Marile lanțuri de supermarketuri apelează la metode de marketing ce îi fac pe consumatori să gândească emoțional și să cumpere produse fără a gândi rațional dacă au nevoie de acestea.
Articolele promoționale din supermarket se pot vinde cu până la 70 de ori mai mult decât rata normală, arată o analiză privitoare la puterea de piață pe care giganții alimentar o exercită asupra gospodăriilor australiene, care include o preferință de a reduce mâncarea nedorită, scrie The Guardian.
O viitoare anchetă parlamentară, menită să investigheze afirmațiile de profit, se așteaptă să pună un accent semnificativ pe ofertele de produse alimentare, în timp ce autoritatea de reglementare a concurenței a sugerat, de asemenea, că ar putea da în judecată marile supermarketuri pentru promoții înșelătoare. Lanțurile și-au apărat practicile de stabilire a prețurilor.
În timp ce majoritatea cumpărătorilor cred că dețin controlul asupra a ceea ce cumpără, potrivit cercetărilor, consumatorii sunt puternic influențați de marketing, mai ales atunci când vine vorba de cumpărături.
Acel marketing, care include promovarea prețurilor și plasarea proeminentă a produselor, este puternic părtinitor către alegeri mai puțin sănătoase, potrivit lui Adrian Cameron, profesor de sănătate publică la Universitatea Deakin.
Marile supermarketuri au reduceri la alimente nesănătoase de două ori mai des decât la produsele mai sănătoase, cu oferte speciale de două ori mai mari, conform cercetării anterioare, co-autorizate de Cameron și publicate în 2019.
„Australienii tind să-și facă cumpărăturile în funcție de ceea ce este special”, a spus Cameron. „O mulțime de articole puse la promoții de preț sunt lucruri pentru care poți extinde vânzările. Ei numesc acele achiziții cumpărări impulsive – lucruri precum chipsurile și alte alimente nedorite.”, a mai spus el.
În timp ce consumatorii cheltuiesc de obicei de cinci ori mai mult pe un produs atunci când acesta este redus, în unele cazuri acest lucru poate crește mult mai mult.
Analiza Guardian Australia a cercetării ABS a constatat că cheltuielile consumatorilor au crescut de 70 de ori atunci când o marcă premium de ulei de măsline a fost redusă.
Datele ABS, preluate din cifrele scanerelor de supermarket colectate de agenție, oferă o perspectivă asupra atracției cumpărătorilor față de articolele promovate, care este și mai exagerată în perioadele de creștere a costurilor vieții.
Jana Bowden, profesor de marketing la Universitatea Macquarie, a spus că o cantitate limitată de produse la preț redus îi pune pe consumatori într-o stare psihologică emoțională, creând un sentiment irațional de teamă de a pierde.
„Suntem manipulați de aceste tactici, deoarece comportamentul nostru este condus de obiectivele noastre preexistente”, a spus Bowden.
Woolworths este cel mai mare lanț de supermarketuri din Australia, cu puțin înaintea rivalului Coles. Combinate, lanțurile controlează aproximativ două treimi din piață, deși aceasta crește la 90% în unele locații în care concurența este limitată.
Promoțiile sunt de obicei finanțate printr-un acord între un supermarket și un producător de alimente, multinaționalele care vând articole mai puțin sănătoase deținând de obicei cele mai mari bugete de marketing.
Activitățile de promovare vor fi incluse în viitoarea anchetă parlamentară, conform termenilor de referință, care este programat să înceapă audierile publice în această perioadă.
Cameron a spus că viitoarea investigație asupra supermarketurilor le-a oferit factorilor de decizie politică posibilitatea de a analiza marketingul cu alimente nedorite.
Reglementările din Regatul Unit restricționează promoțiile și guvernează plasarea în magazine pentru alimente și băuturi care sunt bogate în grăsimi, sare sau zahăr. Regulile sunt concepute parțial pentru a combate „puterea dăunătorului”, un termen care se referă la presiunea exercitată asupra părinților de către copiii lor pentru a cumpăra mâncare nedorită.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu