Cine decide cine trăiește și cine moare? Cine stabilește superioritatea, inferioritatea sau dreptul la viață al unui om, al unei etnii, al unui popor? De-a lungul istoriei, oamenii au ales mereu să ucidă și au făcut-o justificându-se cu cele mai pure concepte: binele suprem, evoluția etc. Întunecatul ev mediu al cruciaților, pogromurile, masacrele de la Katyn, Auschwitz, Birkenau, Odessa, Srebrenica, Alep, genocidul din Rwanda, și multe altele desenează în istorie o uriașă hartă a terorii extreme. Astăzi, când discriminarea și rasismul sunt tehnici de manevrare si atitudini acceptate de o parte tot mai mare a umanității, Teatrul Național din Timișoara propune un spectacol care fotografiază mecanismul acestui fenomen. Astfel, sâmbătă, 4 martie și duminică, 5 martie, de la ora 19, la Sala 2 a Teatrului Național vor avea loc primele două reprezentații ale spectacolului Controversa de la Valladolid de Jean-Claude Carrière, în regia lui Radu Jude.
Textul celebrului autor francez (o adaptare a romanului omonim), repune în discuție subiectul, la fel de acut astăzi ca atunci când s-a petrecut. Teroarea și genocidul au fost și continuă să fie efecte și rezultate cu care umanitatea se confruntă și față de care conștiința este în alertă maximă, pe fondul discursului agresiv, instigator și discriminatoriu.
Spectacolul Naționalului timișorean reprezintă întocmai o astfel de reacție.
Spectacolul oferă partituri de compoziție actorilor Ion Rizea, Cătălin Ursu și Claudia Ieremia, Alina Ilea, Victor Manovici, Cristina Dumitru și Florin Ruicu.
Controversa de la Valladolid reprezintă cea de-a doua colaborare a Teatrului Național cu Radu Jude, după ce în anul 2016 monta pe aceeași scenă primul său spectacol de teatru, Scene dintr-o căsnicie de Ingmar Bergman. Regizorul înscrie acest spectacol în tematica angajantă a filmelor sale de investigare a realității prin artă – Aferim! (2015) sau Inimi cicatrizate (2016).
Decorul și costumele sunt semnate de Iuliana Vîlsan, un artist vizual complex, care se exprimă atât prin scenografie, cât și prin pictură, grafică și instalații, iar light designul este creat Marius Panduru, operator şi director de imagine al unora dintre cele mai importante filme româneşti ale ultimilor ani (Aferim!, De ce eu?, Polițist adjectiv etc.), multiplu laureat al premiilor Gopo.
Fotografii: Adrian Pîclișan / TNTm
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu