Românii din Diaspora, care doresc să se întoarcă în România, trebuie să știe că au aceleași drepturi și obligații ca toți toți conaționalii. Astfel, românii care au copii îi pot înscrie la instituțiile de învățământ din România.
Pentru înscrierea în sistemul educațional românesc este necesară echivalarea studiilor efectuate până în acel moment în străinătate. Până la finalizarea procedurii de echivalare, elevii sunt înscriși ca audienți, indiferent de momentul în care se solicită școlarizarea.
Inspectorul școlar general de la Inspectoratul Școlar Județean Constanța, Sorin Mihai, ne-a oferit mai multe detalii privind înscrierea copiilor la instituțiile de învățământ din România,
"Orice elev care vine din diaspora se poate înscrie la o unitate de învățământ din România. În funcție de solicitarea părinților, verificam unde poate fi încadrat elevul. Inițial este admis ca audient la unitatea de învățământ identificată în funcție de necesitățile lui, de competențe, dar și în funcție de locurile disponibile. Desigur elevul va fi înscris la o unitate de învățământ din localitatea în care locuiește", a declarat prof. Sorin Mihai.
Activitatea elevilor audienți se înregistrează în cataloage provizorii, toate mențiunile privind evaluările și frecvența urmând a fi trecute în cataloagele claselor după încheierea recunoașterii și a echivalării studiilor parcurse în străinătate.
"Inspectoratul Școlar Județean face echivalarea studiilor făcute în străinătate în baza actelor școlare ale elevului și a celor de identitate. În funcție de documentele puse la dispoziție de elev, ISJ verifică dacă actele sunt complete, corelabile cu nivelul de învățământ, foaia matricola. În momentul în care se întoarce în țară, elevii trebui să aibă continuitate la o forma de învățământ. Inspectoratul Școlar Județean identifică soluții și îl înscrie la școală", mai spune inspectorul școlar general de la Inspectoratul Școlar Județean Constanța.
Alegerea nivelului clasei în care va fi înscris elevul ca audient se face de către o comisie formată din cadre didactice care predau la nivelul de studiu pentru care se solicită înscrierea, stabilită la nivelul unității de învățământ.
Perioadele de studii, respectiv clasele I-X, efectuate în străinătate se echivalează de către inspectoratul școlar din județul în care se află unitatea de învățământ la care urmează să se continue studiile.
Pentru echivalarea claselor XI-XII/XIII și a diplomelor obținute în învățământul preuniversitar din străinătate, trebuie să vă adresați Centrului Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor (CNRED) din cadrul Ministerului Educaţiei Naționale și Cercetării Științifice.
Părinții, tutorii sau susținătorii legali ai elevului vor depune dosarul de echivalare la unitatea de învățământ la care este înscris elevul ca audient sau la inspectoratul şcolar din județul în care se află unitatea de învățământ la care urmează să se continue studiile.
În cazul în care părinții, tutorii sau susținătorii legali nu au depus dosarul în termen de 30 de zile de la înscrierea elevului ca audient, acesta va fi înscris în clasa următoare ultimei clase absolvite în România sau în clasa stabilită de comisia instituită la nivelul unității de învățământ.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu