DC News Media Group a organizat conferința "Prevenția, mai aproape de comunități: rolul farmaciilor în optimizarea accesului la vaccinare", în care a încercat să afle răspunsul la întrebarea: ce s-a schimbat la doi ani de la introducerea posibilității ca oamenii să se vaccineze antigripal în farmacii? Cristina Pricop, Corporate Affairs Lead Sanofi Romania, a răspuns pozitiv invitației, afirmând că: "îmi doresc din toată inima ca fiecare părinte din această țară să trăiască experiența mea de azi-dimineață când fetița mea, care are 15 ani mă întreabă: tu ce program ai azi? Și i-am zis: mă duc la o conferință pe teme de prevenție și vaccinare. Apropo, pe mine când mă vaccinezi? (n.r., m-a întrebat ea)".
În primul sezon, având în vedere că ordinul de ministru pentru lansarea programului pilot a venit în toamnă, când sezonul de vaccinare antigripală începuse deja, precum și faptul că farmaciștii au avut nevoie de timp pentru a face cursuri de pregătire și pentru acreditare, vaccinarea efectivă în farmacii a durat o perioadă foarte scurtă de timp – de aceea, aproximativ 100 de pacienți au beneficiat de vaccinare în primul sezon.
În sezonul următor, numărul farmaciilor participante a crescut la peste 400, cu aproape 4000 de pacienți vaccinați. Aceste date subliniază potențialul uriaș al farmaciilor ca puncte de acces pentru vaccinare.
Cu toate acestea, nu doar farmaciile pot susține creșterea ratelor de vaccinare, dar pot fi un vector important în acest proces. La ora actuală, conform ultimelor date oficiale, rata de acoperire vaccinală pentru gripă în România rămâne îngrijorător de scăzută, cu doar 9% pentru populația generală și 22% pentru persoanele în vârstă. Aceste cifre ne arată că, deși am făcut progrese, mai este mult de lucru atât în zona de conștientizare și educare a personalului vaccinator, cât și în zona de educare și informare a populației generale asupra beneficiilor vaccinării.
DC News: "Care sunt modelele internaționale din care am putea să ne inspirăm în acest sens, al extinderii gamei de servicii oferite de farmacie, al extinderii acoperirii vaccinale?"
"Înainte de a răspunde, aș vrea să vă felicit. Este, cred că, prima dezbatere referitoare la vaccinare în general și la vaccinarea în farmacii, în mod special, care duce discursul din zona de competiție-concurență (n.r. în zona) de ce să facem acest lucru? S-a pus accent pe obstacolele care stau în calea dezvoltării acestor servicii în zona de colaborare. Mi se pare extraordinar, pentru că acum doi ani, trei, chiar mai bine, discursul a început, dar de ce să vaccineze și farmaciștii?
Eu îmi amintesc lucrul acesta, pentru că eram la masa discuțiilor și atunci, motiv pentru care am vrut să încep partea mea de contribuție spunând că admir atât decența, cât și competența, cât și colaborarea care s-au manifestat la această masă.
Avem de toate, se pare, avem și vaccinuri, avem și legislație, avem și vaccinatori, avem și educatori, avem și presa de partea noastră. Hai să vedem atunci de ce nu funcționează", afirmă Cristina Pricop.
"Sanofi are o istorie îndelungată în partea de inovație în zona de vaccinare. Noi am lansat primul vaccin acum mai bine de 120 de ani. Primul vaccin modern, creat de noi, a fost vaccinul împotriva difteriei.
Vaccinul gripal, despre care s-a tot vorbit astăzi, a fost creat în urmă cu mai bine de 50 de ani. Este un vaccin care și-a demonstrat eficiența, eficacitatea, iar răspunsul legat de șocul anafilactic și de potențialele reacții adverse, care a fost oferit în cadrul acestei dezbateri, mi se pare unul care se bazează exact pe această experiență în dezvoltarea vaccinului gripal.
De ce am spus despre faptul că Sanofi are această experiență în zona de vaccinare?
Pentru că noi am fost acolo, compania pe care o reprezint a fost acolo atunci când s-a lansat vaccinarea în farmacii în toate colțurile lumii.
Am fost și în Statele Unite, când vaccinarea în farmacie a apărut undeva în anii '80, prima oară, acum este o constantă. Am fost și în Marea Britanie când a apărut în anul 2002 și de atunci vaccinarea în farmacii a fost un succes, Marea Britanie având una dintre cele mai mari acoperiri vaccinale din Europa, undeva la 78-79% în ultimul sezon.
