Comandorul (ret) Eugen Niculae a venit cu o ipoteză privind modul în care conductele Nord Stream au fost avariate și care ar putea fi efectele scurgerilor de gaze asupra flotabilității navelor care trec prin zonă.
Publicitate
La începutul acestei săptămâni, Nord Stream 1 și Nord Stream 2 au fost avariate, iar scurgerile de gaze au putut fi văzute la suprafața Mării Baltice (citește AICI). Distrugerea conductelor a provocat mari dileme în comunitatea internațională, vina fiind aruncată între Rusia, Marea Britanie și Statele Unite ale Americii. Comandorul (ret) Eugen Niculae a explicat cum ar fi putut fi avariate gazoductele, fie cu ajutorul unor vehicule submarine fără pilot, fie prin autodistrugere telecomandată:
„La adâncimea la care sunt conductele, la 100 de metri, pot coborî unmanned vehicle (vehicule fără pilot) care pot acționa fără nicio problemă. Adâncimea Mării Baltice în acea zonă este între 55 și 460 de metri. Având în vedere zona în care s-a produs, este destul de ușor de ajuns cu un mini-submarin fără pilot. În plus, nu știu metoda constructivă, dar, de obicei, la obiectivele strategice, există puncte de autodistrugere care pot fi telecomandate. Cel care a făcut-o poate să o și distrugă.
În general, la joncțiuni, pot fi plasate elementele, pentru că la joncțiune distrugerea e mai mare, cu un efort mai mic poți să strici mai mult. Acolo sunt element de prindere și conexiune care, odată lovite, se pot desprinde pe o suprafață mai mare. Dacă e doar pe o țeavă, unde nu sunt joncțiuni, poți da cel mult o gaură“, a spus comandorul (ret) Eugen Niculae.
CITEȘTE ȘI - Putin dă vina pe „anglo-saxoni“ pentru „sabotarea“ Nord Stream 1 și 2
De asemenea, comandorul Eugen Niculae a vorbit despre eventualele riscuri la care sunt supuse navele ce trec prin zona scurgerilor de gaze:
„În primul rând, prin adâncimea la care s-a produs, nu cred că poate afecta navele din punct de vedere al flotabilității, pentru că iese repede la suprafață. Sunt teorii care spun că în Triunghiul Bermudelor, hidratul de metan e pe fundul oceanului la adâncimi de mii de metri și acolo se produc erupții. Sunt mai multe zone în lume în care s-au mai făcut teste de acest gen și care spun că dacă se ridică gazul la suprafață, scade densitatea apei și orice navă își pierde flotabilitatea. Aceste chestiuni sunt punctuale și implică doar navele care ar fi trecut pe acolo în momentul ăla. Așa, după o perioadă de timp, mai ales că bănuiesc faptul că scurgerea s-a oprit, nu cred că vor fi probleme.
Totodată, scurgerea se poate opri pe secțiuni, ca la tuneluri. Anumite secțiuni pot fi izolate în caz de avarie, iar aceste pipeline-uri sunt și monitorizate. Ele au puncte de control și probabil că în punctele de joncțiune mai mult ca sigur erau niște senzori de control care puteau semnala din timp. Sunt sistemele SCADA care mențin integritatea traseelor de petrol la suprafață, în subteran și chiar și submarin. Nu cred că, ulterior producerii acestor scurgeri, navele ar avea de suferit din punct de vedere al flotabilității. În ceea ce privește scurgerile de gaze, depinde și de nave, pentru că ele pot să navigheze în acea zonă pe diesel, să nu mai folosească motoarele cu ardere. În acest fel, nu mai pot exista scântei și alte probleme. Nu cred că aceste scurgeri vor afecta flotabilitatea navelor“, a conchis, pentru DC News, comandorul (ret) Eugen Niculae.
CITEȘTE ȘI - CIA ar fi avertizat Germania cu privire la posibile atacuri asupra gazoductelor din Marea Baltică
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu