Premierul Nicolae Ciucă, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, şi ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, au participat, joi, la semnarea contractului pentru proiectarea şi execuţia magistralei de metrou M1 din Cluj-Napoca, finanţat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
'Mă bucur să revin la Cluj cu o astfel de ocazie, în care se lansează un proiect în premieră pentru România. Este primul proiect în ultimii 30 de ani de o asemenea valoare şi de o asemenea însemnătate. (....). Clujul e remarcat la nivelul întregii Europe, pentru că în diferite analize regăsim municipiul Cluj-Napoca că se ridică la nivelul standardelor din ţările dezvoltate. (...)
Eu am să folosesc acest proiect pentru a promova încă o dată modelul administraţiei care are încredere în potenţialul propriu, în sprijinul autorităţilor centrale. Eu cred că acum se deschid uşile către o cale care poate să reprezinte şi pentru celelalte autorităţi locale un nivel de standard pe care să-l asigurăm cetăţenilor pe întreg teritoriul României', a spus premierul Nicolae Ciucă, în cadrul evenimentului.
Primarul Emil Boc anunţase anterior că metroul clujean înseamnă o investiţie de două miliarde de euro. El mai spunea că proiectarea durează şase luni şi că apoi va începe construirea metroului.
'Până în 31 iulie 2026 trebuie finalizate nouă staţii şi tunelul aferent, conform jalonului din PNRR. Nu înseamnă că va trebui să se şi circule, ci doar să fie finalizate. Vom avea un plan de organizare a traficului', spunea Emil Boc. El a adăugat că proiectul va continua până în 2031, când va fi finalizat cu toate cele 19 staţii, şi atunci va trebui va trebui să circule şi metroul.
Vezi și - Cele mai frumoase stații de metrou din lume se află în... Moscova
Când metroul din Moscova a fost anunțat pentru prima dată în anii 1930, locuitorii orașului au fost imediat fascinați de felul în care ar putea arăta. Schițele stațiilor au fost afișate în vitrinele magazinelor de-a lungul străzii animate Tverskaya, alimentând curiozitatea moscoviților față de noua rețea subterană, relatează CNN.
Ceea ce au primit locuitorii Moscovei a fost un labirint de stații subterane, fiecare stație îmbrățișând propriul stil arhitectural. Unele locații au celebrat marele trecut baroc al Rusiei, în timp ce altele au adoptat estetica Art Deco atunci contemporană. În cele opt decenii de la deschidere, sistemul de metrou sa extins pentru a cuprinde peste 200 de stații și stiluri mai noi.
Navetiștii ocupați de astăzi acordă puțină atenție picturilor murale sau mozaicurilor vibrante ale metroului. Dar istoricul de arhitectură Nikolai Vassiliev speră să reaprindă interesul pentru proiectele sistemului, odată cu lansarea Hărții de arhitectură și design a metroului din Moscova. Harta, pe care Vassiliev a realizat-o, evidențiază o serie de locuri cheie.
„Astăzi, în mare parte, percepem o anumită semnificație artistică și ideologică (în stații), dar în (anii) 1930, era mai important să rezolvăm problemele de transport de capital sovietic”, a spus el într-un interviu.
Omul din spatele metroului din Moscova a fost politicianul sovietic Lazăr Kaganovici, un stalinist convins mai bine cunoscut pentru rolul său în foametea care a devastat Ucraina cu doar câțiva ani în urmă. Viziunea sa a dus atât la un sistem eficient de metrou, care transporta cetățenii prin oraș, cât și la o serie de stații care creau o „viziune a anilor 1930... precum importanța anumitor cartiere și direcții de dezvoltare”, potrivit lui Vassiliev. Vezi fotografiile cu metroul din Moscova AICI.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News