Trei accidente au avut loc în această dimineață pe autostrada A3, în zona localității Gruiu din județul Ilfov. Pilotul de curse și specialist în conducere defensivă, Titi Aur ne-a explicat ce trebuie făcut și cum ne dăm seama că, pe șosea, este posibil să fie polei și, mai ales cum să ne comportăm.
"Poleiul este numit și gheață neagră, pentru că de fapt gheața este atât de subțire încât nu se vede că este gheață așa cum se vede clar când este gheață sau zăpadă și atunci creierul prelucrează altfel informația, reprezintă unul dintre cele mai periculoase lucruri care ni se pot întâmpla când conducem. Cum putem preveni? În primul rând toate mașinile moderne ne avertizează atunci când temperatura scade sub +4 grade. Se a prinde un bec în bord, piuie, face diferite lucruri pentru a ne atrage atenția asupra faptului că s-ar putea să apară poleiul", a spus Titi Aur.
"Deci de la +4 grade în jos pentru că între a merge în localitate sau într-o zonă îndosită, pădure, între dealuri și a ieși e câmp poate să fie o diferență de temperatură de 3-5 grade. Când te urci pe pod, în zone unde umiditatea este mai mare sau în zonă în care a fost umbră ziua și a rămas asfaltul ud, când vine înghețul acolo apare poleiul. Când sunt în jurul temperaturii de 2-3 grade mă aștept că poate să apară poleiul. Sunt foarte atent când conduc și când, pe șosea, am impresia că sunt niște urme pe direcția de mers care apar pe unde au trecut mașinile din față iar pe unde nu au călcat mașinile din față este puțin altfel culoarea... pe asfaltul normal nu se fac acele urme... Ce trebuie făcut? În afară de redus viteza testăm din când în când aderența la frânare. Asta înseamnă că atunci când nu am pe nimeni în spate, nu am pe nimeni în față, sunt într-o zonă sigură... și nu la 100 km/h, la 70, la 60 km pe oră pun piciorul pe frână puțin mai violent. Atunci va sistemul ABS dacă este polei. Când simt asta? Tremură puțin pedala. Asta nu este o defecțiune tehnică. Acel tremurat de pedală este lăsat intenționat de producătorul mașinii ca să te anunțe că una sau mai multe roți au fost la limita blocării și eu, sistemul am făcut-o să nu se blocheze", a explicat fostul pilot de curse.
"Când pleci de pe loc sau chiar în viraje când se aprinde becul de la sistemul ESP privind controlul tracțiunii este pentru că mașina a derapat puțin. Deci am în mașină sisteme care mă avertizează: acea temperatură din bord, sistemul ABS și sistemul ESP", a mai spus specialistul în conducere defensivă.
"Foarte important! Diferența de aderență este foarte mare sau destul de mare între a merge pe o gheață rece și a merge pe o gheață caldă. Asta înseamnă că roata nu alunecă practic pe gheață. Roata alunecă pe stratul de apă format între cauciuc și gheață. Când calcă se face o topire superficială care și reîngheață în spatele nostru. Dacă afară sunt minus....30 de grade să spunem, aderența este foarte bună pe gheață. Dacă temperatura de afară este în jur de zero grade sau 4-5 grade și avem gheață pe șosea, adică deja avem strat de apă peste gheață, aderența este slabă.
Pe gheață este invers ca pe uscat. Pe uscat, cu cât este mai cald am aderență mai bună, iar pe frig am aderență mai rea, iar pe gheață cu cât este mai frig am aderență mai bună, și cu cât este mai cald am aderența mai slabă. Poleiul este cel mai periculos lucru pentru că treci brusc de la asfaltul negru aderent la asfaltul negru total neaderent, adică poleiul. Poleiul lasă asfaltul la aceeași culoare", a concluzionat Titi Aur.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu