ANPC a făcut ample controale pentru a verifica dacă sunt respectate prevederile legale pentru comercializarea produselor cosmetice. 528 de operatori au fost găsiți cu nereguli, din cei 917 verificați.
ANPC a aplicat 645 de sancţiuni, din care 328 de avertismente şi 317 amenzi contravenţionale, în valoare de 1.612.400 lei. Totodată, s-au dispus 189 de măsuri de oprire temporară de la comercializare pentru produse cosmetice în valoare de 442.480 lei, 68 de măsuri de oprire definitivă, pentru produse cosmetice cu data de minimă durabilitate depăşită (expirate) sau depozitate în condiții improprii, în valoare de 19.866 lei, la vânzarea directă și 4 măsuri de remediere, prin corectarea sau completarea informaţiilor postate pe site-urile de prezentare şi publicitate, la care s-au constatat abateri.
Au fost constatate deficiențe cu privire la informarea consumatorilor, etichetarea produselor cosmetice, au fost descoperite cosmetice fără traducere în limba română. De asemenea au fost găsite deficiențe cu privire la încadrarea în data de minimă durabilitate specificată – DMD. ANPC a mai găsit probleme în ceea ce privește condițiile de depozitare, promoțiile și alte abateri.
II. Vânzarea online. Analiza site-urilor de prezentare şi publicitate
Au fost verificați 13 profesioniști, cu site-uri de prezentare şi publicitate, la 4 dintre aceștia, reprezentând 30,76% din totalul online controlat, depistatându-se abateri de la prevederile legale.
- să achiziționeze cosmetice numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţa fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în caz de reclamație; în plus, produsele originale nu se vând în afara lanţurilor de distribuţie cum ar fi tarabele sau persoane fizice "cu sacoşa";
- să fie atenţi la preţuri, deoarece preţurile mici propuse sunt dubioase, ele provin cu siguranţă din filiere paralele;
- să verifice dacă ambalajul are calitatea corespunzătoare valorii produsului; există posibilități frecvente ca un produs zis "de lux", ambalat în pungă de plastic sau într-o cutie banală, să fie de fapt o contrafacere;
- să examineze cu atenţie eticheta, o calitate proastă a tipăririi poate ascunde o contrafacere;
- să ştie că unii producători şi importatori "de marcă" au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă - hologramă, pentru securizarea lor şi pentru protejarea mărcii;
- să ştie că pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripţionat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piaţă, ori al importatorului de produse din afara UE;
- să ştie că majoritatea produselor trebuie să aibă inscripţionată data de minimă durabilitate precedată de expresia "A se folosi preferabil înainte de", urmată de dată sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscripţionată aceasta dată, exprimată fie prin lună şi an, fie prin zi, lună şi an, şi cu cifre arabe;
- să ştie că anumite produse precum cremele, nu au dată de minimă durabilitate, ci au inscripţionat un simbol (PAO) constând într-o cutie întredeschisă, pe sau lângă care este menţionată perioada după deschidere în care produsul poate fi folosit în siguranţă, în luni de zile (ex: 6, 12, 24 luni);
- să ştie că sunt produse la care data de minimă durabilitate este mai mare de 30 de luni şi atunci aceasta nu se mai menţionează (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele);
- să citească cu atenţie eticheta şi să ţină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News