui la pregătirea țărilor membre pentru cerințele mai stricte privind comerțul ilegal conform propunerii revizuite, în special pentru țările de frontieră.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News