După o lungă vacanţă se apropie rapid începerea şcolii şi a grădiniţei. După cum în vacanţă activitatea predominantă pentru copii este jocul (sau orice altă activitate relaxantă), este necesar ca încet-încet să se intre într-o nouă rutină, un nou program zilnic. În plus, în vacanţă o parte dintre copii s-au obişnuit mai mult cu prezenţa părinţilor, care, de asemenea, au fost într-o perioadă în concediu. Este timpul pentru o reobişnuire cu ideea că vor petrece mai puţin timp relaxant cu părinţii şi mai mult în direcţia unor activităţi organizate, de învăţare.
autor: Lect. Dr. Georgeta Pânişoară, Universitatea din Bucureşti
Pentru a face mai uşoară trecerea de la programul de vacanţă la programul de grădiniţă/şcoală acţiunea familiei este una pe cât de complexă, pe atât de importantă. Părinţii trebuie să fie nişte îndrumători în tot acest proces astfel încât tranziţia între vacanţă şi şcoală să fie una pozitivă, plăcută. Deciziile luate împreună referitoare la alegerea rechizitelor, al noului ghiozdan, a hainelor pentru şcoală pot diminua eventualul stres al copilului (mai ales dacă merge prima oară la grădiniţă sau şcoală).
Accentuarea elementelor pozitive legate grădiniţă sau şcoală va atrage, al rândul ei, o stare psihică pozitivă faţă de acestea. Spre exemplu, puteţi face un exerciţiu simplu prin care să îi cereţi copilui să menţioneze trei lucruri frumoase referitoare la şcoală. Alternativ, este util să menţionaţi şi dumneavoastră alte trei lucruri pozitive (puteţi astfel direcţiona atenţia spre anumite aspecte pe care le doriţi accentuate: ”că va învăţa multe lucruri”, ”că va învăţa să discute frumos”, ”că va revedea colegii” etc. )
Mulţi copii încearcă un sentiment de nesiguranţă referitor la ceea ce îi aşteaptă în noul an şcolar (pe fondul conflictelor cu anumite cadre didactice sau a unei discipline draconice, impuse prin forţă de către acestea). Este de dorit să verificaţi temerile lor, să discutaţi cu ei, să glumiţi pe tema respectivă (fără a-l ironiza sau ridiculiza pe copil.)
Adaptarea la programul şcolar presupune pe lângă aspectele psihologice şi aspecte şi deprinderi fizice, referitoare la orele de culcare şi sculare, modificate faţă de vacanţă (de multe ori copiii se culcă târziu şi se scoală târziu în vacanţă). Aşa că o adaptare timpurie, cu 2-3 săptămâni înainte este de dorit. Mai ales că oboseala fizică poate atrage oboseală psihică în primele zile de şcoală.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News