Costurile de transport maritim au crescut cu peste 300% din noiembrie, pe fondul perturbării transportului de marfă în Marea Roșie din cauza atacurilor, potrivit unor date recente.
La doar câteva ore după atacurile conduse de SUA și Marea Britanie asupra Yemenului cu scopul de a preveni noi atacuri asupra transportului maritim din partea rebelilor Houthi aliniați cu Iranul, costurile petrolului au crescut brusc.
Cea mai utilizată măsură a costului transportului de marfă, Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), a ajuns la 3.101 dolari (2.429 de lire sterline) pe container, de la 2.871 de dolari (2.249 de lire sterline) vinerea trecută, potrivit datelor furnizate de compania globală de logistică DSV.
Acest lucru a însemnat că SCFI, care măsoară costul mediu al unui container expediat din Shanghai către Europa, a crescut cu 310% față de nivelul înregistrat la începutul lunii noiembrie.
Creșteri semnificative au început să se facă simțite în a doua jumătate a lunii respective, pe măsură ce criza de la Marea Roșie se intensifica.
Au fost mai mult de 25 de atacuri ale Houthis asupra transportului maritim, ceea ce a forțat marile companii de containere și de energie să schimbe ruta în jurul Africii, evitând Canalul Suez.
Acest lucru adaugă multe costuri la transportul de marfă.
Ca urmare, facturile de asigurare au crescut, în timp ce călătoriile pot dura mai mult de 10 zile în plus.
Costurile salariale ale personalului au crescut ca urmare și trebuie să se consume combustibil suplimentar.
Rebelii Houthi din Yemen au intensificat atacurile asupra navelor care, în opinia lor, se îndreaptă spre și dinspre Israel, susținând că acestea au ca scop să pună capăt ofensivei aeriene și terestre asupra Fâșiei Gaza în urma atacurilor din 7 octombrie ale Hamas.
Forțele americane și britanice au atacat mai multe ținte într-o operațiune aeriană joi seară, în încercarea de a preveni noi atacuri cu ambarcațiuni și drone asupra transportului maritim.
Aceștia se tem de daunele aduse economiei mondiale din cauza întârzierilor și a costurilor suplimentare asociate cu evitarea Canalului Suez.
Multe dintre cele mai mari companii de transport maritim din lume - inclusiv MSC, Maersk, CMA CGM și Hapag-Lloyd - continuă să devieze multe, dacă nu chiar toate cursele planificate la Marea Roșie prin Africa de Sud.
În timp ce multe companii mari, inclusiv Tesco din Marea Britanie, au declarat că nu au suferit daune din cauza perturbărilor, alte firme au fost mai vocale în legătură cu provocările.
IKEA, de exemplu, a recunoscut că este posibil ca unele produse să nu fie disponibile, în timp ce Tesla a dezvăluit vineri că a întrerupt producția la fabrica sa din Germania timp de două săptămâni din cauza lipsei de piese.
În timp ce costurile de transport maritim au crescut semnificativ, ele rămân sub maximele înregistrate în martie 2021, când portcontainerul Ever Given a blocat Canalul Suez.
Cu toate acestea, perturbarea a atras atenția guvernatorului Băncii Angliei, care este responsabil să țină sub control ritmul de creștere a prețurilor.
Andrew Bailey va fi conștient de faptul că majorarea prețurilor de transport maritim reprezintă un risc de inflație, deoarece costurile mai mari de transport maritim se vor reflecta probabil în facturile consumatorilor pe măsură ce sunt transferate de-a lungul lanțului de aprovizionare.
El a declarat săptămâna aceasta în fața unei comisii de parlamentari: "Am văzut cu siguranță, după cum putem spune din monitorizare, că traficul maritim este afectat și este redirecționat.
"Acest lucru va crește prețurile și costurile de transport maritim. Cred că, inițial, aceasta va fi o problemă în lumea politicii monetare."
Costurile petrolului au crescut vineri cu 4% în urma știrii despre acțiunea condusă de SUA și Marea Britanie, pe fondul speculațiilor privind implicațiile asupra stabilității Orientului Mijlociu.
Barilul de petrol Brent a ajuns la 80 de dolari, comercianții invocând perturbarea aprovizionării cu petroliere cauzată de criza de la Suez.
Rosalie Chen, analist la Third Bridge, a declarat despre situație: "Experții noștri estimează că actualele tarife de transport de marfă pe ruta europeană au atins vârful, deoarece acestea reflectă deja costurile suplimentare de ocolire. Chiar dacă toate companiile de transport maritim pe ruta Europei aleg să ocolească Capul Bunei Speranțe, experții noștri nu cred că acest lucru va cauza un decalaj semnificativ între cerere și ofertă", conform Sky News.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu