Bogdan Oprea a atras atenţia asupra fenomenului fake news, spunând chiar cu ce preţ se poate "cumpăra" o ştire falsă care să fie rostogolită, apoi, pe reţele, în diferite scopuri.
Bogdan Oprea, cadru universitar în cadrul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din București, specialist în comunicare dar şi posesor al unei licențe de paramedic a vorbit, la DC News, despre fenomenul fake news. Oprea a explicat cât de uşor este pentru cineva să producă un fake news.
"Cu siguranţă oamenii ar putea să facă fake news dar nu cred că îi va ajuta manualul meu, deoarece el e construit în ideea de a combate acest fenomen al fake news-ului, al dezinformării şi chiar manipulării, în special online. Dacă vom parcurge capitolele lui vom descoperi tehnici de manipulare care sunt folosite şi în spaţiul media general, nu doar în cel al presei online.
Revenind la întrebarea cât de greu este să faci fake news în zilele noastre, se pare că e din ce în ce mai uşor. De altfel, studiile arată că o ştire fake news poate fi cumpărată pentru 15 dolari. Dacă dai o căutare pe Google, după companii care fabrică ştiri fake, găseşti diferite oferte, iar preţul unei ştiri false porneşte de la 15 dolari", a explicat, la DC News, Bogdan Oprea.
În ultimii ani, fenomenul "fake news" a luat amploare la nivel mondial, ajungând să fie blamat de cei mai importanţi lideri ai lumii. Cu toate astea, puţini ştiu că, de fapt, sub răspândirea acestui fenomen stă eşecul societăţii de a-şi învăţa cetăţenii să filtreze informaţia şi să gândească critic în faţa unui flux imens de informaţii din lumea digitală.
Conform unui material realizat de Forbes, societatea a prioritizat viteza în faţa acurateţii, distribuirea sau fenomenul de "share" în faţa cititului, dar şi comentariile în faţa înţelegerii. Copiii sunt învăţaţi să se bazeze pe asistenţi digitali pentru a se descurca în lume în loc să navigheze prin peisajul informaţional de unii singuri. Şcolile nu mai învaţă "căutarea la sursă", arbitrarea conflictelor, separarea faptelor de opinii, căutarea de informaţii sau chiar şi conceptul simplu al verificării şi validării.
Pe scurt, societatea nu mai este învăţată să se gândească la informaţie, fiind lăsată să plutească în derivă în era informaţională.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu