Autismul este o tulburare neurodevelopmentală care afectează modul în care o persoană comunică, interacționează social și experimentează lumea din jurul ei.
Autismul este cunoscut și sub numele de tulburare de spectru autist (TSA) datorită faptului că simptomele pot varia semnificativ în intensitate și în manifestare, de la o persoană la alta. Este important să se înțeleagă că autismul este o parte a spectrului neurodiversității, și nu o boală sau o afecțiune care trebuie vindecată.
În 2000, Academia Americană de Neurologie a Copilului a recomandat ca toți copiii să fie testați pentru o tulburare a spectrului autist. Tulburările din spectrul autist, inclusiv tulburarea autistă, tulburarea pervazivă de dezvoltare nespecificată altfel și tulburarea Asperger, sunt tulburări de dezvoltare definite prin deficiențe în interacțiunea socială și comunicare și prezența unui repertoriu restrâns de activități comportamentale și de interes. În special, băieții sunt afectați de 3 până la 4 ori mai des decât fetele. Într-adevăr, 30% dintre părinții copiilor cu TSA identifică preocupări înainte de 1 an, iar 80% identifică probleme până la vârsta de 2 ani. Studierea dezvoltării foarte timpurii poate facilita astfel depistarea mai devreme și intervenția mai timpurie pentru copiii cu TSA și familiile acestora.
Recunoașterea autismului într-un copil poate fi un proces complex, deoarece simptomele pot varia semnificativ de la un copil la altul și pot apărea în diferite moduri în funcție de vârstă. Cu toate acestea, există semne comune și comportamente pe care părinții, îngrijitorii și profesioniștii din domeniul sănătății ar trebui să le urmărească.
Este important să observați aceste semne în contextul dezvoltării generale a copilului și să nu faceți concluzii rapide. Unii copii pot avea întârzieri de dezvoltare temporare care nu indică neapărat autism.
Tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD) este un sindrom neurocomportamental eterogen, cu etiologie multifactorială, prezent încă din copilărie și având în mod obișnuit alte afecțiuni comorbide cu acesta. Componentele esențiale sunt extreme și afectează neatenția, hiperactivitatea și impulsivitatea. Este de patru ori mai frecventă la băieți decât la fete.
Semnele ADHD pot varia în funcție de vârstă și de tipul ADHD (predominant inatentiv, predominant hiperactiv-impulsiv sau de tip combinat).
Este important să rețineți că toți copiii pot fi adesea energici, impulsivi sau dezorganizați într-o anumită măsură. Cu toate acestea, în cazul ADHD, aceste comportamente sunt persistente și interferează semnificativ cu funcționarea copilului în diferite medii, cum ar fi școala, acasă sau în interacțiunile sociale.
Mai mult de jumătate dintre persoanele care au fost diagnosticate cu autism au, de asemenea, semne de ADHD. De fapt, ADHD este cea mai frecventă condiție coexistentă la copiii cu TSA. Pe de altă parte, până la un sfert dintre copiii cu ADHD au semne de TSA de nivel scăzut, care ar putea include dificultăți cu abilitățile sociale sau foarte sensibili la texturile îmbrăcămintei, de exemplu.
Atât ADHD, cât și TSA sunt tulburări de neurodezvoltare (dezvoltarea creierului a fost afectată într-un fel). Aceasta înseamnă că ambele afecțiuni/tulburări afectează sistemul nervos central, care este responsabil pentru mișcare, limbaj, memorie și abilități sociale și de concentrare.
Cu ADHD sau TSA, dezvoltarea creierului a fost afectată într-un fel. Cel mai important, aceasta include funcționarea executivă a creierului, care este responsabilă pentru luarea deciziilor, controlul impulsurilor, gestionarea timpului, concentrarea și abilitățile de organizare. Pentru mulți copii, abilitățile sociale sunt, de asemenea, afectate. Atât ADHD, cât și TSA sunt mai frecvente la băieți.
Iată care sunt asemănările majore dintre ASD și ADHD:
Principalul domeniu de afectare în autism este socializarea și comunicarea. În contrast cu acest fapt, ADHD este caracterizată de dificultăți în concentrare, hiperactivitate și impulsivitate. Copiii cu ADHD pot avea dificultăți în menținerea atenției, stăpânirea impulsurilor și gestionarea energiei excesive.
Mulți copii sunt diagnosticați pentru prima dată cu ADHD în perioada în care încep grădinița, deoarece comportamentul lor contrastează cu cel al colegilor de clasă. ADHD poate determina copiii să fie neliniștiți tot timpul, să acționeze impulsiv și să le fie greu să acorde atenție. Dar unii copii cu ADHD au semne diferite - concentrându-și toată atenția asupra unei jucării, de exemplu, și nu doresc să se joace cu nimic altceva.
Pentru unii copii cu TSA, semnele sunt vizibile înainte de a împlini a doua zi de naștere. Pentru alții, semnele de TSA pot să nu fie clare până când sunt de vârstă școlară și comportamentele lor sociale sunt în mod clar diferite de cele ale colegilor de clasă. Copiii cu TSA evită adesea contactul vizual și nu par interesați să se joace sau să se implice cu ceilalți. Ei pot fi preocupați de asemănarea texturilor alimentelor sau de a face mișcări repetitive, în special cu mâinile și degetele.
Persoanele cu autism pot avea dificultăți semnificative în dezvoltarea abilităților de comunicare verbale și nonverbale. Unii pot vorbi cu dificultate sau deloc. Copiii cu ADHD pot avea dificultăți în concentrarea atenției în timpul comunicării și pot fi impulsivi în vorbire, dar, în general, nu au dificultăți semnificative în dezvoltarea limbajului.
Persoanele cu autism pot avea dificultăți în dezvoltarea și menținerea relațiilor sociale, în înțelegerea expresiilor faciale și a semnalelor sociale și în înțelegerea regulilor sociale implicite.
Copiii cu ADHD pot avea dificultăți în gestionarea impulsurilor și pot părea nepoliticoși, dar, în general, pot dezvolta relații sociale, cu toate că pot avea dificultăți în menținerea atenției în conversații sau în activități de grup.
Există mai multe tipuri de terapii și intervenții disponibile pentru persoanele cu autism, iar un plan de tratament ar trebui să fie adaptat nevoilor individuale ale fiecărei persoane. Terapiile pentru autism se concentrează de obicei pe dezvoltarea abilităților de comunicare, abilităților sociale și a celor de adaptare.
ABA este o terapie intensivă și structurată care se concentrează pe schimbarea comportamentelor problematice și promovarea comportamentelor pozitive. ABA folosește principii de învățare pentru a ajuta persoanele cu autism să dezvolte abilități sociale, de comunicare și academice.
Pentru persoanele cu autism care au sensibilitate senzorială crescută sau redusă, terapia de integrare senzorială poate ajuta la gestionarea acestor sensibilități. Terapeuții lucrează pentru a ajuta persoanele să se adapteze la stimuli senzoriali și să dezvolte strategii de reglare a acestor senzații.
Pentru persoanele cu autism care au dificultăți în dezvoltarea limbajului sau în comunicare, terapia de limbaj și vorbire poate ajuta la îmbunătățirea abilităților de comunicare, vorbire și înțelegere a limbajului.
Terapia ocupațională se concentrează pe dezvoltarea abilităților necesare pentru a desfășura activități de zi cu zi. Aceasta poate ajuta la dezvoltarea abilităților motorii fine, a abilităților de auto-îngrijire și a altor abilități necesare pentru a deveni mai independent.
Terapia de joc poate fi folosită pentru a ajuta copiii cu autism să dezvolte abilități sociale și de comunicare prin intermediul jocului structurat și al interacțiunilor cu un terapeut specializat.
Aceasta este folosită mai des pentru adolescenții și adulții cu autism pentru a ajuta la gestionarea anxietății, a obsesiilor și a altor probleme de sănătate mintală care pot însoți autismul.
În unele cazuri, medicamentele pot fi prescrise pentru a gestiona simptomele conexe ale autismului, cum ar fi agresivitatea, anxietatea sau tulburările de somn. Medicamentele sunt prescrise și monitorizate de către un medic specialist.
Este important ca părinții și îngrijitorii să lucreze împreună cu un echipament de profesioniști specializați în autism pentru a dezvolta un plan de tratament personalizat. Cu intervenție timpurie și adecvată, multe persoane cu autism pot face progrese semnificative în dezvoltarea abilităților și în îmbunătățirea calității vieții.
Tratamentul ADHD se bazează pe abordarea individuală a nevoilor fiecărei persoane și poate include o varietate de terapii și intervenții, la fel ca în cazul autismului. Tratamentul ADHD poate implica terapii comportamentale, terapii farmacologice și modificări ale stilului de viață.
În acest caz, ABA poate fi folosită pentru a ajuta persoanele cu ADHD să dezvolte abilități de autocontrol și abilități de organizare. Această terapie se concentrează pe schimbarea comportamentelor problematice și promovarea comportamentelor pozitive.
Ea este folosită, în special, pentru adolescenții și adulții cu ADHD, pentru a ajuta la gestionarea simptomelor ADHD, precum distrasibilitatea și impulsivitatea. Această terapie se concentrează pe dezvoltarea abilităților de organizare, de planificare și de gestionare a timpului.
Această terapie se concentrează pe dezvoltarea abilităților de interacțiune socială, cum ar fi ascultarea activă, înțelegerea regulilor sociale și comunicarea eficientă cu ceilalți.
Pentru copiii și adolescenții cu ADHD, terapia de consiliere poate ajuta la gestionarea stresului, a anxietății și a problemelor emoționale care pot însoți ADHD-ul.
Implicarea familiei în tratamentul ADHD poate fi esențială pentru sprijinirea copilului sau a adolescentului cu ADHD. Terapia familială poate ajuta la dezvoltarea unor strategii eficiente de gestionare a simptomelor ADHD în cadrul familiei.
În unele cazuri, medicamentele pot fi prescrise pentru a ajuta la controlul simptomelor ADHD. Cele mai comune clase de medicamente pentru ADHD includ stimulantele SNC (cum ar fi metilfenidat și amfetaminele) și nonstimulantele (cum ar fi atomoxetina și guanfacina). Alegerea terapiei medicamentoase o face medicul specialist și depinde de necesitățile individuale și de răspunsul la tratament.
Abordările non-medicamentoase pot include modificări ale stilului de viață, cum ar fi crearea unui program structurat, asigurarea unui mediu fără distrageri, menținerea unei diete sănătoase și promovarea activității fizice regulate.
Este important ca tratamentul ADHD să fie personalizat în funcție de nevoile individuale ale fiecărei persoane. O echipă de profesioniști, inclusiv medici, psihologi și terapeuți specializați în ADHD, pot ajuta la dezvoltarea unui plan de tratament eficient. Tratamentul precoce și gestionarea simptomelor pot ajuta persoanele cu ADHD să ducă o viață mai eficientă și mai satisfăcătoare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News