Cum COMAC C919, al chinezilor, ar putea salva TAROM? Pilotul Osiceanu: Se zbate să rămână în viață

Sursa: Pexels
Sursa: Pexels

Pilotul Cezar Osiceanu a vorbit despre avioanele chinezești care ar putea salva TAROM. 

”COMAC C919, o variantă pentru TAROM?” este ultima problemă ridicată de pilotul Cezar Osiceanu. 

”Poate deveni astăzi China partenerul României în aviația civilă? Aceasta este întrebarea! Duopolul mondial Boeing - Airbus este pe cale să se spargă odată cu urcarea rapidă pe poziția a treia a brazilienilor de la Embraer, cu noile eforturi ale rușilor de revenire pe piața internă cu modelele de Tupolev și Iliushin și mai nou cu chinezii și al lor COMAC C919. 

De reținut este faptul ca alianța aeriană Sky Team, din care face parte și TAROM, are deja 10 avioane C919 și comandate încă 95. C919 cu o capacitate de 164 de locuri înlocuiește cu succes deja, în China, Airbus 32, acolo unde Boeing-ul are încă probleme cu reluarea producției sale de MAX-uri al cărui viitor ca model este din ce în ce mai incert ca urmare a catastrofelor petrecute, a învechirii tehnologice și a politicilor marilor companii aeriene” arată pilotul care afirmă că TAROM a reușit ”să mențină o flota hibridă de avioane turbopropulsoare și jet de producție americană și europeană”, însă remarcă achiziția avioanelor ”Airbus 318 care concurau cu cele Boeing 737-300 deja existente în flotă, ceea ce a produs pierderi constante până la eliminarea lor din flotă în 2024. Urmare a măsurilor de redresare impuse, compania a vândut în pierdere, față de ceea ce dorea să obțină, avioanele Boeing 737-300 și ulterior a vândut, pentru a fi tăiate, celelalte 4 A318 pentru o sumă nefăcută public”. 

”Astăzi, când Tarom-ul se zbate să rămână în viață ajungând la o flotă de doar 14 avioane (din care 4 în leasing operațional), din care, din motive diferite, zboară în medie 6-7, încercările de reînnoire a flotei se lovesc de eterna problemă a banilor.

Inițial, Comisia Europeană a respins planul de reorganizare al Tarom-ului și ulterior a aprobat unul nou care prevedea ca din ajutorul de stat solicitat să se reînnoiască o parte din flota de avioane. 

Prima încercare de achiziționare a 4 avioane Boeing 737 MAX de la o companie chinezească cu sediul în Irlanda nu s-a mai finalizat, mai ales că UE nu era foarte fericită cu soluția găsită. În prezent, se așteaptă finalizarea contractului prin care în anul 2025 se va prelua în leasing operațional un MAX și în leasing financiar alt avion din același model, dar de la altă companie. 

Și totuși COMAC C919

În condițiile în care în Tarom are aceste probleme financiare foarte mari, fiind forțată să închirieze 2-3 avioane de la compania românească DAN AIR pentru a putea reduce pierderile provocate de numărul redus de avioane folosibile și dorește totuși să își extindă flota, avionul chinezesc poate fi o soluție.

Argumentul principal ar fi cel financiar deoarece:

1. C919 este mai ieftin cu mult față de omonimele sale Airbus 321 și Boeing 737 MAX 

2. Tarom, dacă va deveni primul operator aerian european al acestui model, va putea beneficia de o serie de reduceri de preț, facilități etc. 

3. Capacitatea de 164 de pasageri și raza lui de acțiune reprezintă exact zona pe care Tarom se zbate să supraviețuiască prin modificări ale tipului de business făcute în ultimii cinci ani, când a devenit din companie de linie pentru transport pasageri și marfă, companie de pasageri, apoi companie hibrid pentru curse regulate și charter, iar în prezent doar pentru curse regulate și acelea anulate sau făcute cu avioanele altei companii aeriene 

Alt argument ar fi cel tehnic deoarece: 

1. C919 are o multitudine de componente de la Boeing și Airbus ceea ce ar face și mai ușoară și rapidă tranziția și pregătirea personalului deja calificat pentru cele două. 

2. Prin introducerea acestui model se va putea asigură maintenanta modelului la Tarom creând un centru european de reparații la București. 

3. Fabrica de avioane de la Băneasa, care acum este în faliment și în curs de distrugere a patrimoniului ei teritorial pentru a se face loc rechinilor imobiliari, ar putea fi relansată în cooperare cu chinezii pentru că în toată Europa nu există nici o facilitate atât de mare, cu personal calificat și certificat internațional, cu dotări tehnice la nivel actual etc și nefolosită deloc!

Politica bat-o vina!

Cu surle și trâmbițe s-a lansat marea revoluție a Taromului pe baza planului de reorganizare executat de Price Waterhouse&Cooper PWC.

Pe lângă faptul ca cei care l-au făcut au fost habarniști total în materie de aviație, politicienii noștri, și mai tari ca ei, au luat măsuri la fel de greșite. 

Una dintre acestea a fost crearea unei companii tehnice în care Tarom venea cu hangarul (unicul de pe Otopeni), personalul calificat și atestat, și propriile avioane primind în schimb 50% din acțiuni! Și bineînțeles din viitoarele profituri și mai ales pierderi!! Incredibil, nu-i așa ? 

O altă poveste a rezultat din vizita Guvernului în Emirate și Qatar și în urma căreia zvonurile de vânzare dădeau ca sigura preluarea Taromului de către una din companiile respective. 

Și tot așa! 

(...)

Cu toate ca Airbus și Boeing ar fi putut prelua ROMAERO și transforma în linie de asamblare, niciun politician dâmbovițean nu a propus asta până acum sperând, ca de obicei, într-un faliment controlat și vânzarea pe bucăți. 

BRICS la orizont? 

Formarea BRICS, Revenirea lui Trump, viitoarea pace, demolarea structurilor sorosiste, rolul de playmaker al lui Orban în Europa, situația financiară de la Boeing, victoria Airbusului 321 în fața Boeingului 737 și altele vor pune aviația civilă în anul 2025 pe alte poziții în mod evident.

Să nu uităm că Boeing, știind ca a ieșit Trump din nou președinte, s-a împrumutat de doar cincizeci cinci de miliarde dolari americani în speranța ca îl vor păcăli din nou ca în primul mandat, să le dea ajutor financiar. 

Doar că Trump după catastrofele cu MAX-ul le-a spus clar atunci să schimbe modelul ceea ce Boeingului i-a intrat pe o ureche și i-a ieșit pe alta! 
În cadrul BRICS se fac afaceri masive în aviație iar America lui Trump va trebui să mute rapid și în forță pentru a contrabalansa. În aviație Biden deja a mutat strategic prin producția de combustibil tip SAF prin magie și alchimie din apă și gaz, doar că Trump vrea revenirea la petrolul standard pentru a scădea prețurile de cost și producție.

COMAC C919 poate folosi combustibili clasici și SAF ceea ce îl face propozabil pe piața europeană și națională (acolo unde nu se fabrică petrol SAF de exemplu!)” explică pilotul. 

În final Cezar Osiceanu precizează: ”Nici nu am apucat să termin articolul ca a și venit de la Pentagon citire ca a fost declarată compania chineză COMAC ca fiind una militară care  operează în USA!  Anterior, în primul mandat, Trump blocase exportul către China a motoarelor auxiliare APU necesare avionului C919 iar Honeywell introdusese restricții la folosirea bazelor sale de date pentru acest avion. În 2013, COMAC deschisese în USA o subsidiară care, printre altele, să pregătească intrarea pe piața americană a avioanelor chinezești”. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

acest articol reprezintă o opinie
Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2025 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
NoMy - smt4.5.3
pixel