Un accident extrem de grav a avut loc pe Valea Oltului luni, 22 august. Duminică, un şofer a fost oprit pe autostradă după ce a fost surprins de radar cu viteza de 243 km/h.
Cele două cazuri au în comun faptul că în ambele maşini se aflau copii neasiguraţi corespunzător. Dacă în maşina de pe autostradă erau doi copii pe bancheta din spate, în cea de pe Valea Oltului, copilul de doar un an era în braţele mamei.
Şi nu sunt singurele două cazuri de inconştienţă.
Un incident de-a dreptul halucinant a fost surprins în cartierul Tractorul, din Braşov, pe strada 13 Decembrie. Un tată inconștient și-a pus copilul la volan, ca să conducă în drumul spre mall.
Un alt participant la trafic a surprins incidentul, iar tatăl iresponsabil a fost vizibil iritat când a observat că este filmat. Din imagini se poate observa că băiatul nu are nici 10 ani și probabil nu ajungea nici bine la pedale însă conducea în plin trafic, ca la „școala de șoferi” sub îndrumarea părintelui.
Clipul a fost postat pe Internet, însă fără a fi oferite mai multe date, astfel încât bărbatul să poată fi identificat de către polițiști.
Întrebat dacă şoferii se pot civiliza doar cu amenzi, cu măsuri punitive, Titi Aur, expert în conducere defensivă, a dat un răspuns ferm: "Nu. Niciodată!".
"Acest fenomen, să nu îţi asiguri copilul, nu e cauzat de lipsa de dragoste faţă de copil sau de motive de acest gen. Singurul motiv pentru care se întâmplă asta e că cel de la volan nu crede că lui i se poate întâmpla ceva, nu conştientizează cât de periculos este.
Şi mai este coroborat şi cu pretenţia copilului, care nu a fost învăţat din prima să stea în scaunul de copil sau să poarte centura. Atunci, copilul vrea să fie lăsat liber, părintele, din comoditate şi lipsă de conştientizare, acceptă, şi îşi mai asumă şi gesturi extreme, cum e cazul celui care mergea cu 243 km/h cu doi copii neasiguraţi în maşină. E inconştienţă completă.
Pentru a diminua fenomenul nu există decât o singură cale: educaţie! Să fie cât mai mulţi conştientizaţi de ce li se poate întâmpla. Majoritatea celor care îşi asumă riscuri pe şosea o face pentru că nu crede că se poate întâmpla ceva rău.
Ce a fost pe Valea Oltului e oarecum din acelaşi motiv, în sensul că soţia şi copilul erau în spate. Dar la cum arăta maşina, nici dacă aveau centură sau scaun nu cred că se mai putea face ceva. Şoferul de TIR poate spune ce s-a întâmplat, dacă e depăşire, dacă a fost alunecare. Dar acolo, cinstit, puteau să fie asiguraţi în toate felurile, la cum arată maşina nu se mai putea face ceva. Dacă te opreşti brusc la o viteză de peste 67 km/h, nu mai contează. Apar leziuni interne grave, indiferent de maşină sau de cât de bună e centura", a mai spus Titi Aur.
”Cred că este un preț foarte mic de acoperit ca să știi că îți transporți copilul în siguranță și că acesta nu riscă răni grave sau chiar că îl vei pierde într-un accident de mașină. Nu cred că există un părinte care, pus în fața unui astfel de alegeri, în momentul în care o înțelege cu adevărat, cu toate consecințele și implicațiile ei, să spună nu, nu am bani de așa ceva”, a explicat Ana Măiță, manager al proiectului ”Copil iubit la bord”.
”Copilul, în primul rând, trebuie să fie scos din maternitate, de când se naște, în scoică. Din păcate, încă văd unele cupluri care ies din maternitate cu mașina și cu copilul ținut în brațe, ceea ce este greșit și îl pune în pericol. Știu că este instinctul ăsta, pe care orice părinte îl are, că cel mai bun și cel mai sigur loc pentru copilul lui este în brațele părintelui, în brațele mamei sau în brațele tatălui. Dar, când vine vorba de transportul cu mașina, lucrul acesta este fals. Nu sunt copiii în siguranță atunci când îi ținem în brațe pentru că la orice impact nu îi putem susține și nu putem să ne batem cu fizica, cu forțele, cu inerția, cu tot ceea ce înseamnă smucirea aceasta în față, care, practic, ne smulge copilul din brațe și îl proiectează fie prin parbriz, sau dacă suntem pe bancheta din spate, îl proiectează în scaunul șoferului sau în cel din dreapta.
Cu fizica nu te pui și asta este realitatea. Toate testele de impact și simulările de accident arată foarte clar și spectaculos lucrul ăsta. Acest scaun destinat bebelușului mic, care se cheamă scoică, trebuie achiziționat încă dinainte de naștere, astfel încât el să fie montat deja în mașină când mămica se externează cu nou-născutul din maternitate. Se ţine până ajunge la 136 de centimetri înălţime. Nu avem ca vârstă baremul până la care copilul trebuie să fie transportat în sisteme de siguranță, ci dimensiunea, respectiv înălțimea. De la înălțimea de 136 de centimetri poate să folosească centura cu care este prevăzută bancheta din spate. Această centură îi va veni frumos pe umăr, nu pe gât. Dacă își pune centura când este mai scund de 136 de centimetri, centura va veni aplicată pe gât, ceea ce poate să ducă la rănire gravă la un impact. Sigur, copilul nu va fi proiectat în față, dar poate să existe zdrobirea căilor aeriene în momentul în care centura aceea vine pe gât. De la 136 de centimetri centura deja se aplică pe umăr, se așează frumos, și umărul poate să susțină în siguranță forțele care apar în momentul unui impact cu mașina", mai declară aceasta. VEZI AICI MAI MULTE
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu