Înşelătoriile cu carduri bancare şi prin intermediul platformelor online au devenit din ce în ce mai greu de depistat de oamenii simpli, care pică în plasa infractorilor. Cea mai recentă este cea de pe site-urile de vânzări produse online, unde cumpărătorilor li se cere să îşi introducă datele cardului pe un site creat special pentru a goli conturile.
Skimming şi phishing, metode de fraudă cu carduri
Skimming-ul este procesul de copiere a datelor stocate pe banda magnetică a cardului, folosind dispozitive electronice speciale. Această operațiune se poate realiza la:
- ATM: prin fixarea unui dispozitiv de copiere pe fanta de introducere a cardului, în vederea copierii informațiilor de pe banda magnetică și a unei tastaturi false sau a unei mini camere video pentru înregistrarea PIN-ului în momentul introducerii acestuia.
- POS (Comercianți): în momentul în care este efectuată o plată la un comerciant (POS) și ulterior cardul este trecut suplimentar și printr-un alt dispozitiv pentru a copia informațiile de pe banda magnetică, informează educaţiefinanciară.info.
Iată câteva indicii care îţi pot semnala că eşti aproape să pici în capcană.
1. Tastatura sau partea ATM-ului ce conține fanta de introducere a cardului sunt detașabile. Poți încerca să le miști în plan vertical sau orizontal.ATM-ul are urme de vandalism, adeziv, dispozitive conectate sau cutii/stative de fluturași de marketing
2. În cazul tentativelor de fraudă la comercianți, aceștia vor încerca să manipuleze cardul în afara razei tale vizuale
3. Nu îți nota PIN-ul pe card, în agenda telefonului sau pe o hârtie în proximitatea cardului.
4. Nu lăsa comerciantul să plece cu cardul tău. Comercianții trebuie să amplaseze POS-urile la vedere. Cardul trebuie să fie tot timpul în raza ta vizuală.
5. Solicită de la comerciant chitanțele pentru tranzacțiile efectuate, chiar dacă nu au fost aprobate.
6. Nu accepta ajutorul persoanelor care oferă “suport” la retragerea de numerar de la ATM sau la aparente “erori” ale bancomatului.
7. De fiecare dată când introduci PIN-ul acoperă cu cealalta mână tastatura.
8. Verifică lunar extrasul de cont, astfel încât dacă apar tranzacții suspecte, adresează-te băncii cât mai repede.
- Atentie! Banca nu va solicita NICIODATĂ prin email sau online transmiterea/ actualizarea datelor personale.
- Email-urile falsificate sunt impersonale şi ajung de cele mai multe ori în zona de Spam.
- Email-urile conțin de obicei mesaje sub forma: "URGENT! Dacă nu raspundeți în 24 de ore, contul d-voastră va fi închis/blocat!”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News