Îmi vine în minte Franța, evident, pentru că este țara-mamă a companiei pe care o reprezint. În Franța, eforturile de vaccinare au început, în primul rând, nu doar prin extinderea canalelor de vaccinare, ci prin conștientizarea nevoii de vaccinare. Au început cu educare, informare.
Și o să revin aici, în ceea ce privește România. În Franța, de exemplu, vaccinarea în farmacii a apărut în 2017, când au fost incluse, într-un program-pilot de șase luni în jur de 3.000 de farmacii (...). Au fost 160.000 de persoane vaccinate. Aceasta înseamnă o medie de 53 de pacienți/farmacie.
Și ultimul stat despre care aș vrea să menționez este Grecia. Grecia, de asemenea, a dezvoltat acest proiect de vaccinare în farmacie, ajungând în acest moment la o rată de vaccinare antigripală de 65%. Și de ce menționez Grecia ultima, și apoi voi face trecerea la România?
Pentru că vaccinarea în farmacie a fost răspunsul la infrastructura deficitară pe care și Grecia o are. Să nu uităm că au peste 1.000 de insule. Iar pentru a putea ajunge la acele comunități, era important să implice farmaciile, ele fiind specialistul din proximitatea comunităților respective. Acest lucru este extrem de valoros ca practică și putem construi pornind de la aceste cazuri.
"În România, în primul sezon, într-adevăr am avut 112 persoane vaccinate. Părerea mea este că este un câștig. Pentru că s-a demonstrat că într-un interval foarte scurt de timp au fost vaccinate aceste 112 persoane, pentru că în octombrie (n.r., 2022) s-a dat ordinul de ministru. Până farmaciștii au fost informați, s-au dezvoltat programele de educare, au fost educați, au fost acreditați și apoi să și implementeze serviciul, s-a ajuns spre sfârșitul sezonului de vaccinare antigripală.
Dar lucrul acesta ne-a ajutat să vedem, pe termen lung, că există un potențial foarte mare acolo. În ultimul sezon, unde avem cifre, avem 400 de farmacii, 4000 de persoane în mare vaccinate. Lucrul acesta înseamnă o medie de 10 persoane, făcând o medie aritmetică pe farmacie.
Dar să nu uităm ce am spus când a venit vorba de Franța: educare, informare. Pentru că proiectul-pilot în Franța s-a bazat foarte tare pe o educare, pe o informare a populației franceze pro-prevenție.
Ei nu au avut această lipsă de comunicare în ceea ce privește prevenția și vaccinarea de 40 de ani, cum am avut noi. Pentru că este adevărat ce spunea și domnul senator legat de faptul că noi am renunțat la medicul școlar ca medic vaccinator - un lucru extrem de îngrijorător, aș putea spune, pentru România.
O Românie în care noi aveam obișnuința să fim vaccinați. Noi nu ne vaccinam. Noi eram vaccinați.
Noi nu ne duceam să ne vaccinăm pentru că am fost vaccinați și cu asta, cu asta. Să nu uităm în ce paradigmă suntem acum cu vaccinarea adultului. Pentru că noi eram învățați și suntem în continuare, la nivel societal, să fim vaccinați în perioada copilăriei.
(...) Iar lucrul acesta vine cu campanii de educare, informare constante și pe toate palierele (...)", spune aceasta.
"Îmi doresc din toată inima ca fiecare părinte din această țară să trăiască experiența mea de azi-dimineață când fetița mea, care are 15 ani mă întreabă: tu ce program ai azi? Și i-am zis: mă duc la o conferință pe teme de prevenție și vaccinare. Apropo, pe mine când mă vaccinezi? (n.r., m-a întrebat ea).
Pe cuvântul meu, asta mi-a spus. De ce? Pentru că ea are această educare, informare constantă în familie.
Ea știe că trebuie o dată pe an să ne facem analizele, ea știe că este vaccinată antigripal anual.
Nu este o surpriză, nu opune rezistență. Mai mult decât atât, ea se vaccinează. Această discuție este și la nivelul clasei ei, lucru care mă duce cu gândul la o zicală mai veche: omul sfințește locul.
Cred că dacă profesorii sunt deschiși în a promova partea de prevenție și educarea către prevenție și către un stil de viață sănătos și atragerea lor la masa noastră, am putea fi mai de succes împreună.
Și aici ajung la ce spuneam la început: colaborarea ca și cuvânt cheie. Cred că este extraordinar că suntem în acest forum și colaborăm împreună.
Forumul Român Pro-Vaccinare este un alt exemplu de colaborare pe care îmi doresc să-l văd mai activ și mai implicat în zona de educare-informare, dar cred că fiecare dintre noi are un rol în zona de educare-informare: farmacist, medic, educator, mass media, noi ca reprezentanții a industriei și noi ca reprezentanții ai diverselor asociații de pacienți.
Cred că prevenția nu este responsabilitatea cuiva anume. Este responsabilitatea tuturor.
Și cred de asemenea că discuțiile despre prevenție niciodată nu sunt suficiente într-o țară unde mortalitatea din boli prevenibile prin vaccinare este foarte mare și unde populația este îmbătrânită.
Deci avem nevoie de prevenție și de imunizare, vaccinarea joacă un rol esențial, proximitatea, accesul la vaccinuri este esențial, de asemenea rolul farmaciei fiind indubitabil unul foarte mare și poate nedrept în acest moment de diminuat încă în proces.
Și acesta cred că ar fi poate un lucru la care să ne gândim mai susținut.
Aș mai dori să adaug un singur lucru: s-a discutat despre plata serviciului de vaccinare. Eu văd lucrurile mai simplu: fiind reprezentantul unei companii care aduce pe piață aceste produse, aceste vaccinuri, eu văd lucrurile extrem de matematic: un număr de pacienți este vaccinat, un număr de persoane se imunizează.
Calea prin care se imunizează n-ar trebuit să influențeze bugetul, pentru că vorbim de același număr de persoane care se imunizează. Deci avem un trend, avem o dezvoltare a acestui număr, care se poate întâmpla prin cabinet sau prin farmacie.
Nu este o dublare a acestor costuri, este un cost care urmează pacientul. Iar acest lucru ne ajută foarte tare, în special de când a fost implementată compensarea vaccinurilor și a deschis accesul la vaccinuri într-un mod fără precedente în România până acum", conchide Cristina Pricop (Corporate Affairs Lead Sanofi Romania).
Află mai multe despre noile tendințe în vaccinare aici:
Privind la nivel internațional, putem învăța din experiențele altor țări care au implementat cu succes vaccinarea în farmacii:
Marea Britanie: Aici, vaccinarea gripală în farmacii a fost disponibilă din 2002, iar rata de acoperire a ajuns la aproximativ 75%. Aceasta a contribuit la reducerea presiunii asupra asistenței medicale primare.
Franța: Proiectul pilot din 2017 a dus la vaccinarea a 159.139 de persoane în doar șase luni, demonstrând eficiența farmaciilor în creșterea ratelor de vaccinare.
Portugalia: Din 2007, farmaciștii au avut dreptul de a administra vaccinuri, iar în sezonul 2008-2009, 36,4% din vaccinările antigripale au fost realizate în farmacii.
Grecia: țara cu una dintre cele mai mari rate de acoperire vaccinală (aproximativ 65%), farmaciile sunt principalul vector în lupta cu bolile transmisibile, și totodată, principalul factor care a contribuit la acest procent.
Aceste exemple ne arată că, prin implicarea farmaciilor, putem îmbunătăți semnificativ accesul la vaccinare și, implicit, sănătatea publică.
Pași pentru viitor în România
Pentru a optimiza accesul la vaccinarea antigripală în România, trebuie să ne concentrăm pe câteva direcții cheie:
Extinderea Programului: Transformarea programului pilot într-un serviciu permanent și extinderea acestuia si catre alte vaccinuri compensate, cum ar fi HPV și pneumococic sau dTPa (diftero-tetanos-pertussis acelular).
Instruirea Farmaciștilor: Asigurarea unei pregătiri adecvate pentru farmaciști, inclusiv cursuri de formare continuă, pentru a le permite să administreze vaccinuri eficient.
Campanii de Informare: Dezvoltarea de campanii de educație pentru sănătate care să abordeze neîncrederea în vaccinuri și să promoveze beneficiile vaccinării în farmacii.
Colaborare cu Autoritățile: Colaborarea strânsă cu Ministerul Sanatatii, CNAS, Ministerul Educatiei și alte entitati publice sau private pentru a asigura un cadru legislativ favorabil și pentru a facilita implementarea eficientă a programelor de vaccinare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News