Cum arată violența, absenteismul, consumul de substanțe și hărțuirea în unitățile de învățământ. Concluziile studiului „Siguranța în școală”

FOTO: Pexels
FOTO: Pexels

50% dintre elevi au fost ținta unor expresii injurioase, jignitoare, 36% dintre ei au fost victime ale răspândirii unor zvonuri răutăcioase, 22% s-au certat violent cu unii colegi, iar 21% au fost ținta unor agresiuni cu caracter obscen, potrivit studiului „Siguranța în școală”, demarat de Ministerul Educației și de Poliția Română, prin Direcția Siguranța Școlară.

Studiul a fost făcut pe un eșantion ce cuprinde 537 de unități de învățământ din cele două categorii vizate (unitățile de învățământ gimnazial, respectiv unitățile din învățământul secundar superior), analiza prelucrând un număr de 10.776 chestionare valide ale elevilor, 6.657 chestionare ale profesorilor și 12.209 chestionare ale părinților, după cum se arată în raport.

Chestionarele au fost autoadministrate online, în perioada 8 februarie – 8 martie 2024, potrivit aceleiași surse.

Ce arată datele referitoare la manifestările de violență în școală (percepția elevilor)

  • datele colectate arată o incidență ridicată a unor forme de agresiune verbală în mediul școlar, mai mult de jumătate dintre elevii care au participat la studiu apreciind că apar frecvent (des sau foarte des) situații în care colegii de clasă vorbesc în timpul orelor și înjură, folosesc expresii urâte, jignitoare;
  • absenteismul reprezintă o problemă importantă în școlile din România, mai mult de o treime dintre respondenți declarând că se întâmplă des sau foarte des ca elevii din clasa lor să absenteze nemotivat de la ore;
  • violența fizică se situează la cote mai scăzute comparativ cu cea verbală sau psihologică, însă pare a fi un fenomen destul de răspândit, în condițiile în care mai mult de un sfert dintre elevi declară că apar frecvent situații în care colegii de clasă se lovesc (se bat, se îmbrâncesc, aruncă cu obiecte etc.);
  • în opinia elevilor, consumul de droguri și consumul de alcool sunt comportamente cu o incidență scăzută în mediul școlar, aproape 90% dintre elevi apreciază că aceste conduite apar rar sau nu se regăsesc deloc în rândul colegilor de clasă. Totuși un procent de aproximativ 4% dintre respondenți declară că se întâmplă frecvent ca elevii din clasa lor să consume droguri sau alcool în incinta școlii;
  • există unele diferențe semnificative statistic în răspunsurile elevilor în funcție de anumite criterii socio-demografice. Deși diferențele sunt mici, se observă faptul că unele comportamente ce pot fi catalogate în sfera indisciplinei (vorbitul în timpul orelor/ deranjarea orelor și absenteismul nemotivat de la ore) sunt apreciate ca frecvente, într-o măsură mai mare, de către elevii din mediul urban;
  • există unele diferențe de opinie între băieți și fete în ceea ce privește frecvența unor conduite negative în mediul școlar. Astfel, un procent mai ridicat dintre fete declară că acte de violență verbală și psihologică sunt frecvent întâlnite în rândul colegilor de clasă, în timp ce băieții recunosc într-o pondere ușor mai ridicată conduite precum furtul de obiecte, consumul de alcool și droguri în rândul colegilor.

Incidența diferitelor forme de violență în mediul școlar în anul 2023

  • 50% dintre elevi au fost ținta unor expresii injurioase, jignitoare;
  • 36% au fost victime ale răspândirii unor zvonuri răutăcioase;
  • 22% s-au certat violent cu unii colegi;
  • 21% au fost ținta unor agresiuni cu caracter obscen;
  • 18% au fost hărțuiți, umiliți.
  • 45% dintre elevii care au declarat că au fost victime ale actelor de violență au beneficiat de ședințe de consiliere școlară;

Alte concluzii ale studiului

  • agresiunile fizice au fost semnalate de către 16% dintre elevi;
  • cele mai eficiente modalități prin care școala poate interveni în situațiile de violență a elevilor sunt activitățile de consiliere/discuțiile cu consilierul școlii (pentru 68% dintre profesori) și relaționarea și comunicarea cu părinții (în opiniile a 67% dintre profesori);
  • aproximativ 4% dintre elevi afirmă că, în școala lor, consumul de droguri și consumul de alcool sunt comportamente întâlnite frecvent;
  • peste 96% dintre cadrele didactice au afirmat că poliția este principalul partener al școlilor în prevenirea și combaterea violenței, iar 75% dintre elevi au susținut faptul că în școala lor au fost organizate activități de prevenire a violenței, la care au participat polițiști. Dintre elevii care au afirmat că au participat la activități preventive la care au fost prezenți polițiști, 56% apreciază că informațiile primite în cadrul acestor întâlniri au fost interesante mai ales datorită caracterului de noutate sau clarificărilor aduse, iar 42% dintre elevi au considerat utile informațiile prezentate, pentru gestionarea unei situații de risc;
  • conform opiniilor elevilor, primele trei măsuri pe care poliția ar trebui să le ia pentru ca școala să fie un loc mai sigur sunt: să ofere elevilor mai multe informații despre cum să evite situațiile de risc, să îi informeze mai bine despre consecințele pe care le pot suporta în cazul încălcării legii, precum și să asigure o prezență mai accentuată a polițiștilor în școală pentru a-i descuraja pe eventualii agresori;
  • din perspectiva părinților, primele trei măsuri pe care poliția ar trebui să le ia pentru a crește nivelul de siguranță în mediul școlar sunt: o prezență mai frecventă a polițiștilor în zona școlii pentru ca eventualii agresori să fie descurajați, derularea mai multor activități de informare și programe preventive în școală și sancționarea persoanelor care reprezintă un pericol pentru siguranța elevilor.

Citește mai multe date din raport aici.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel