După tragediile de pe șosele din ultimele zile în care au fost implicate și TIR-uri, am cerut un punct de vedere de la Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), prima organizație a transportatorilor rutieri din România.
„Controlul este superficial făcut de toate entitățile implicate: Poliția Rutieră, ISCTR, RAR”, ne-a spus, printrele altele, UNTRR, doar că întrebarea care se pune este... ce poată să facă Poliția dacă șoferii apasă pedala de accelerație mai mult decât este cazul, conducătorii de TIR fiind „presați” să ajungă cât de repede se poate la destinație? Mai ales că știm că unii TIR-iști merg cu viteză mare, îți dau flash-uri atunci când li se pare că mergi prea încet, unii stau „lipiți” de tine în astfel încât să te forțeze să mergi mai repede. Poliția ce să facă în acest caz? Îi forțează Poliția să meargă pe Valea Oltului cu peste 80km/h unde limita este și 50km/h?
Patronii din transporturi ar trebui să facă ei educație rutieră, ar trebui să supravegheze ei vehiculele. Șoferii de TIR-uri nu merg „de nebuni” cu mult peste limita admisă, ci pentru că patronului îi convine acest lucru pentru că în loc să stea o zi și jumătate în trafic, stă doar o zi și mai câștigă o cursă. Practic, patronii îi „obligă” să circule incorect.
Șoferii sunt victimele Poliției pentru că Poliția „îi controlează superficial” sau sunt victimele patronilor din transporturi care forțează să meargă mai repede pentru a crește eficiența utilizării autovehiculului respectiv?
Există multe situații în care un șofer de TIR se va simți presat de timp sau în care va simți că îi este pusă la încercare răbdarea, însă cu toate acestea, indiferent de circumstanțe, respectarea normelor de condus este obligatorie, indiferent de „presiunile” pe care le fac patronii firmelor de transport.
VEZI ȘI: De ce refuză cu îndârjire proprietarii firmelor de transport să își instruiască permanent șoferii. Titi Aur: Ștefănescu Vasile (COTAR) vine și spune că nu e nevoie - https://www.dcnews.ro/de-ce-refuza-cu-indarjire-proprietarii-firmelor-de-transport-sa-isi-instruiasca-permanent-soferii-titi-aur-stefanescu-vasile-cotar-vine-si-spune-ca-nu-e-nevoie_931335.html
După tragedia de marți, jurnalistul Val Vâlcu a ridicat mai multe semne de întrebare, aplicabile și în cazul de față cu accidentul din Teleorman. „Ce răspundere au proprietarii acestor firme, pe care îi ”cunoaștem” doar prin reprezentant, respectiv prin consultantul asociației patronale de profil, care apare din când în când la tv să se plângă de taxe, de impozite și de regulamentele europene? De ce refuză cu îndârjire proprietarii firmelor de transport, fie de marfă, fie de persoane, să își instruiască permanent șoferii? De ce nu apare purtătorul lor de vorbe să ceară mai multe cursuri de șofat, educație rutieră, de ce nu fac ei efortul de a crește siguranța pe șosele? Efort pe care statul nu e nici doritor, nici capabil să-l facă. Absurd, nu? Să le ceri să-și reducă din profit, ca să nu moară oameni... (...) Ca la Crevedia, unde angajați plătiți cu minimum pe economie își riscau libertatea și viața ca să mute gazul dintr-o cisternă în alta, tirurile gonesc ca la Zidul Morții din prea plinul inimii de șofer. Șoferii țin morțiș să exploateze mai eficient mașinile, indiferent de riscuri, nu patronii trag la câștig. (...) Evident, e o simplă coincidență că TIR-ul care a zdrobit un microbuz e deținut de o firmă ce are sediul chiar în Sibiu. Compania a finalizat afaceri de 55 milioane de lei, în creștere cu 41% față de anul precedent, ceea ce o plasează în top 20 cele mai dinamice companii de transport din România-asta e tot ce poți afla din presă (ZF, 12.10.2022) despre proprietarul TIR-ului ucigaș de pe A1”, a zis Val Vâlcu după tragedia de pe A1 de marți - https://www.dcnews.ro/patronul-firmei-de-transport-care-a-ucis-cinci-oameni-pe-a1-de-neatins_931278.html
Cât despre faptul că UNTRR ne-a transmis că astfel de tragedii se produc și pentru că nu avem autostrăzi... vedem că accidentul de marți, unde au murit oameni, s-a produs fix pe autostradă.
„Infrastructura rutieră a României continuă să fie deficitară, atât din punct de vedere al dezvoltării acesteia, cât și al calității celei existente. Nu avem autostrăzi, nu avem drumuri rapide care să susțină activitățile economice, turismul și operarea în siguranță a transporturilor rutiere cu camioane și autocare. Deși vorbim de borna de 1000 km de autostrada, trebuie să subliniem calitatea slabă și semnalizarea extrem de deficitară de pe rețeaua rutieră, lipsa marcajelor rutiere care solicită conducătorii auto si contribuie determinant la creșterea accentuata a oboselii tuturor șoferilor si implicit a riscurilor de pe șosea cu consecințele deosebit de grave pe care le constatam din păcate zilnic”, ne-a transmis UNTRR.
VEZI ȘI: UNTRR, după accidentele grave cu TIR-uri: Poliția Rutieră, ISCTR, RAR fac controale superficiale. Deși aparent șoferii sunt vinovați, aceștia sunt victime - https://www.dcnews.ro/untrr-dupa-accidentele-grave-cu-tir-uri-controlul-este-superficial-facut-de-toate-entitatile-implicate-politia-rutiera-isctr-rar_931363.html
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu