Copiii de care România a uitat. 112 şcoli defavorizate, fără finanţare PNRR

Riscul de abandon şcolar este mai mare în zonele defavorizate, cu populaţie săracă / Foto: Pexels
Riscul de abandon şcolar este mai mare în zonele defavorizate, cu populaţie săracă / Foto: Pexels

Banii europeni vor ocoli sute de şcoli dezavantajate, avertizează Asociaţia Human Catalyst, care cere o reacţie urgentă a Guvernului României. Asociaţia spune că şcolile cele mai vulnerabile sunt excluse de a fi sprijinite cu bani din PNRR pentru a-şi diminua decalajele. Pe acest fond, Asociaţia Human Catalyst demonstrează că în programele naţionale, şcolile cele mai dezavantajate sunt excluse de la şansa de a fi sprijinite cu bani din PNRR pentru a-şi diminua decalajele.

 

Organizaţia Human Catalyst a realizat, pe baza datelor statistice oficiale, un raport care prezintă o ierarhie a celor mai dezavantajate 750 de şcoli din România în anul 2020. Numărul acestora vine în balanţă cu cele 750 de unităţi de învăţământ ce urmează a fi selectate de către Ministerul Educaţiei şi finanţate în cadrul PNRAS, până la 31 martie 2022 – termen stabilit în PNRR. „Programul Naţional pentru Reducerea Abandonului Şcolar (PNRAS) prin Planul de Redresare şi rezilienţă (PNRR), încă o şansă ratată?" demonstrează că metodologia avută în vedere de Ministerul Educaţiei, pentru a selecta şcolile în care se va investi prin PNRAS, omite 112 dintre cele mai defavorizate şcoli din ţară.  Studiul scoate în evidenţă situaţii concrete, care susţin o serie de temeri întemeiate că finanţarea destinată reducerii abandonului şcolar nu va ajunge acolo unde este cea mai mare nevoie.

Abandonul şcolar rămâne o problemă

Lipsa accesului la educaţie şi calitatea precară a învăţământului, aspecte recunoscute oficial în România, accentuează inechităţile sistemului de educaţie şi generează probleme grave ale învăţământului preuniversitar românesc, dintre cele mai vizibile şi severe efecte identificate fiind: abandonul şcolar – cu o rată de 1,3%, la nivelul învăţământului preuniversitar, la nivel naţional, dar cu diferenţe mari între regiunile de dezvoltare (0.9% în Regiunea Bucureşti-Ilfov şi 1,9% în Regiunea Centru). Totodată, susţine Asociaţia, Ministerul Educaţiei utilizează în PNRAS, Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educaţie (MATE) care, conform raportului, ridică o serie de probleme. Acesta nu măsoară corect şi obiectiv gradul de defavorizare a (tuturor) unităţilor de învăţământ de stat care cuprind ciclul gimnazial şi nu permite selectarea unor intervenţii adecvate şi adaptate nevoilor specifice ale fiecărei unităţi de învăţământ.

Trista realitate: peste 100 de şcoli în stare deplorabilă, fără acces la bani europeni

Prin urmare, gradul de prioritate la finanţare al şcolii stabilit cu o metodologie lacunară, exclude de la şansa de a fi selectate în PNRAS multe dintre şcolile dezavantajate, situate în comunităţi cu populaţie săracă şi grad înalt de marginalizare din punct de vedere socio-economic. Raportul arată că 112 şcoli dezavantajate NU se regăsesc pe lista şcolilor înscrise şi validate pentru finanţare în cadrul PNRAS, document publicat recent de Ministerul Educaţiei", se arată în comunicatul semnat de Asociaţia Human Catalyst. 


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News


Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel