Ce fac influencerii în online se poate numi manipulare?
Sociologul Mădălina Hideg, directorul casei de sondare ARGUMENT, a vorbit despre practicile manipulatoare din social-media și diferențele dintre formatorii de opinie din mass-media și cei din online.
"Publicul din România respinge manipularea prin mass-media, în schimb se duce către influenceri. E diferită manipularea de influențare?" a întrebat jurnalistul Val Vâlcu.
Mădălina Hideg: Din păcate, mass-media și-a erodat încrederea foarte mult în rândul publicului general și din cauza diferitelor scandaluri, din cauza faptului că unele trusturi au fost asimilate cu anumite puteri politice...
Val Vâlcu: Păi nu asta se întâmplă și pe Facebook? Fiecare cu bula lui?
Mădălina Hideg: Da, dar Facebook nu a pornit de la acele premize, adică mass-media a fost câinele de pază al democrației și oamenii aveau alte așteptări.
Jurnalistul Val Vâlcu a întrebat mai apoi cum s-a ajuns ca persoane "care vând pantofi și fac reclamă la rujuri" să ne spună cu cine să votăm, făcând referire la cazul lui Călin Georgescu, promovat de influenceri pe TikTiok și propulsat pe locul 1 în primul tur al alegerilor prezidențiale, anulat de CCR ulterior.
"Unul care vinde pantofi, face reclamă la rujuri, altul își etalează mașinile, toaletele... ăștia, cu două zile înainte, se apucă și-ți dau sfaturi politice. Nu ți se pare ciudat? Să vedem acum vreun personaj de Cartoon Network că spune lui mama și tata cum să voteze..." a spus Val Vâlcu.
Mădălina Hideg a încercat să explice fenomenul: Toți acești influenceri se erijează în modele de viață pentru followeri, pentru urmăritori. Și atunci, cumva, ceilalți consideră că acești influenceri au dreptul să-și exprime părerea cu privire la orice aspect al vieții. Așa cred că s-a întâmplat și cu exprimarea acestor opțiuni politice și tocmai de aceea cred că publicul lor nu i-a sancționat.
Val Vâlcu: Și-acum s-a văzut că au primit indicații de regie de la PNL pentru Călin Georgescu. Le spuneau influencerilor... ai grijă ce spui aici, uită-te în cameră, nu da din cap, nu clipi... mă rog, deci era prestabilit nu doar textul ci și formatul de către finanțator.
Mădălina Hideg: Da, dar să nu uităm că asta se întâmplă cam cu toate tipurile de produse pe care le promovează acești influenceri și a intrat cumva în cutuma lor. Iar cei care îi urmăresc nu percep că ar fi făcut neapărat ceva greșit. Ok, știm că sunt plătiți să promoveze anumite produse, fie că e o mașină sau un candidat la alegerile electorale - este tot un produs până la urmă. Și atunci nu am văzut ca acești influenceri să fie sancționați de către publicul lor.
Că ni se poate părea puțin imoral... că dacă stăm să privim de la distanță ni se pare că a fost manipulare sau încercarea de a influența un anumit comportament într-o anumită direcție... ok, dar publicul lor nu i-a sancționat. Și aici mi se pare că ar trebui să insistăm mai mult, cel puțin noi sociologii, cu analiza.
Interviul complet, aici:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Anca Murgoci
de Anca Murgoci