Tariful RCA a crescut cu peste 300% în ultimele șase luni pentru activitatea de transport marfă și transport persoane, inclusiv taxi.
Joi, traficul din centrul Bucureștiului a fost blocat de transportatori, câteva mii, care au protestat în fața Guvernului, din cauza creșterii distrugătoare a RCA. Pe de-o parte creșterea uriașă a RCA bagă transportatorii în faliment, pe de altă parte umflă prețurile pentru călători și cumpărători. ASF a anunțat în noiembrie controale la companiile de asigurări, după ce acestea au anunțat că vor majora tarifele la polițele RCA, prețurile urmând să crească de cinci ori în unele cazuri pe segmentul transporturilor auto.
Reprezentați în Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România, transportatorii protestatari sunt nemulțumiți și cer schimbarea urgentă a algoritmului de calcul al RCA, după criterii relevante. Ei vor ca 50% din tariful RCA să fie determinat de caracteristici tehnice ale autovehicului și 50% de cazierul auto al șoferului. COTAR consideră că prin acest mecanism de calcul ar putea fi modificat și comportamentul asiguratului RCA în sensul creșterii responsabilității în trafic și a creșterii siguranței rutiere. Președintele COTAR, Vasile Ștefănescu, este de părere că membrii ASF, în loc să supravegheze piața, care-i duce în faliment pe transportatori, "sunt interesați să-și asigure salarii fabuloase". El subliniază că "În România anului 2015, piața liberă în domeniul RCA nu funcționează". Transportatorii mai acuză ASF de plata daunelor achitate doar parțial, în afara termenului legal și nerezolvarea petițiilor adresate cu privire la abuzurile societăților de asigurări. "ASF a rămas aceeași instituție anti-cetățean, preocupată de bunăstarea firmelor de asigurări care le cumpăra complicitatea. (...) Parlamentul trebuie să analizeze performanțele acestei instituții și să dispună demiterea președintelui ASF pentru dezastrul existent în piata de asigurări", a conchis președintele COTAR, potrivit unui comunicat de presă.
[citeste si]
Bogdan Dincă, președintele COTAR București și directorul general Grant Taxi, a declara, la Digi 24, că "Polițele RCA au devenit insuportabile pentru toți transportatorii, cât și pentru toți cetățenii. Am ajuns să plătim 1.000 de euro pentru un taxiu și 4-5.000 euro pentru un autocar".
De la 1.200 de lei la 60.000 de lei, în trei ani
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România subliniază că cele nouă companii de asigurări autorizate de ASF au mărit prețurile cu 300% anual, deși daunalitatea anuală este de 27%. UNTRR atrage atenția că "în ultimul an, primele RCA au crescut cu peste 300% în industria transporturilor rutiere. Această creștere și perspectiva de continuare a creșterii în același ritm nu este justificată de nivelul de daunalitate RCA, de 27% peste primele încasate. Dacă în anul 2012, costul mediu cu o asigurare RCA era pentru un autovehicul de transport mărfuri pe 12 luni, care efectua transporturi rutiere internaționale, de 1.200 lei, în 2014 a ajuns la 4.000 de lei, în 2015 la 15.000 de lei, anul viitor ne așteptăm să atingă nivelul minim de 60.000 de lei, iar în maximum 5 ani să depășească valoarea celor mai scumpe autovehicule noi — peste 96.000 euro".
Trasportatorii au primit... promisiuni. Ei susțin că dacă nici în urma acestui protest situația nu se va schimba, vor reveni în stradă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu