Având în vedere negocierile cu Ministerul Sănătății privind finanțarea sectorul sanitar, Federația „Solidaritatea Sanitară” din România consideră că există soluțiile viabile pentru creșterea finanțării publice a sectorului sanitar la 6% din PIB începând cu 2014, asigurându-se astfel resursele necesare pentru creșterea calității vieții profesionale a salariaților (ce include creșterea salarizării) și pentru creșterea calității serviciilor medicale acordate populației.
Măsurile de reformă în domeniul finanțării Sănătății, propuse deja de noi în mai multe rânduri Ministerului Sănătății, sunt următoarele:
- Creșterea contribuțiilor la Sănătate angajator-angajat la 14% (7% angajat - 7% angajator);
- Introducerea contribuției la sănătate în funcție de venit, în cuantum de 7%, pentru toți cetățenii României care realizează venituri, indiferent de sursa acestora;
- Obligativitatea statului de a plăti contribuția la sănătate la nivelul a 7% din salariul mediu pentru toți cetățenii pe care dorește să-i scutească de la plata contribuției;
- Definirea pachetului de bază raportat la costurile serviciilor medicale reale;
- Introducerea asigurărilor complementare de sănătate.
Creșterea nivelului de finanțare publică al sănătății este pasul esențial în domeniul reformei, în lipsa acestuia orice altă abordare riscând să fie ineficientă.
Având în vedere ambiguitățile existente în dezbaterea actuală privind finanțarea sănătății precizăm următoarele:
- Federația „Solidaritatea Sanitară” din România a solicitat creșterea finanțării publice a sănătății la 6% din PIB și creșterea finanțării generale (cheltuială publică+cheltuiala privată) a sănătății la 9% din PIB. Avem în vedere faptul că în conformitate cu datele Băncii Mondiale în 2011 (ultimul an pentru care există date disponibile) cheltuiala generală României pentru sănătate era la nivelul a 5,8% din PIB. (sursa: http://data.worldbank.org/indicator/SH.XPD.TOTL.ZS). Altfel spus, solicitarea a 6% pentru sănătate din PIB este deja îndeplinită (dacă avem în vedere sumele alocate anul acesta pentru plata furnizorilor de medicamente) sau la diferență de doar cca. 0,1-0,2% din PIB de a fi realizată, dacă se are în vederea cheltuiala publică+privată.
- Considerăm că analiza nivelului de finanțare al sănătății nu trebuie să se facă prin raportare la cheltuiala din PIB pentru sănătate, care este un indicator relativ, ci prin raportare la cheltuiala pe cap de locuitor pentru sănătate, care constituie un indicator absolut în domeniu. În acest sens, solicităm o țintă de creștere a cheltuielii pentru sănătate pe cap de locuitor la 800 dolari în 2014 și 1000 dolari până în 2015.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu