Scandalul Volkswagen va afecta PIB-ul României și va produce pierderi resimțite de fiecare român. La fel ca în 2008-2009, autoritățile tac, iar o mare parte a publicului încă nu realizează că acest tsunami va lovi și țara noastră.
O analiză Erste, publicată de Mediafax, ia în calcul doar exporturile fabricilor românești de componente auto în Germania, care ajung la 1 procent din PIB. Însă, un scandal de anvergura celui provocat de concernul german afectează toți producătorii auto din lume. Adică, sunt în pericol 2,9 procente.
Este greu de crezut că totul se rezumă doar la motoarele diesel ale concernului german. Amenda pe care o are de plătit, potrivit presei de peste ocean, ar fi de 18 miliarde de dolari. Fără a mai lua în calcul compensațiile pentru dealeri și clienți, care vor fi stabilite prin procese civile. Grupul VW a anunțat că a pregătit 8 miliarde pentru despăgubiri. Cine îi va împrumuta diferența? La ce costuri? Teoretic, asta duce la faliment.
Efectul de contagiune, principalul pericol
Chiar dacă amenzile nu vor fi atât de mari, efectul psihologic al discuțiilor despre falimentul VW îngheață bursele. Acțiunile s-au prăbușit, iar în cădere gigantul trage după el întreaga industrie auto. Scenariile care inundau internetul privind falsificarea datelor de consum, sau a celor de siguranță, au de acum un corespondent în realitate. Iar scenariile privesc toate mărcile.
Sute de grupuri de activiști au luat la puricat toți indicatorii raportați de firme, de la distanța de frânare până la timpul de dezaburire a geamurilor declarat de producător. În acest climat, investițiile în industria auto se vor reduce simțitor, cel puțin pentru o vreme.
Piața auto, mai mare decât piața farmaceutică
Poate că acțiunile grupului vor fi preluate de statul german, dacă amenda din SUA va duce în faliment compania. Poate că va fi declarată insolvența. Sau poate o nouă firmă va prelua activele (uzinele și mărcile).
Cert este că piața auto va fi afectată, după căderea unui brand care își spunea chiar așa: Das Auto. Iar economiile europene care depind direct de producția de automobile, la fel. Noi vom resimți impactul nu doar în fabricile de piese auto din țară. În Spania uzinelor Seat, aparținând VW, muncesc sute de mii de români, care își susțin familiile de acasă.
Industria auto reprezintă 18% din economia globală. Industria farmaceutică doar 13 procente. Pentru medicamente există alternative, pentru automobile... vom vedea.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu