Utilizatorii de servicii de comunicații electronice au dreptul de a denunța unilateral contractul fără plata niciunor penalități sau despăgubiri. Acest lucru se poate face în anumite condiții, potrivit ANCOM.
Publicitate
Potrivit Autorității Nțonale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), furnizorii de servicii de comunicații electronice destinate publicului pot modifica contractele încheiate cu utilizatorii finali fără a cere acordul explicit al acestora, însă cu respectarea obligației de a îi informa cu cel puțin 30 de zile în avans.
În aceste situații, utilizatorii au dreptul de a denunța unilateral contractul fără plata niciunor penalități sau despăgubiri, dacă nu acceptă modificările condițiilor contractuale propuse prin notificare, se arată într-un comunicat al ANCOM.
Modificările pot viza tarife, modul de tarifare, alte condiții de furnizare a serviciilor de comunicații electronice.
Conform comunicatului ANCOM, singurele situații în cazul modificării unilaterale a contractului în care utilizatorii finali, în mod excepțional, nu pot denunța contractul fără penalități sau despăgubiri sunt:
- cele de natură pur administrativă și care nu au niciun efect negativ asupra utilizatorului final (de exemplu modificări ale datelor de contact ale furnizorului);
- atunci când acestea sunt impuse prin efectul legii;
- atunci când acestea sunt exclusiv în beneficiul utilizatorului final (cum ar fi includerea unor beneficii suplimentare în pachetul de servicii achiziționat).
ANCOM a stabilit formatul şi modalităţile de transmitere a notificării privind intenția modificării unilaterale a contractului.
Notificarea trebuie să fie redactată cu caractere lizibile care sunt în contrast cu fondul documentului, textul trebuie să fie ușor de înțeles, iar titlul trebuie să fie sugestiv și să evidențieze caracterul unilateral al modificărilor propuse.
Aceasta poate fi comunicată abonaților în format letric, prin scrisoare sau în format electronic, prin SMS, mesaj la adresa de poștă electronică sau prin contul de client, în acest din urmă caz, notificarea trebuind să fie însoțită de un SMS și/sau e-mail de avertizare cu privire la transmiterea acesteia.
În cazul în care notificarea este comunicată utilizatorilor pe suport de hârtie, dimensiunea va fi cel puțin egală cu standardul A4, iar conținutul va fi scris în mod obligatoriu cu caractere de cel puțin 12p. Notificarea trebuie să fie separată de orice alt document transmis.
Pentru notificările transmise prin poșta electronică sau prin contul de client, fișierul electronic care conține notificarea trebuie să fie separat de orice alt fișier electronic și să poarte o denumire sugestivă.
În același timp, subiectul mesajului trimis prin intermediul poștei electronice sau al mesajului de avertizare cu privire la existența notificării în contul de client trebuie să reflecte, în mod clar, faptul că este vorba despre o modificare unilaterală a contractului.
Atunci când notificarea comunicată utilizatorilor prin SMS conține un link care face trimitere către un document de pe pagina de internet proprie a furnizorului, aceasta trebuie să respecte, cumulativ, următoarele cerințe:
- textul notificării trebuie să includă cel puțin informația referitoare la intenția modificării unilaterale a contractului și să indice principalele elemente care fac obiectul modificării;
- documentul la care face trimitere link-ul menționat în SMS trebuie să fie un fișier cu extensia ”.pdf” și să fie datat și validat prin semnătura electronică calificată a unui reprezentant al furnizorului. Acest document nu va putea fi modificat ulterior fără înștiințarea abonatului și va putea fi accesat/descărcat cel puțin pe durata de valabilitate a modificărilor propuse prin notificare, se mai arată în comunicatul ANCOM.
Citește și: 1 din 10 români, fără acces la o conexiune la internet. Media europeană este de numai 2,4%
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu