A facut-o atunci cand, in urma cu doua zile, a afirmat ca va utiliza Curtea Constitutionala pentru a bloca o serie de initiative ale Parlamentului vizand revizuirea Constitutiei. Exact ceea ce spusesem si eu. Ca va utiliza articolul 152 pentru a actiona in sens distructiv. Si ca mult mai util pentru Parlament este sa isi propuna nu o revizuire, ci o noua Constitutie. Dar cum s-a ajuns in aceasta situatie? Si care sunt, totusi, optiunile in acest moment?
Mult timp, in USL s-a vorbit pe doua voci atunci cand a venit vorba despre Legea fundamentala. In sensul ca liberalii, in frunte cu Crin Antonescu, faceau declaratii publice referitoare la necesitatea elaborarii unei noi Constitutii. Iar Victor Ponta, din ce in ce mai insistent, spunea “revizuirea”. Nu este un simplu detaliu. O noua Constitutie este supusa aprobarii Parlamentului si apoi aprobarii cetatenilor, ca si o Constitutie revizuita. Cu deosebirea ca, in cazul unei revizuiri, intervine un element nou: articolul 152, care stabileste ce nu poate fi revizuit iar termenii sunt destul de generali si usor de interpretat, intr-un sens sau in altul, de catre Curtea Constitutionala. In plus, Curtea Constitutionala poate interveni si in ceea ce o priveste. In timp ce, in cazul unei Constitutii noi, un asemenea handicap nu exista.
Curtea Constitutionala a Romaniei, alcatuita si din cunoscatori si din necunoscatori ai dreptului constitutional, si din oameni numiti politic de majoritatile parlamentare dintr-un moment sau altul sau de presedinte, deci datori politic cuiva sau altcuiva, are interesul sa-si conserve statutul actual. De aceea, ea va respinge in mod natural orice schimbare care ar putea conduce la independenta institutiei ori la profesionalizarea ei. Fiind angajata politic, cel putin pana la sfarsitul acestui an, cu o majoritate controlata de Traian Basescu, prin intermediul Curtii Constitutionale, acesta va ataca, cum de altfel a si spus, orice decizie parlamentara necovenabila lui in ceea ce priveste revizuirea Constitutiei. Ceea ce, pana la urma, inseamna ca munca unui intreg parlament poate deveni, in parte sau in totalitate, inutila.
Avand acest element de santaj, Traian Basescu va negocia. Va ceda in unele situatii, obtinand fel de fel de garantii din partea majoritatii, care il vor ajuta sa-si conserve privilegii si puteri.
E greu sa descifrez ce s-a aflat in spatele insistentei cu care PSD a avansat teza revizuirii. Ignorarea instrumentelor pe care le va avea si le va utiliza Basescu intr-un asemenea scenariu? O influenta hai sa-i spunem euro-atlantica? Sau, Doamne fereste, un targ cu locatarul de la Cotroceni?
Alternativa nu poate fi decat una singura. Si viitorul imi va da, si intr-un caz si-n altul, dreptate. Solutia este o Constitutie noua. O asemenea decizie tine pur si simplu de vointa politica a USL. Si nu complica deloc situatia nici in plan intern, nici in plan extern.
Citește mai multe pe CorectNews
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News